O11 Orderhantering

O11.1  Orderregistrering O11.21  Ordererkännande
O11.2  Fakturainitiering O11.22  Plocklista
O11.3  Utlev.kvittering / faktura init O11.23  Pack-/följesedel
O11.4  Fråga order O11.24  Fraktsedel
O11.5  Ändring leveransdatum O11.25  Restorder
O11.11  Lageruttag mot order O11.26  Samföljesedlar
O11.12  Ändring senaste uttag O11.27  Leveransbevakning
O11.13  Fakturainitiering uttag O11.28  Orderingång
O11.15  Veckokörning reserverat/beställt O11.31  Orderstock per leveransdatum
O11.16  Rensning slutlevererade order O11.32  Orderstock per kund
O11.33  Orderstock per artikel
O11.34  Orderkopplade dokument

 

O11.1  Orderregistrering

Tillbaka

 

Grundläggande information.

 

I Orderrutinen registeras de instruktioner, tjänster och varuuttag som kräver någon typ av förinsatser och bevakning innan leverans kan ske. Order som är levererade, ej behöver tidsbevakas etc. kan med fördel använda direkt-faktureringsrutinen för att erhålla lageravräknig och fakturering. Den grundläggande hanteringen av en Order innebär registrering, ev ytterligare orderpåföring, utskrift av Order-erkännande, beställning samt leveransbevakning. Via fakturainitiering eller utleveranskvitteringen görs totalleverans eller delleverans av ordern med påföring av fraktdata.

 

Systemet erbjuder ett komplett dokumentflöde för informationsutbyte, instruktioner och spårbarhet gällande tjänster och varor. För ytterligare styrning av dokument finns ett underliggande händelseregister som möjliggör dokument-skapande i samband med Orderregistrering, Fakturainitiering osv.(se koppling dokument. O40.17).

 

De grunddokument som levereras med systemet är Ordererkännande, Plocklista, Packlista/Följesedel, Faktura och Fraktdokument. Om Offert och Inköps-rutinerna används finns även Offert och Beställningsdokument att tillgå.

 

 

Eftersom det går att påverka antalet bilder och själva innehållet i orderregistreringsbilderna kommer inte beskrivning helt att följa det driftsatta systemet. Orderregistreringen kan styras på fältnivå och ger möjlighet att ange vilka fält som skall visas, om markören skall stanna på fältet, ev fast information etc.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Orderregistreringen öppnas med ordernummer.

 

Ny Order             <Enter> nästa ordernummer i sekvens erhålles automatiskt.

 

Ny Order             Ordernummer, ny order skapas med ett eget ordernummer.

                            Egna ordernummerserier kan vara ett bra sätt att identifiera                          avdelning, säljare, kontor, lager etc.

Ändring/Tillägg  Ordernummer anges och befintlig order visas.

 

Fråga order        Alt-F3, aktiverar frågesystemet och ger möjlighet att söka                           upp order, sorterat på Ordernummer och Kund

 

 

 

 

Avsluta                                   <ESC> avslutar pågående registrering.

 

Makulera Order                    <F4> makulerar och återställer ev. reservationer                                                   på aktuell order.

 

Nästa bild                              <RETURN> ger bildbyte till detaljradsregistrer-                                                  ingen. <F5> till sista sidan.

 

 

< 1> Knr                       Kundnummer, anges alt. sökes och hämtas in. Kund-informationen hämtas in och ger grundsättningarna för ordern. Uppgifterna kan sedan ändras för enskild order.

 

< 2> Ref                       Referens, kundens referens. Registerstyrt fält.

 

< 4> Datum                  Skapandedatum och orderdatum.

 

< 5> Levd                     Leveransdag, skrivs enl. formatet år, veckonr, dag-nummer. Leveransdatum ÅÅMMDD finns även skapat.

 

< 8> Inidat                    Orderinitieringsdatum, blir fakturainiteringsdatum.

 

<10> Levadr                 Leveransadress, registerkod anges, går att skriva över.

 

<13> Säljnr                  Säljarnummer, registerkod anges och uppgifter om andel av ordersumman anges, ev. fördelning.

 

<46> Dist                      Distrikt, registerkod, kunden knyts till ett distrikt.

 

<31> Lagort                 Lagerort, används lagerort kan utleverans ske från önskad lagerort. Om man har angivit att lagerort skall användas kan man nu inte fältet lämnas blankt.

 

<27> Kosts                   Kostnadsställe, registerkod, knyter hel order till ett Kst.

 

<28> Objekt                 Objekt, registerkod, knyter hela ordern till ett objekt.

 

<37> Avrop                  Avropsorderkund, fältet sammanhänger med Avtals-                                          kunder och Odett-systemet.

 

<24> Pr.kat                  Priskategori, registerkod för rabatthanteringen, går att                                         ändra temporärt för viss order.

 

<43> Momsk                Momskod tillhörande och satt på aktuell kund, styr över normala artiklar samt tillåter direkt ändring.

 

<48> Språkk                Språkkod angiven på aktuell kund. Styr register och                                            dokumenttexter för särbehandling av utländsk kund.

 

<52> Valtyp                  Valutatyp angiven för fakturering och betalningsvaluta.

 

 

Efter registrering av informationen på Orderhuvudet förflyttas man till Order-radsbilden för registrering av detaljrader. Det finns två typer av orderrader, Artikelrader och Textrader. På nästa sida beskrivs fälten för artikelrads-inmatningen. Bildväxling mellan de olika bilderna kan göras under pågående registrering och frågesystemet är aktivt med såväl registerfrågor som externa rutinfrågor.

 

Uppgifter kan sökas direkt mot Kundreskontran, Lager, Beställningar, Disponibilitet osv.

 

 

 

Page up / Page down           Bläddring, upp och ner bland orderraderna.

 

Home                                    Första fem orderraderna visas.

 

End                                       Sista fem orderrader visas.

 

ESC                                      Avslutar, pågående aktivitet.

 

<F5> Visa art                       Sökning, och inhämtning av artikel.

 

<F6> Till textreg                  Textregistrering, angivelse av textnummer och ev. text.

 

 

 

      Radnr                             Radnummer, identifierar orderraderna med 5tals-intervall. Genom att trycka <F3> under artikel-nummer, flyttas markören till radnummerfältet och  ger möjlighet att infoga nya rader mellan befintliga samt att hämta in önskad rad.

 

      Artnr                              Artikelnummer, anges eller sökes och hämtas in via Alt-F3.

 

<3> Pris                               Pris, aktuellt utpris

 

<4> Rab                               Rabatt, visas eller anges.

 

<6> Best                               Beställt, ange antalet beställt, som skall levereras.

 

<7> Lev                                Lev, visar vad som skall levereras, går att ändra.

 

<9> Ben                                Benämning, artikelbenämning.

 

<10> Levd                            Leveransdatum på artikelradsnivå,

 

<37> Inp1                             Inpris, visas och 1 avser inpris i Svenska kronor. (Inp2 som är ett dolt fält är inpris i utländsk valuta.)

 

<31> Lort                             Lagerort, används lagerort kan utleverans ske från önskad lagerort.

 

<26> Kto                              Konto, försäljningskonto visas eller anges.

 

<27> Kost                            Kostnadsställe, anges vid behov.

 

<43> Moms                          Momskod, är momskoden på artikeln satt som K (kundstyrd) används kundens registrerade moms-kod.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Här behandlas Textregistrering och möjligheterna runt systemets texthantering.

 

 

 

 

 

 

Textregistreringen tillåter ren fritextregistering samt registrering av text med belopp och antal. Detta ger bra möjligheter att hantera tjänsteförsäljning och försäljning av ej lagerförda artiklar (kundunika artiklar).

 

Textnummer ref. till fördefinierade textinställningar som anger antal rader, antal tecken och ev. fast text. Texterna kan styras ut på inkopplade eller frånkopplade dokument samt styras med tilhörighet till artikelrader. Skall belopp anges på texten finns full ekonomisk styrning med konto, moms osv.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

<2> Txt:                               Text, ange text eller textnr, fältet är ett register-fält och söker registrerade texter. Utelämnas text-massan på angivet textnr, går det att registrera fritext direkt i orderregistreringen.

                                             Skall inte pris anges efter texten går det bra att avbryta med ESC för att forsätta med nästa registrering.

 

<3> Pris                               Pris, utpris på registrerad text. A-pris som senare beräknas med beställt antal, ev. rabatt och ger radtotal längst ner på sidan.

 

<4> Rab1                             Rabatt, anges vid behov.

 

<6> Best                               Beställt antal, antal måste anges och måste minst vara 1 (ett) för att uträkning och debitering skall kunna utföras.

 

<43> Moms                          Momskod, hämtas från aktuellt textnummer. Är momskod=K, överrids momskoden av Kundens momskod. Moms 0-3, där 0= momsfritt, 1 = högsta momsen, osv.

 

<26> Kto                              Kontonummer, anges.

 

<37> Inp1                             Inpris1, inpris Svensk valuta..

 

<10> Levd                            Leveransdag, anges. Tomslag + eller - antal dagar ger automatiskt leveransdag.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Efter registrering av detaljraderna återstår kontroll och ev. registrering av orderunik information. Kundinformationen från kundregistret hämtades in vid början av registreringen och visar de standarduppgifter som finns registrerad på kunden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

<14> Vårref                         Vår referens, registerstyrt, kunderns ref. hos oss.

 

<40> Betvil                           Betalningsvillkor, anges med antal betalnings-dagar och hämtas från dito register.

 

<41> Levvil                          Leveransvillkor, hämtas via dito register och behandlar villkoren för leveransen, ev.fraktfritt.

 

<42> L-sätt                          Leveranssätt, registerstyrt, dokumenterar hur le-veransen kommer att skickas eller fraktas.

 

<60> Godsmä                      Godsmärke, märkning som identifierar godset via ett flertal dokument. Via fritextregister.

 

<44> Er onr                         Ert ordernummer, kundens egna order eller beställningsnr. som följer dokument och faktura.

 

<47> Samfak                       Samlingsfakturering, angivet eller anges om kundens order skall samlas upp och faktureras på en gemensam faktura, per kund eller lev.adress.

 

<21> Ordrab                        Orderrabatt, visas om orderrabatt finns regi-strerad på kunden. Orderrabatten gäller hela ordern och rabattbeloppet skrivs ut efter detaljraderna på order och faktura.

 

<94> Dokum                        Dokument,

 

<95> Dokkod                       Dokumentkod, angivet på kund, dokumentkopp-ling till kund eller kundtyp.

 

<61> Anm k1                       Anmärkning k1, kort anmärkningsfält.

<62> Anm k2                       Anmärkning k2, kort anmärkningsfält.

 

<84> Frakt                           Fraktkostnad, anges om kostnaderna är kända.

 

<85> Porto                           Portokostnad, anges om kostnaderna är kända.

 

<86> Emball                        Emballage, anges om kostnaderna är kända.

 

Efter registrering av den information och de uppgifter som behövs för att ordern skall kunna utföras, levereras eller tillverkas, bekräftas nu ordern med return och ordern avlutas. Det går nu att öppna ordern igen för att komplettera eller ändra ordern om så önskas genom att ange orders nummer och trycka return.

 

Efter en orderregistrering bekräftas oftast ordern på något sätt gentemot kunden. Systemet skapar efter orderregistreringen ett Ordererkännande/Orderbekräftelse-dokument som läggs klart för utskrift. Kontroll finns att dokumentet är utskrivet eller ej och tillåter utskrift av tidigare utskrivna dokument.

 

Efter orderregistrering och bekräftelse av ordern kvarstår ev. beställningar, in- och ut-leveransbevakning och leverans/utförande. Inköp och beställningsrutinen ger möjlighet till beställning av hel eller delar av en order.

 

 

Till sin hjälp för leveransbevakning finns ett antal listor.

 

 


 

 

O11.2  Fakturainitiering

Tillbaka

 

 

Grundläggande information.

 

Under rutinen Fakturainitiering iordningställs ordern för fakturering. Kvittering görs av utlevererade produkter, utförda tjänster, ev. påföring av fraktkostnader och kontroll av villkor och märkning. Rutinen är identisk med orderregistreringen i hantering och uppbyggnad vilket gör att användare som känner order-registreringen enkelt kan hantera denna rutin.

 

Här utförs även markering för delleveranser, restnoteringar och påföring av produkter och tjänster för debitering.

 

Ett vanligt förfaringssätt är att efter bevakning av beställningar, inleveranser och leveransdatum för ordern använda plocklistan som underlag för noteringar av leveransen och underlag för utleveranskvittering och fakturainitieringen.

 

Finns det nu noteringar på plocklistan om antal produkter och tjänster som är utplockade, leveransklara och utförda, inkl. att fraktdata är påfört, är plocklistan ett bra underlag att utföra utleveranskvitteringen och fakturainitieringen med. Beroende på hur man vill presentera sin leverans väljer man att bifoga leveransen med en kopia av plocklistan eller vid utleveranskvitteringen automatgenererar en packlista/följesedel som då bifogas leveransen och speglar vad som levererats och vad som kommer att debiteras.

 

Beroende på organisationens uppbyggnad kan utleveranskvitteringen utföras direkt av lagerpersonalen eller av den adminstrativa personalen med plocklistan som underlag.

 

Vid delleverans anges på artikelradsnivå det antal som avses levereras och efter genomgång av sista sidan besvaras frågan om fakturainitiering skall göras eller ej och avser då delfakturering.

 

Eftersom det går att påverka antalet bilder och själva innehållet i utleverans-bilderna kommer inte beskrivning helt att följa det driftsatta systemet. Kvitteringen kan styras på fältnivå och ger möjlighet att ange vilka fält som skall visas, fält som markören skall stanna på, ev fast information etc.

 

 

 

Fakturainitieringen öppnas genom att ange ordernummer.

 

 

Ordernr                                Ordernummer, ange ordernummer för order som skall utleveranskvitteras och fakturainitieras.

 

Fråga order                         Alt-F3, aktiverar frågesystemet och ger möjlighet att söka upp önskad order.

 

 

 

 

 

Avsluta                                 <ESC> avslutar pågående utleveranskvittering.

 

 

Makulera Order                  <F4> makulerar och återställer ev. reservationer på aktuell order.

 

Nästa bild                             <RETURN> ger bildbyte till detaljradsregistre-ringen. <F5> till sista sidan.

 

 

< 1> Knr                       Kundnummer, anges alt. sökes och hämtas in. Kund-                                informationen hämtas in och ger grundsättningarna för                                 ordern. Uppgifterna kan sedan ändras för enskild order.

 

< 2> Ref                       Referens, kundens referens. Registerstyrt fält.

 

< 4> Datum                            Skapandedatum och orderdatum.

 

< 5> Levd                     Leveransdag, skrivs enl. formatet år, veckonr, dag-                                   nummer. Leveransdatum ÅÅMMDD finns även skapat.

 

< 8> Inidat                    Orderinitieringsdatum, blir fakturainiteringsdatum.

 

 

<10> Levadr                 Leveransadress, registerkod anges, går att skriva över.

 

<13> Säljnr                            Säljarnummer, registerkod anges och uppgifter om                                   andel av ordersumman anges, ev. fördelning.

 

<46> Dist                      Distrikt, registerkod, kunden knyts till ett distrikt.

 

<31> Lagort                 Lagerort, används lagerort sker lagerreservationer och                               lageravbokningar på denna lagerort.

 

<27> Kosts                            Kostnadsställe, registerkod, knyter hel order till ett Kst.

 

<28> Objekt                 Objekt, registerkod, knyter hela ordern till ett objekt.

 

<37> Avrop                  Avropsorderkund, fältet sammanhänger med Avtals-                                kunder och Odett-systemet.

 

<24> Pr.kat                           Priskategori, registerkod för rabatthanteringen, går att                               ändra temporärt för viss order.

 

<43> Momsk                Momskod tillhörande och satt på aktuell kund, styr över                                      normala artiklar samt tillåter direkt ändring.

 

<48> Språkk                Språkkod angiven på aktuell kund. Styr register och                                  dokumenttexter för särbehandling av utländsk kund.

 

<52> Valtyp                  Valutatyp angiven för fakturering och betalningsvaluta.

 

 

Efter godkännande av informationen på Orderhuvudet förflyttas man till Order-radsbilden för godkännande eller delleveransregistrering av detaljraderna. Vid totalleverans och slutleverans godkännes bilden med RETURN och bildväxling sker till sista bildsisdan. Delleveransangivelse utförs genom att ange radnummer och angivelse av levererat antal, och godkännande av detaljrad.

 

 

 

 

 

 

 

 

Page up / Page down           Bläddring, upp och ner bland orderraderna.

 

Home                                    Första fem orderraderna visas.

 

End                                       Sista fem orderrader visas.

 

ESC                                      Avslutar, pågående aktivitet.

 

Return                                  Godkänner, befintlig registrering och utför bildväxling.

 

 

 

 

      Radnr                             Radnummer, identifierar orderraderna med 5tals-intervall. Genom att trycka <F3> under artikel-nummer, flyttas markören till radnummerfältet och  ger möjlighet att infoga nya rader mellan befintliga samt att hämta in önskad rad.

 

      Artnr                              Artikelnummer, anges eller sökes och hämtas in via Alt-F3.

 

<3> Pris                               Pris, aktuellt utpris

 

<4> Rab                               Rabatt, visas eller anges.

 

<6> Best                               Beställt, beställt antal visas.

 

<7> Lev                                Levereras, ange antal att leverera, förinställt för totalleverans och slutleverans.

 

<9> Ben                                Benämning, artikelbenämning.

 

<10> Levd                            Leveransdatum på artikelradsnivå,

 

<37> Inp1                             Inpris, visas och 1 avser inpris i Svenska kronor. (Inp2 som är ett dolt fält är inpris i utländsk valuta.)

 

<31> Lort                             Lagerort, används lagerort hämtas ev. lagerort från kunden, kan anges.

 

<26> Kto                              Konto, försäljningskonto.

 

<27> Kost                            Kostnadsställe, anges vid behov.

 

<43> Moms                          Momskod, är momskoden på artikeln satt som K (kundstyrd) används kundens registrerade moms-kod.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Efter kontroll eller registrering av delleverans återstår kontroll och ev. registrering av orderunik information. Kundinformationen från kundregistret hämtades in vid början av registreringen och visar de standarduppgifter som finns registrerad på kunden.

 

 

 

 

 

 

 

Viktigt är att gods och tjänster blir riktigt identifierade, levererade och utförda på rätt sätt. Att undvika felleveranser, förseningar osv. är att här tillse att Ert ordernummer är korrekt ifyllt, godsmärkningen är tydlig och riktig samt att tveksamheter rapporteras innan utleverans sker.

 

 

Vid godkännande av denna sida bekräftas leveransen och avbokning sker samt att fakturainitiering utförs.

 

 

 

 

 

<14> Vårref                         Vår referens, registerstyrt, kunderns ref. hos oss.

 

<40> Betvil                           Betalningsvillkor, anges med antal betalnings-dagar och hämtas från dito register.

 

<41> Levvil                          Leveransvillkor, hämtas via dito register och behandlar villkoren för leveransen, ev.fraktfritt.

 

<42> L-sätt                          Leveranssätt, registerstyrt, dokumenterar hur le-veransen kommer att skickas eller fraktas.

 

<60> Godsmä                      Godsmärke, märkning som identifierar godset via ett flertal dokument. Via fritextregister.

 

<44> Er onr                         Ert ordernummer, kundens egna order eller beställningsnr. som följer dokument och faktura.

 

<47> Samfak                       Samlingsfakturering, angivet eller anges om kundens order skall samlas upp och faktureras på en gemensam faktura, per kund eller lev.adress.

 

<21> Ordrab                        Orderrabatt, visas om orderrabatt finns regi-strerad på kunden. Orderrabatten gäller hela ordern och rabattbeloppet skrivs ut efter detaljraderna på order och faktura.

 

<94> Dokum                        Dokument,

 

<95> Dokkod                       Dokumentkod, sättning från kund, dokument set.

 

<61> Anm k1                       Anmärkning k1, kort anmärkningsfält.

 

<62> Anm k2                       Anmärkning k2, kort anmärkningsfält.

 

<84> Frakt                           Fraktkostnad, anges om kostnaderna är kända.

 

<85> Porto                           Portokostnad, anges om kostnaderna är kända.

 

<86> Emball                        Emballage, anges om kostnaderna är kända.

 

 

 

O11.3  Utlev.kvittering / faktura init.

Tillbaka

 

 

Grundläggande information.

 

Under denna rutinen utförs utleveranskvittering av angiven Order med efterföljande fakturainitiering. Detta innebär en snabbhantering av Order som skall totallevereras och slutlevereras direkt. Rutinen visar statusinformation om Ordern och erbjuder påföring av frakter och andra kostnader samt vikt, volym och kolliantal.

 

Här finns även möjlighet till markering av delleveranser för fakturering, vilket ger restnoteringar på den befintligar ordern och som kommer att identifieras som restorder. Denna hantering är identisk med Fakturainitieringsrutinen. En stor skillnad mellan rutinen Fakturainitiering och Utleveranskvitteringen är att man varken ser eller kan påverka grundläggande information på Ordern. Detta gällande Kundangivelser, villkor etc. Ordern skall vara korrekt ifylld och endast kompletteras med uppgifter som här kan anges. En annan stor skillnad mellan rutinen Fakturainitiering och Utleveranskvittering är att det är endast under denna rutin som samlingsföljesedlar kan administreras. (se beskrivning längre fram).

 

Ett vanligt förfaringssätt vid utleveranskvittering är att efter bevakning av beställningar, inleveranser och leveransdatum använda plocklistan som underlag för noteringar av levererat antal osv. och ge underlag för utleveranskvittering och fakturainitiering.

 

Finns det nu noteringar på plocklistan om antal produkter och tjänster som är utplockade, leveransklara och utförda, inkl. att fraktdata är påfört, är plocklistan ett bra underlag att utföra utleveranskvitteringen och fakturainitieringen efter. Beroende på hur man vill presentera sin leverans väljer man att bifoga leveransen med en kopia av plocklistan eller vid utleveranskvitteringen automatgenererar en packlista/följesedel som då bifogas leveransen och speglar vad som levererats och vad som kommer att debiteras.

 

Beroende på organisationens uppbyggnad kan utleveranskvitteringen utföras direkt av lagerpersonalen eller av den adminstrativa personalen med plocklistan som underlag.

 

 

 

Utlevernskvittering startas upp genom att ange ordernummer.

 

 

Ordernr                        Ordernummer, ange eller hämta in ordernummer för order som skall utleveranskvitteras och fakturainitieras.

 

Hämta order                 Alt-F3, aktiverar frågesystemet och ger möjlighet att söka upp önskad order och hämta in med piltangenterna.

 

 

 

 

Godkänn                       <RETURN> godkänner angiven Order för utleverans samt lageravbokar och fakturainitierar.

 

Till radreg.                   <F5> förflyttas till orderradsregistreringen på Order för angivelse av delleverans och delfakturering av artiklar.

 

Avbryt                           <ESC> avbryter pågående utleveranskvittering.

 

 

Skall samföljesedel skapas ? J/N            <J>   skapar följesedel, nej avbryter

                                                                           utleveransen.

 

Skall fakturainitieringen utföras ? J/N   <J>   skapar faktura, nej avbryter

                                                                           utleveransen.

 

 

Ordernummer              Anges eller sökes och hämtas in via Alt F3.

 

Kund                             Erhålles och visas från angiven Order.

 

Orderstatus                  Visar aktuellt Orderstatus.

 

Samfakturakod            Visar ev. samlingsfaktureringskod på angiven Order och som tillika kan styra samföljesedelshanteringen.

 

 

<  1> Frakt                   Fraktkostnad, påföring av ev. kostnader.

 

<  2> Porto                   Portokostnader, påföring av ev. kostnader.

 

<  3> Emballage           Emballagekostnader, påföring av ev. kostnad.

 

<  4> Exp. avgift           Expeditionsavgift, påföring av ev. avgift.

 

<  5> Förs. avgift          Försäljningsavgift, påföring av ev. avgift.

 

<  6> Extra avgift         Extra avgift, påföring av ev. extra avgift.

 

 

<  7> Nettovikt             Nettovikt, ev. påföring av vikt.

 

<  8> Bruttovikt            Bruttovikt, ev. påföring av vikt.

 

<  9> Kolli                     Kolli, ev. påföring av kolliantal.

 

<10> Volym                  Volym, ev påföring av volymenhet och mängd.

 

<11> Rest/slutlev          Rest/slutleverans, endast status.

 

<12> Initieringsdat       Initieringsdatum, ger med automatik dagens datum som utleveransdatum på Ordern.

 

 

 

 

Till radreg.          <F5>   förflyttas till orderradsregistreringen på Ordern.

 

Vid behov av att delleverera varor och tjänster på Ordern går det även under denna rutin att ange antal att leverera och fakturera. Observera dock att under denna rutin kan inga Kundangivelser eller villkor ändras. Detta görs då i orderregistreringen eller i fakturainitieringen.

 

För utförande av delleverans går man från kvitteringsbilden med F5 varefter bildbyte sker till den normala orderradsregistreringsbilden.

 

För att kunna ange det antal man vill levera hämtas aktuell rad ner med hjälp av Ctrl-pil eller via F3 och radnummer. Anger fältnummer 7 för Leveransantal och

anger det antal som skall levereras samt bekräftar fält och rad med RETURN.

 

 

 

 

 

Page up / Page down           Bläddring, upp och ner bland orderraderna.

 

Home                                    Första fem orderraderna visas.

 

End                                       Sista fem orderrader visas.

 

 

ESC                                      Avslutar, pågående aktivitet.

 

Return                                  Godkänner, befintlig registrering och utför bildväxling.

 

 

 

Gällande Samfakturakod och samföljesedelshantering.

 

Samfaktureringskoden som visas vid utleveranskvitteringen kan vara fast angiven på kunden eller angiven på Ordern. Koden styr om kunden skall samlings-faktureras och eller samföljesedelshanteras. Samlingsfakturering innebär att samtliga fakturainitierade eller utleveranskvitterade order samlas upp på en enda faktura till kunden.

 

Samföljesedelshantering innebär att samtliga utleveranskvitterade order under denna rutin samlas på en enda följesedel. Skrivs följesedelarna ut kommer samtliga utlevererade order ut på en följesedel per Kund. Efter utskrift ligger samlingsföljesedlarna på kö för att frisläppas till fakturautskriften. Detta görs under rutinen O12.25 Samföljesedelsfakturor. Samlingsföljesedeln som frisläpps för fakturautskrift kommer att hamna på samma faktura. Är även koden för samlingsfakturering angiven kan flera följesedlar med tillhörande order samlas upp på samma fakturanummer.

 

 

Flödet för samföljesedelshanteringen är Orderregistreringar, Plocklistor, Utleveranskvittering, Utskrift av samföljesedlar, Frisläppning sam-följesedelsfakturor, Utskrift fakturor osv. Ytterligare information om samföljesedelshanteringen finns under resp. menypunkt.

 

 

O11.4  Fråga order

Tillbaka

 

Denna rutin ger möjlighet till överblick över inneliggande Order. Passeras båda fälten med Enter visas inneliggande Order i Kundnummerordning. Anges ett Kundnummer erhålles en fråga om enbart denna Kunds ordernummer skall visas eller om Kunder Fr.o.m. detta Kundnummers order skall visas. Anges ett visst ordernummer kommer detta ordernummer att visas och samtliga fr.o.m. detta ordernummer sorterat.

 

 

 

Genom att använda Pil-vänster och Pil-höger erhålles information om Kundens Ordernummer/Beställningsnummer samt ev. Godsmärkning och återgång.

 

Pil-upp och Pil-ner mot inneliggande Order ger adressinformation samt Telefon och Telefaxnummer.

 

Orderinformationen på Bilden innebär följande enl. nedan :

 

St      Orderstatus           E  =   Ej levererad.

                                      D  =   Dellevererad, ordern innehåller restnoteringar.

Ej levererat                            Ej levererat Orderbelopp, eller kvar att levererabelopp.

Fakt-init                       Fakturainitierat belopp, släppt till Fakturering.

 

Ytterligare instruktioner ges längst ner på sidan om hur rutinen hanteras.

 

 

O11.5  Ändring leveransdatum

Tillbaka

 

Grundläggande information

 

Denna rutin möjliggör ändring av leveransdatum på enstaka Order. Utöver ändring av leveransdatum på Orderhuvud kan även ändring av leveransdatum förekommande på orderradsnivå utföras.

 

 

 

 

 

<1>  Nytt leveransdatum             Här anges den nya leveransdatum som skall gälla och införas. Anges enl. formatet år, månad och dag ÅÅMMDD.

 

<2>  Ändring ..orderhuvud          Ange med J eller N om ändringen skall göras på orderhuvudnivå.

 

<3>  Ändring ..orderrader          Ange med J eller N om ändringen skall göras på orderraderna. Skall ändringen göras på Orderradsnivå måste den leveransdatum som skall ändras även anges.

 

 

Lageruttag

 

 

O11.11  Lageruttag mot order

Tillbaka

 

 

Grundläggande information.

 

Lageruttag mot Order innebär att utleveranser från lagret kan ske utan att en Faktura skapas. Utleveranserna görs via artikelradsbilden i denna rutin där utlevererat antal anges. Rutinen tillåter flera utleveranser från samma Order och vid olika tillfällen. Lageruttagen samlas upp under ett nytt utleveransnummer vid varje uttagstillfälle. När det sedan är dags att fakturera samtliga lageruttag för en viss order utförs Fakturainitiering. Fakturainitieringen skapar fakturan för samtliga lageruttag.

 

Rutinen ingår i systemets händelseregister vilket gör att dokument kan knytas till lageruttagen med följesedel, frakthandlingar etc (se koppling dokument. O40.17).

(Här kommer att anslutas arbetsorderdokument med uttag för tillverkningen.)

 

Lageruttagsregistreringen öppnas med att ange eller fråga på ordernummer.

 

Fråga order        Alt-F3, aktiverar frågesystemet och ger möjlighet att söka                           upp order, sorterat på Ordernummer och Kund

 

 

Efter RETURN från första bilden sker bildbyte till detaljradsbilden som visar de registrerade artiklarna.

 

 

 

 

ESC avslutar registreringen och bildväxling sker till den tredje bilden.

 

 

 

 

 

 

 

För att ange att en viss artikelrad eller ett visst antal på artikelraden skall utlevereras hämtas önskad artikelrad upp.

 

                                             Markören placeras i artikelnummerfältet.

 

Artnr                                    Tryck på F3 för förflyttning till Radnr.

 

Radnr                                   Radnummer, ange radnummer följt av RETURN och orderraden visas för ändring.

 

<7> Lev                                Levereras, ange det antal som skall levereras. Noter att de artikelrader som inte skall levereras måste markeras med noll i antal

 

 

 

 

Efter godkännande av registreringarna sker bildväxling till bild tre. Här kommer frågan  " Skall vi starta upp initieringen (J/N)"  Anges Ja utförs lageruttag och lageravbokning. Anges Nej utförs inget lageruttag, ordern ligger som ändrad och inväntar ytterligare uttag eller initiering.

 

 

När lageruttaget är utfört tillåts ändring av det senaste lageruttaget. Denna ändring utförs under efterföljande rutin  "Ändring senaste uttag".

 

Efter avslutade lageruttag och klart för fakturering på aktuell order görs "fakturainitiering uttag" för skapande av faktura.

 

 

O11.12  Ändring senaste uttag

Tillbaka

 

 

Grundläggande information

 

Vid användning av rutinen Lageruttag mot order skapas ett lageruttagsnummer per uttagstillfälle som innehåller resp. lageruttag. Dessa lageruttag ligger sedan färdiga att fakturainitieras för skapande av faktura. Denna rutin erbjuder möjligheten att ändra i senaste lageruttag för justering och rättning.

 

Rutinen hanteras på samma sätt som övriga uttagsrutiner men använder lageruttagsnummret som åtkomstidentitet. Frågerutinen visar inneliggande lageruttagsnummer och möjliggör inläsning. På rutinens andra sida visas de uttag som gjorts och ändring kan här göras för aktuell rad. Lageruttaget ändras genom att önskad rad anges och ändras via Levereratfältet där rätt antal påförs.

 

Efter genomgång av artikeluttag sker bildbyte till nästa sida. Vid godkännande av denna sida tre, frågar systemet om initiering skall göras av uttagen. Anges Ja sparas uttaget och markeras som klart för senare fakturainitiering. Anges Nej ligger uttaget kvar och avvaktar ytterligare ändring.

 

 

O11.13  Fakturainitiering uttag

Tillbaka

 

Grundläggande information

 

Denna rutin skapar fakturor för resp. gjorda lageruttag. Vid uppstart av rutinen anges lageruttagsnummer. Via frågesystemet kan rätt lageruttag sökas fram. Rutinen hanteras på samma sätt som övriga registreringsrutiner. Godkännande av uttagen för fakturering görs genom att svara Ja på sidan tre om fakturainitiering skall utföras. Godkännandet innebär att uttaget är godkänt för fakturering och att fakturan ligger klar för utskrift efter att rutinen avslutats.

 

 

 

 

 


O11.15  Veckokörning reserverat/beställt

Tillbaka

 

 

Grundläggande information

 

Denna körning utför kontroll och ajourhållning av reserverat och beställt antal på kort och lång sikt. Systemet utför denna körning automatiskt med veckointervall men inget hindrar att körningen här startas upp vid behov. Inställningen av denna reservering utförs under O41.2 reservationskod.

 

Systemet håller två interna saldon för reserverat och beställt. Ett saldo för kort sikt och ett saldo för lång sikt. Det långsiktiga saldot innehåller det totala antalet. Om en artikel som registreras på en order idag hamnar på det kortsiktiga saldot beror detta på artikelns reservationskod O41.2. För hanteringen av denna kortsiktiga och långsiktiga reservering krävs att denna körning körs och tidsmässigt flyttar ner reservering och beställt antal till de kortsiktiga saldofälten.

 

 


 

O11.16  Rensning slutlevererade order.

Tillbaka

 

 

Grundläggande information

 

Denna rutin rensar bort slutlevererade order inom angivna datum.

 

Används orderingångslistorna för uppföljning skall denna rutin inte köras utan kontroll med ansvariga på företaget. De order som är slutlevererade rensas bort och kan därmed inte visas på orderingångslistorna. Uppföljningen kommer inte att vara korrekt efter en felaktig rensning.

 

Finns behovet av att följa verksamheten på ordernivå rekommenderas uppstart av orderstatistiken. Orderstatistiken ger en mer detaljerad och möjlighet till uppföljning över en längre period samt påverkas inte av denna rensningsrutin.

 

 

 

 

O11.21  Ordererkännande

Tillbaka

 

 

Grundläggande information

 

Utskriften och dokumentet Ordererkännande eller Orderbekräftelse skapas från en orderregistrering och har ordern som underlag. Dokumentet bekräftar eller erkänner en överenskommelse mellan köpare och säljare enl den ordertext och de villkor som framgår av orderdokumentet.

 

 

 

 

Utskrift <E>j tidigare          Används E kommer automatiskt alla dokument som inte tidigare är utskrivna att skrivas ut. Passera fälten ovan med standardvärden.

 

<T>idigare utskrivna           Anges T måste någon angivelse göras ovan för att begränsa utskriften till önskad kund eller order.

 

Kundnr                                 Kundnummer, ett intervall kan anges. OBS använd "." punkt efter kundnummerangivelsen.

 

Idnr                                      Idnummer avser i detta fall Ordernummer och ett intervall kan här anges. OBS använd "." punkt efter ordernummerangivelsen.

Om dokumentet

 

Vid leverans av systemet finns två mallar med i ett standardutförande av dokumentet. Ett för 10 tecken per tum och ett för 12 tecken per tum. Utskriften är anpassad till ett standarddokument som kan erhållas via ett antal leverantörer.

 

Utseendet är påverkningsbart via rapportgeneratorn O40.3 och heter OB. Mallarna heter m-OB10 alt. m-OB12. Innan ändring av dokumentet rekommenderas en genomgång av rapportgeneratorn i manualen och en kopiering av orginal-dokumentet.

 

Fälten i systemet är oftast väl tilltagna och innehåller fler antal tecken än som kommer att användas. Fälten i dokumenten är därför formaterade och dimensionerade för normalbruk. Här kan det vara behov av en egen anpassning.

 

På nästa sida visas en Orderbekräftelse i 12 teckens utförande.

 

Grundläggande för dokumentinnehållet är att det skall vara enkelt för köpare och säljare att referera till affärsuppgörelsen och att ordergivningen internt blir tydlig. Efterföljande Orderdokument och Faktura använder samma placering av fälten samt fältinnehåll för att underlätta ordergivning och för att enkelt uppnå spårbarhet.

 

Ju mer detaljerad informationen som införs i detta skede av ordergivningen desto större möjligheter finns att efterföljande moment blir utförda med önskat resultat.

 

 

O11.22  Plocklista

Tillbaka

 

 

Grundläggande information

 

Plocklistan kan anges när det skall skapas via O40.17. Leveranssättningen innebär att Plocklistan skapas efter orderregistreringen och har ordern som underlag. Dokumentet skrivs ut och artiklarna plockas fysiskt från lagret. I noteringsfältet längst ut på dokumentet görs anteckningar om hur många artiklar som levereras samt fraktsätt och ev. vikt och kostnader.

 

 

 

Utskrift <E>j tidigare          Används E kommer automatiskt alla dokument som inte tidigare är utskrivna att skrivas ut. Passera fälten ovan med standardvärden.

 

<T>idigare utskrivna           Anges T måste någon angivelse göras ovan för att begränsa utskriften till önskad kund eller order.

 

Kundnr                                 Kundnummer, ett intervall kan anges. OBS använd "." punkt efter kundnummerangivelsen.

 

Idnr                                      Idnummer avser i detta fall Ordernummer och ett intervall kan här anges. Använd "." punkt efter ordernummerangivelsen i till-fältet.

Om dokumentet

 

Vid leverans av systemet finns två mallar med i ett standardutförande av dokumentet. Ett för 10 tecken per tum och ett för 12 tecken per tum. Utskriften är anpassad till ett standarddokument som kan erhållas via ett antal leverantörer.

 

Utseendet är påverkningsbart via rapportgeneratorn O40.3 och heter PL. Mallarna heter m-PL10 alt. m-PL12. Innan ändring av dokumentet rekommenderas en genomgång av rapportgeneratorn i manualen och en kopiering av orginal-dokumentet.

 

Fälten i systemet är oftast väl tilltagna och innehåller fler antal tecken än som kommer att användas. Fälten i dokumenten är därför formaterade och dimensionerade för normalbruk. Här kan det vara behov av en egen anpassning.

 

På nästa sida visas en Plocklista i 12 teckens utförande.

 

Grundläggande är att Plocklistan kan anges när det skall skapas via O40.17. Leveranssättningen innebär att Plocklistan skapas efter orderregistreringen och har ordern som underlag. Dokumentet skrivs ut när man så önskar och artiklarna plockas fysiskt från lagret. I noteringsfältet längst ut på dokumentet görs anteckningar om hur många artiklar som levereras och längst ner på sidan går det att ange fraktsätt, vikt och kostnader. Ett exemplar av dokumentet går oftast med godset direkt och man hoppar över utskrift av följesedel. Resterande exemplar av dokumentet går sedan upp som underlag för Fakturainitiering och ev restnotering.

 

Restnotering utförs via Fakturainitieringen och beslut fattas om delfakturering och restnotering. Har man valt att delfakturera anges under fältet "Lev" det antal som skall levereras och innan avslut av Fakturainitieringen anges "J" för start av initiering. Markerade och levererade rader hamnar på Fakturan och restnoterat ligger kvar på ordern och ligger för utskrift på Restorderdokumentet.

 


 

O11.23  Pack-/följesedel

Tillbaka

 

 

Grundläggande information.

 

Benämningen Packsedel eller Följesedel anges på dokumentet via dokument- generatorn. Utskriften har Ordern som grund och kan ställas in i O40.17 att skapas direkt efter Orderregistreringen eller efter Fakturainitieringen. Ett vanligt förfarande är att Följesedeln skapas efter utleverans och Fakturainitiering. Utskriften kan då visa eventuella restnoteringar på följesedeln.

 

 

 

Utskrift<E>j tidigare         Används E kommer automatiskt alla dokument som inte tidigare är utskrivna att skrivas ut. Önskas endast en enstaka Order utskriven anges samma Ordernummer efter Id.nr. Id.nr kan vara Order-ummer eller Fakturanummer.

 

<T>idigare utskrivna         Anges T går det att utföra en omskrift av utskriften. Ange önskat Ordernummer som skall skrivas om.

 

Kundnr                               Ett kundnummer eller ett intervall kan anges.

 

Idnr                                    Ordernummer är identitesnummer före faktura-initiering, fakturanummer efter fakturainitiering.

 

Innan man startar upp rutiner i företaget med extrautskrift av typen följesedlar bör man undersöka om det inte går att använda ett exemplar av Plocklistan eller använda följesedeln och dra bort plocklistan osv. Allt i syfte att undvika för många typer av dokument men att ändå uppnå leveranssäkerhet.

 

Utseendet på utskriften är påverkbart via rapportgeneratorn O40.3 och heter FS. Mallarna heter m-FS10 alt. m-FS12. Innan ändring av dokumentet rekommenderas en genomgång av rapportgeneratorn i manualen och en kopiering av orginaldokumentet.

 

 

På nästa sida visas en Pack-/följesedel i 12 teckens utförande.

 

Det finns en lång rad ytterligare rapportkoder som kan öka leveranssäkerheten och informationsöverföringen inför leverans.

 

Vikt, volym, kolli, lagerplats, Godsadessnummer etc. Exempel på användningen kan framgå av de dokumenterade dokument som finns med i manualen. Dokumentkoderna finns i klartext i dokumentgeneratorn och kan sökas och bläddras i.

 

 


 

O11.24  Fraktsedel

Tillbaka

 

 

Grundläggande information.

 

Fraktsedelsutskriften har Ordern som grund och möjliggör utskrift av Fraktsedlar på inneliggande Ordernummer. Fraktsedelsutskriften kan anges när den skall skapas och vara tillgänglig för utskrift. Detta anges i rutinen O40.17, under resp. aktivitet.

 

 

 

 

Utskrift<E>j tidigare         Används E kommer automatiskt alla dokument som inte tidigare är utskrivna att skrivas ut. Önskas en enstaka order utskriven anges samma Ordernummer.

 

<T>idigare utskrivna         Anges T går det att utföra en omskrift av utskriften. Ange önskat Ordernummer som skall skrivas om.

 

Kundnr                               Ett kundnummer eller ett intervall kan anges.

 

Idnr                                    Ordernummer är identitesnummer.

 

Levdat                                Leveransdatum, möjligheter till utselektering av order på önskat leveransdatumintervall.

 

 

Utseendet på utskriften är påverkbart via rapportgeneratorn O40.3 och heter FR. Mallarna heter m-FR10 alt. m-FR12. Innan ändring av dokumentet rekommenderas en genomgång av rapportgeneratorn i manualen och en kopiering av orginaldokumentet.

 

Fraktsedeln innehåller ett stort antal fält som inte finns med i systemet men som på olika sätt kan hämtas in. Standardutskriften skriver ut adressen på det egna företaget och hämtar från Ordern mottagarens leveransadress samt de övriga uppgifter från leveransadressregistret.

 

På nästa sida visas en Fraktsedel i 12 teckens utförande.

 

Ett sätt att hantera Fraktsedelsutskriften är att skapa fraktsedeln efter utleveranskvitteringen och att specifikt begära ut de Fraktsedlar man behöver. Uppkommer flera order till samma Kund görs då manuell komplettering av fraktsedeln.

 

I orderregistreringen finns även möjligheter att lyfta fram korta och långa textfält som går att styra ut på Fraktsedeln. Man kan sålunda arbeta fram en egen företagsstandard för frakthanteringen och skapa underlättande rutiner.

 

Fälten, egen avsändningsort, godsadressnummer och pallregisteringsnummer är registrerade och hämtade från menypunkt O41.7.

 

Kundens avsändningsort,godsadressnummer och pallregisteringsnummer är hämtade från kundens leveransadressnummer och som då även kan identifieras med fraktförare eller fraktsätt.

 

 

 

O11.24 Extrablad  Ang FRAKTDOKUMENT

Tillbaka

 

Vi har tagit fram några stycken nya dokumentmallar som hanterar Frakter och Transporter. Dokumenten läses in i EKO2OOO och används under den befintliga Fraktsedelsutskriften. Det går endast att använda ett enda dokument i dagsläget under denna utskrift. Vi kommer senare att möjliggöra utskrift av samtliga fraktdokument. De dokument som nu finns att tillgå är:

 

ASG- exact                             FRA-ASG            Asg

Fraktetikett                              FRB-ETIK           allm.

Adresslapp                              FRC-BILP            Adena/P

Företagspaket                          FRP-POST          Posten

Fraktsedel                                FRS-SEDL           allm.

 

Redan tidigare finns den normala Fraktsedeln införd men nu med nytt dokumentnamn.

 

Vill Ni kunna använda dessa dokument innan nästa uppdatering går det bra att kontakta oss så skickar vi en diskett för inläsning.

 

 

           

 

Rapporterna läses in via rutinen O40.21.

 

        Eftersom det endast går att ansluta ett enda dokument till Fraktsedels-utskriften i dag måste FR ersättas av det önskade dokumentet. Tillvägagångssätt enl nedan.

 

1.     Ev sparas befintligt FR-dokument. Skapa FR-SPAR och kopiera in FR.

 

2.     Makulera befintligt FR-dokument. (F4).

 

3.     Skapa FR och kopiera in önskat dokument.

 

 

Ev behövs en justering av det dokument man skall använda, en ökning eller minskning med en rad lite beroende på hur skrivaren står inställd.

I utskriftshanteringen A03.29 måste formatkoden för Fraktsedeln ändras till rätt antal rader och sidmatningen anges med Nej.

 


 

O11.25  Restorder

Tillbaka

 

Grundläggande information

Restorderdokumentet skapas normalt vid Fakturainitiering av order där själva utleveranskvitteringen utförs och vid restnoteringar skapar underlaget till restorderdokumentet. Dokumentet ligger klart för utskrift och kan selekteras ut vid behov.

 

 

 

Utskrift <E>j tidigare          Används E kommer automatiskt alla dokument som inte tidigare är utskrivna att skrivas ut. Passera fälten ovan med standardvärden.

 

<T>idigare utskrivna           Anges T måste någon angivelse göras ovan för att begränsa utskriften till önskad kund eller order.

 

Kundnr                                 Kundnummer, ett intervall kan anges. OBS använd "." punkt efter kundnummerangivelsen.

 

Idnr                                      Idnummer avser i detta fall Ordernummer och ett intervall kan här anges. Använd "." punkt efter ordernummerangivelsen i till-fältet.

 

 


Om dokumentet

 

Vid leverans av systemet finns två mallar med i ett standardutförande av dokumentet. Ett för 10 tecken per tum och ett för 12 tecken per tum. Utskriften är anpassad till ett standarddokument som kan erhållas via ett antal leverantörer.

 

Utseendet är påverkningsbart via rapportgeneratorn O40.3 och heter ROB. Mallarna heter m-ROB10 alt. m-ROB12. Innan ändring av dokumentet rekommenderas en genomgång av rapportgeneratorn i manualen och en kopiering av orginaldokumentet.

 

Fälten i systemet är oftast väl tilltagna och innehåller fler antal tecken än som kommer att användas. Fälten i dokumenten är därför formaterade och dimensionerade för normalbruk. Här kan det vara behov av en egen anpassning.

 

På nästa sida visas två Restorder i 12 teckens utförande.

 

Dess två dokument representerar två olika sätt att hantera restorder. Dokumenten finns med vid leverans av systemet och där det ena har versionsnamn OB för orderbekräftelse och det andra har versionsnamnet PL för plocklista.

 

ROB OB är upprättad som en bekräftelse till Kunden att följande produkter med angivet antal är restnoterade. Arbetar man med att bekräfta ny leveransdatum kan man även förse dokumentet med leveransdatum per artikelrad. En ytterligare detalj kan vara att förse dokumentet med possition/radnummer för att tydligare och snabbare hantera förändringar i ordern.

 

ROB PL är en plocklista och ev följesedel där tydligt framgår vad som var beställt, antalet levererade och vad som skall levereras. Noteringen under Lev anger antalet som levererats och är underlag för kunden om dokumentet biläggs godset och samtidigt ett underlag vid Fakturainitieringen vad som levererats.

 

Dessa dokument är att betrakta som exempel på lösningar som finns klara att bruka. Givetvis gör man ändringar i dokumenten så att största möjliga effektivitet och säkerhet uppnås.

 

Anslutningen av vilket dokument som skall användas görs via rutinen O40.17

OBS! under O40.17 Aktivitet 8, Fakturainitiering av order anges följande:

                   För dokumentet FAK anges under fältet ORG  N  Nyskapad fil.

                   För dokumentet ROB anges under fältet ORG  O  Orginal fil.

 

 


 

O11.26  Samföljesedlar

Tillbaka

 

Grundläggande information.

 

Under denna menypunkt görs utskrift av inneliggande samföljesedlar som innehåller en eller flera Order till samma Kund och som markerats att sam-levereras på samma följesedel. Rutinen erbjuder frågemöjlighet på inneliggande samföljesedlar och selektiv, enstaka utskrift.

 

 

 

Utskrift<E>j tidigare         Används E kommer automatiskt alla dokument som inte tidigare är utskrivna att skrivas ut. Önskas endast en enstaka samföljesedel utskriven anges samma följesedel efter Id.nr. Id.nr avser i detta fall samföljesedelsnummer.

 

<T>idigare utskrivna         Anges T går det att utföra en omskrift av utskriften. Ange följesedelsnummer som skall skrivas om.

 

Kundnr                               Ett kundnummer eller ett intervall kan anges.

 

Idnr                                    Avser samföljesedelsnummer.

 

Fraktsedel                          Du kan välja att skriva ut fraktsedel i samband med att du skriver ut samföljesedel. Du måste skriva ut följesedel för att kunna skriva ut fraktsedel.

 

 

 

 

 

Om dokumentet

 

Vid leverans av systemet finns två mallar med i ett standardutförande av dokumentet. Ett dokument för 10 tecken per tum och ett dokument för 12 tecken per tum.

 

 

 

Utseendet på utskriften är påverkbart via rapportgeneratorn O40.3 och dokumentet heter "FS  SAM". Mallarna heter m-FS10 alt. m-FS12 med versionen SAM. Innan ändring av dokumentet rekommenderas en genomgång av rapportgeneratorn i manualen och en kopiering av orginaldokumentet.

 

För att uppnå största möjliga spårbarhet skall registrering göras av de rubrikrader som skall separera resp. Order på samföljesedeln och på efterföljande Faktura.

Detta görs under O34.30 Allmänna avgifter där Kod 92 anges med texten "Ordernummer:" och kod 97 anges med texten "Följesedelsnr/Onr:". Dessa rader kommer att tydligt ange vilket Ordernummer som efterföljande rader tillhör.


 

 

O11.27  Leveransbevakning

Tillbaka

 

Grundläggande information

 

Dessa listor visar aktuellt leveransläge och ger möjlighet till en aktiv leverans-bevakning av inneliggande order. Bevakningen med leveransdatum sker på ordernivå och artikelradsnivå.

 

Separat rutin finns under Orderrutinen för snabbändring av leveransdatum både på orderhuvud och på artikelradsnivå.

 

Både på orderlistor och i frågesystemet visas en orderstatus per Order.

 

Orderstatus enl. följande : E = Ej levererat, D = Dellevererat och S = Slutlevererat.

 

 

 

 

 

O11.28  Orderingång

Tillbaka

 

 

Grundläggande information

 

Denna utskriftsrutin innehåller sex olika typer av orderingångslistor. Listorna ger totaler per Order och per månad alt. per vecka. Listorna separerar Order som inte är levererade och fakturainitierade samt dellevererade Order. Orderingångslistorna styrs på orderdatum och som går att förändra på en befintlig Order.

 

Orderingångslistorna hämtar informationen från Orderstocken vilket innbär att fakturainitierade och slutlevererade order finns med på listorna tills periodkörningen "rensning av slutlevererade order" O11.16 körts för aktuellt datumintervall. För längre spartid av Orderingångstotaler används Orderstatistiken som kombinerar ett statistikregister och befintlig orderstock.

 

 

 

 

O11.31  Orderstock per leveransdatum

Tillbaka

 

Under denna menypunkt erbjuds utskrift av Orderstocken med selektering på leveransdatum. Utöver detta kan selektering göras av enbart Restorder, enbart Ej tidigare levererade Order eller samtliga. Angivelse kan även göras på Kund och Ordernivå. Utskriften innehållet mer fullständig Orderinformation än Leverans-bevakningslistan.

 

 

 

 

 

<R> <S> <E>    Angivelse för val av enbart Restorder, enbart Ej levererade eller Samtliga order.

 

Textrader J/N   Anges Nej undertrycks textrader som inte har belopp och antal.

 

Kundnr              Selektering Fr.o.m, T.o.m Kundnummer.

 

Ordernr             Selektering Fr.o.m, T.o.m Ordernummer.

 

Lev.dat                Selektering Fr.o.m, T.o.m Leveransdatum med formatet ÅÅMMDD, år, månad och dag.

 


 

O11.32  Orderstock per kund

Tillbaka

 

Under denna menypunkt erbjuds utskrift av Orderstocken med en övergripande sortering på Kundnummer eller Ordernummer. Utselektering kan göras av enbart Restorder, Ej tidigare levererade eller Samtliga. Textrader utan belopp och antal kan undertryckas om så önskas. Ytterligare selektering kan göras på Kundnummer, Ordernummer och eller Leveransdatum. Denna Orderstockslista ger komprimerad men detaljrik information om resp. order.

 

 

 

<K> <I>            Ange val av sorteringsordning, Kund eller Ordernummer.

 

<R> <S> <E>    Angivelse för val av enbart Restorder, enbart Ej levererade eller Samtliga order.

 

Textrader J/N   Anges Nej undertrycks textrader som inte har belopp och antal.

 

Kundnr              Selektering Fr.o.m, T.o.m Kundnummer.

 

Ordernr             Selektering Fr.o.m, T.o.m Ordernummer.

 

Lev.dat                Selektering Fr.o.m, T.o.m Leveransdatum med formatet ÅÅMMDD, år, månad och dag.

 

 

O11.33  Orderstock per artikel

Tillbaka

 

Under denna menypunkt erbjuds möjligheten att undersöka orderstocken på Artikelnivå och selektera ut enstaka eller ett intervall av artiklar. Behovet kan finnas vid fördelning av ett mindre erhållet antal av en viss artikel än beställt. Selekteringen kan utföras på enbart Restorder eller på den totala orderstocken.

 

 

 

 

<R> <S>            Utselektering av artiklar från enbart Restorder eller från orderstockens Samtliga order.

 

Artikel               Selektering Fr.o.m, T.o.m Artikelnummer.

 

Kundnr              Selektering Fr.o.m, T.o.m Kundnummer.

 

Ordernr             Selektering Fr.o.m, T.o.m Ordernummer.

 

Lev.dat                Selektering Fr.o.m, T.o.m Leveransdatum med formatet ÅÅMMDD, år, månad och dag.

 


 

 

O11.34  Orderkopplade dokument

Tillbaka

 

Under denna menypunkt görs utskrift av de dokument som visas på bilden. Val av utskrift görs med hjälp av piltangenterna Upp och Ner följt av Enter. Efter Enter visas den utskriftsbild som angivits vid installation. Eftersom rutinen är en kundunik rutin visas bara ett exempel på hur bilden kan se ut och här med tre olika utskrifter.

 

 

 

 

 

Upplägg i denna rutin görs under O40.19 och själva dokumentupplägget under O40.3.