O15 Inköp & Beställningar
O15.1 Skapa best. förslag (allmänt) |
Tillbaka |
Grundläggande information
Rutinen erbjuder skapande av ett generellt eller selekterat beställningsförslag. Förslaget skapas utifrån den angivna selekteringen i bilden samt de underliggande beställningskriteria som finns angivna på resp. artikel.
Beställningsförslaget som skapats vidarebehandlas under rutinen "Genomgång beställningsförslag" O15.4. Här kan förändringar av förslaget utföras, ändring av antal, makulering av rader osv. Under arbetets gång kan utskrift av beställningsförslaget görs via O15.24.
När beställningsförslaget är komplett bekräftas och godkännes beställningen under rutinen "Godkänn beställningsförslag" O15.5. Denna rutin skapar beställningsdokument för utskrift under O15.21. Dessa dokument kan anpassas att direkt kunna skickas till Leverantör.
För bevakning av inneliggande beställningar och produkter "att beställa" finns ett antal fasta utskrifter och rapporter att tillgå.
O15.22 och O15.23 visar aktuell situation på beställningarna.
O15.27 Beställningsprognosen visar antalet per artikel veckouppdelat, antal i order för leverans och inneliggande, inkommande beställt.
Bristlistan O15.26 visar aktuellt läge i artikelregistret och Leverans-bevakningslistan O11.27 visar aktuellt leveransläge i orderstocken.
Beställningsförslagsrutinen arbetar med identifikationskoder på förslagen som möjliggör att flera personer och flera beställningsförslag kan bearbetas samtidigt. Det bör dock uppmärksammas att skapas ett förslag på ett redan befintligt förslag nollställs det första och nytt förslag skapas med samma beteckning och identitet.
Beställningsnummer kan skapas i olika nummerserier som kan vara en typ av uppdelning för identifiering och spårbarhet.
Identifikationskod Registerstyrt fält innehållande de identiteter eller signaturer som kan skapa beställningsförslag.
Artikelnummer Angivelse av enstaka artikelnummer alt. ett intervall.
Varugrupp Varugrupp kan anges för att selektera ut enstaka artikelvarugrupp alt. ett intervall av varugrupper.
Inköp & Best.typ Samtliga eller en viss begränsning av Inköp & beställ-ningstyp. Denna typ styr under vilka förutsättningar beställningsförslaget skall skapas för aktuella artiklar.
Leverantörsnummer Ev angivelse av viss leverantör för att erhålla vissa artiklar.
Beställningsdatum Här kan beställningsdatum anges för aktuellt förslag, dagen datum anges för Enter.
Best.nummerserie En ytterligare identifiering av beställningsförslagen med angivelse av en av de tre beställningsnummerserier som finns att tillgå.
O15.2 Skapa best. förslag (från order) |
Tillbaka |
Grundläggande information
Rutinen erbjuder skapande av beställningsförslag från Order gällande de Artiklar som har Inköp & beställningstyp 5. Denna beställningstyp betyder Direktbeställning och innebär att beställning skapas direkt från lagd order. Efter att beställningsförslaget skapats vidarebehandlas förslaget under rutinen "Genomgång beställningsförslag" O15.4. Här kan förändringar av förslaget utföras, ändring av antal, makulering av rader osv. Under arbetets gång kan utskrift av beställningsförslaget göras via O15.24.
När beställningsförslaget är komplett bekräftas och godkännes beställningen under rutinen "Godkänn beställningsförslag" O15.5. Denna rutin skapar beställningsdokument för utskrift under O15.21. Dessa dokument kan anpassas att direkt kunna skickas till Leverantör.
För bevakning av inneliggande beställningar och produkter "att beställa" finns ett antal fasta utskrifter och rapporter att tillgå.
O15.22 och O15.23 visar aktuell situation på beställningarna.
O15.27 Beställningsprognosen visar antalet per artikel veckouppdelat, antal i order för leverans och inneliggande, inkommande beställt.
Bristlistan O15.26 visar aktuellt läge i artikelregistret och Leverans-bevakningslistan O11.27 visar aktuellt leveransläge i orderstocken.
Beställningsförslagsrutinen arbetar med identifikationskoder på förslagen som möjliggör att flera personer och flera beställningsförslag kan bearbetas samtidigt. Det bör dock uppmärksammas att skapas ett förslag på ett redan befintligt förslag nollställer det första och nytt förslag skapas med samma beteckning och identitet.
Beställningsnummer kan skapas i olika nummerserier som kan vara en typ av uppdelning för identifiering och spårbarhet.
Identifikationskod Registerstyrt fält innehållande de identiteter eller signaturer som kan skapa beställningsförslag. Hämtas via Alt-F3 eller uppläggning via Alt-F5.
Beställningsdatum Här kan beställningsdatum anges för aktuellt beställningsförslag. Dagens datum erhålles och godkännes vid Enter.
Best.nummerserie En ytterligare identifiering av beställningsförslagen med angivelse av en av de tre beställningsnummerserier som finns att tillgå.
Nollställning Här anges Med Ja eller Nej om förslaget skall nollställas eller om förslaget skall bygga på existerande beställningsförslag.
O15.4 Genomgång beställningsförslag |
Tillbaka |
Grundläggande information
Under denna rutin hämtas aktuellt beställningsförslag in för genomgång och för ev. skapande av beställning. Rutinen erbjuder förändring av samtliga uppgifter samt makulering och införande av nya Artikelrader.
Det går att avbryta genomgången för att senare återuppta genomgången av beställningsförslaget. Det bör dock noteras att det är viktigt att ingen använder förslagskoden under tiden bearbetningen är avbruten eftersom ett nytt förslag nollställer de befintliga uppgifterna. Tillse att förslagskoderna är personliga.
När beställningsförslaget är komplett bekräftas och godkännes beställningen under rutinen "Godkänn beställningsförslag" O15.5. Denna rutin skapar då beställningsdokument för utskrift under O15.21.
F4 Makulering av Artikelrad.
F5 Inför ny rad..
ESC Avslutar rutinen och sparar.
Förslagskod Den identitet eller signatur som identifierar beställningsförslaget som skapades och som nu skall hämtas in för behandling. Koden kan sökas via Alt-F3.
Sort. ordning Här kan sorteringsordningen bestämmas på hur beställningsförslaget skall presenteras. Anges A visas förslaget i Artikelnummerordning, anges L kommer förslaget i Leverantörsnummerordning.
Artikelnummer Aktuellt Artikelnummer för vilket beställning är före-slagen enl kriteria angivna för inköp & beställningstyp.
Lagerort Ev föreslagen eller plats för angivelse av Lagerort.
Datum Beställningsdatum.
Rab (1) Rabatt, procentrabatt kan anges.
Vkod Valutakod, erhålles eller kan anges.
Leverantörsnr Leverantörsnummer för aktuell Artikel.
<A> Rader med samma Leverantör och aktuell kod hamnar på samma beställningsnummer.
Leveransvecka Erhålles alt ändringsbart. Format ÅÅVVD.
Rab (2) Rabatt, procentrabatt kan anges.
Antal Föreslaget antal som skall beställas allt enl kriteria angivna för inköp & beställningstypen på Artikeln.
Pris / enhet Erhållet inpris (per/st) i aktuell valuta.
O15.5 Godkänn beställningsförslag |
Tillbaka |
Grundläggande information
Under denna rutin bekräftas och godkännes aktuellt beställningsförslag genom att ange det tidigare behandlade förslagets identifikationskod. Ev angers nytt datum för beställningen annars kvarstår det tidigare angivna beställningsdatumet.
Rutinen kommer nu att skapa upp beställningar för utskrift under O15.21.
O15.7 Direktbeställning |
Tillbaka |
Grundläggande information
Denna rutin hanterar direktbeställning av artiklar och tjänster till Leverantörer utan inledande generering av beställningsförslag eller från order som grund. Här hanteras enbart direktbeställningar men med tillgång till samtliga aktiva register så som leverantörsregister, artikelregister, frågesystem etc. Rutinen följer på ett identiskt sätt hanteringen av data och funktioner de övriga registeringsrutinerna offert, order och fakturering. Detta innebär att rutinen förräntas snabbt av organisationen och skapar en enhetligare hantering av inköp och beställningar.
Skapandet av en beställning innebär angivelse av Leverantör, registrering av artiklar och textrader, sättning av leveransdatum, villkor och leveranssätt. Referenssättning till ordernummer, position och godsmärkning underlättar fakturakontroll, kontering, beredning och godsidentifiering. Allt i syfte att uppnå leveranssäkerhet, spårbarhet och kvalitet.
För enklare leverantörsbeställningar utnyttjas texthanteringen och som tillåter beställning av "ej lagerförda", "ej upplagda artiklar" samt kundunika artiklar.
Efter att beställningen är färdigbehandlad skrivs beställningen ut och skickas eller faxas till leverantören. Med rapportgeneratorns hjälp finns det möjlighet att med mallar som grund skapa tydliga beställningsdokument och möjlighet att utnyttja språkkodshanteringen för att skapa internationellt fullständiga dokument.
Beställningsrutinen uppdaterar fältet "beställt antal" som visas och ligger till grund för beslut på en lång rad ställen i systemet.
Beställningsrutinen öppnas med Beställningsnummer.
Ny Beställning <Enter> Nytt skrivs och anger att nytt Beställningsnr. i sekvens kommer att erhålles med automatik.
Ny Beställning Ange beställningsnr, ny beställning kan skapas genom att ange eget beställningsnr. Ange nummer och Tryck RETURN.
Ändring/Tillägg Ange beställnigsnr, anges eller anropas via frågerutinen Alt-F3 och befintlig beställningsnummer kan hämtas och visas.
Fråga beställn. Alt-F3, aktiverar frågesystemet och ger möjlighet att söka upp beställning, sökning på beställningsnr och Leverantör.
Fråga Leverantör F5, aktiverar frågesystemet och ger möjlighet att söka upp leverantör, markeras med pil-tangenterna och bekräftas med return.
Avsluta <ESC> avslutar pågående registrering.
Makulera beställning <F4> makulerar och återställer gjord beställning.
Nästa bild <RETURN> ger bildbyte till detaljradsregistrer-ingen. <F5> till sista sidan.
< 1> Lev Leverantörsnummer, anges alt. sökes och hämtar in. leverantörsdata och ger grundvärden för beställningen. Uppgifterna kan sedan ändras för enskild beställning.
< 2> Ref Referens, leverantörens referens. Registerstyrt fält.
< 4> Datum Skapandedatum och beställningsdatum.
< 5> Levd Leveransdag, skrivs enl. formatet år, veckonr, dagnummer. Leveransdatum ÅÅMMDD finns även skapat.
<10> Levadr Leveransadress, registerkod anges, går att skriva över.
<46> Dist Distrikt, registerkod, leverantören knyts till ett distrikt.
<31> Lagort Lagerort, används lagerort sker lagerreservationer och lageravbokningar på denna lagerort. Har man angivit att lagerort skall användas, kan inte detta fält lämnas tomt.
<27> Kosts Kostnadsställe, registerkod, knyter hel beställning till ett kostnadsställe.
<28> Objekt Objekt, registerkod, knyter hela beställningen till ett objekt.
<24> Pr.kat Priskategori, registerkod för rabatthanteringen, går att ändra temporärt för viss beställning.
<43> Momsk Momskod tillhörande och satt på aktuell leverantör, styr över normala artiklar samt tillåter direktändring.
<48> Språkk Språkkod angiven på aktuell leverantör. Styr register och dokumenttexter för utländsk leverantör.
<52> Valtyp Valutatyp angiven för betalningsvaluta.
<37> Avrop Avrop, anges med Ja eller Nej, anges Ja kommer inte antalsfältet "Att Leverera" att följa beställt antal och föreslår noll att leverera. Förmodade delleveranser och inleveranser.
<66> Anm L1 Anmärkning, långt anmärkningsfält som kan brukas, måste införas på de dokument som utskrift skall ske på.
Efter registrering av informationen på första sidan av beställningen förflyttas man till beställningsradsbilden för registrering av detaljrader. Det finns två typer av beställningsrader, Artikelrader och Textrader. På nästa sida beskrivs fälten för artikelradsinmatningen. Bildväxling mellan de olika bilderna kan göras under pågående registrering och frågesystemet är aktivt med såväl registerfrågor som externa rutinfrågor.
F6 Skifta mellan Artikelregistrering och Textregistrering.
F5 Fråga Artikel, sökning och inhämtning av artiklar, sökningen kan även göras via denna funktion på Leverantörens artikelnummer.
Pil upp/ner Fångar registrerad Artikelrad i Fönstret eller förlyttar markören till radnummer för angivelse, beroende på var markören står.
Page up - Bläddring, upp och ner bland beställningsraderna i detaljrads-Page down fönstret.
Home Första fem beställningsraderna visas.
End Sista fem beställningsrader visas.
ESC Avslutar, pågående aktivitet.
Radnr Radnummer, identifierar beställningsraderna med 5tals-intervall. Genom att trycka <F3> under artikelnummer, flyttas markören till radnummer-fältet och ger möjlighet att infoga nya rader mellan befintliga samt att hämta in önskad rad.
Artnr Artikelnummer, anges eller sökes och kan hämtas in via Alt-F3.
<3> Pris Pris, aktuellt inpris
<4> Rab Rabatt, visas eller anges.
<6> Best Beställt, ange antalet som beställs.
<7> Lev Levereras, antalet som skall levereras.
<9> Ben Benämning, artikelbenämning.
<10> Levd Leveransdatum på artikelradsnivå,
<37> Inp1 Inpris, visas och 1 avser inpris i Svenska kronor. (Inp2 , dolt fält är inpris i utländsk valuta.)
<31> Lort Lagerort, kan anges.
<26> Kto Konto, visas eller kan anges.
<27> Kost Kostnadsställe kan anges.
<43> Moms Momskod, erhåller eller kan anges.
Här behandlas Textregistrering och möjligheterna runt systemets texthantering.
Textregistreringen tillåter ren fritextregistering samt registrering av text med belopp och antal. Detta ger bra möjligheter att hantera tjänsteinköp och beställning av ej lagerförda artiklar (kundunika artiklar).
Alla texter som skall användas i systemet måste fördefinieras vad gäller antal rader, tecken per rad osv. Själva texten kan ligga fast för resp. textnummer eller vara blank för fritextinmatning vid registreringstillfället.
<2> Txt: Text, ange text eller textnr, fältet är ett registerfält och söker registrerade texter. Utelämnas text-massan på angivet textnr, går det att registrera fritext direkt i beställningen.
<3> Pris Pris, inpris på registrerad text. A-pris som senare beräknas med beställt antal, ev. rabatt och ger radtotal längst ner på sidan.
<4> Rab1 Rabatt, anges.
<6> Best Beställt antal, anges
<43> Moms Momskod, hämtas från aktuellt textnummer. Är momskod=K, överrids momskoden av leverantö-rens momskod. Moms 0-3, där 0= momsfritt.
<26> Kto Kontonummer, anges.
<37> Inp1 Inpris1, inpris Svensk valuta..
<10> Levd Leveransdag, anges. Tomslag + eller - antal dagar ger automatiskt leveransdag.
Efter registrering av detaljraderna återstår kontroll och ev. registrering av beställningsunik information. Leverantörsinformationen från leverantörsregistret hämtades in vid början av registreringen och visar de standarduppgifter som finns registrerad på leverantören.
<14> Vårref Vår referens, registerstyrt, leverantörens ref. hos oss.
<40> Betvil Betalningsvillkor, anges med antal betalnings-dagar och hämtas från betalningsvillkorsregistret.
<41> Levvil Leveransvillkor, hämtas via register och behandlar villkoren för leveransen fraktfritt, fraktbetalning etc.
<42> L-sätt Leveranssätt, registerstyrt, anger hur leveransen skall skickas eller fraktas.
<60> Godsmä Godsmärke, märkning som skall identifiera ankommande gods och överföras till fraktdokument.
<94> Dokum Dokument,
<95> Dokkod Dokumentkod,
<61> Anm k1 Anmärkning k1, kort anmärkningsfält.
<62> Anm k2 Anmärkning k2, kort anmärkningsfält.
Efter registrering av den information och de uppgifter som behövs för att beställningen skall kunna utföras, levereras eller tillverkas, bekräftas nu beställ-ningen med return som därmed avlutas. Det går nu att öppna beställningen igen för att komplettera eller ändra om så önskas. Genom att ange beställningsnummer och trycka return kallas beställningen upp.
Efter beställningsregistreringen bekräftas oftast beställningen även med en underskrift på dokumentet och skickas i väg. Skickas beställningen via post med systemets dokument skickas orginal och en kopia till leverantören. Beställning via fax kan enklast skapas med laserutskrift och användning av samma utskrift i faxen.
O15.8 Ändra leveranstid på beställning. |
Tillbaka |
Grundläggande information
Denna rutin möjliggör ändring av leveransdatum på enstaka Beställning. Utöver ändring av leveransdatum på Beställningshuvudet kan även ändring av leveransdatum på beställningsraderna utföras.
<1> Nytt leveransdatum Här anges den nya leveransdatum som skall gälla och införas. Anges enl. formatet år, månad och dag ÅÅMMDD.
<2> Ändring leveransdatum på
.beställningshuvud Ange med J eller N om ändringen skall göras på beställningshuvudnivå.
<3> Ändring leveransdatum på
.beställningsraderna Ange med J eller N om ändringen skall göras på beställningsraderna. Skall ändringen göras på Beställningshuvudnivå måste den leveransdatum som skall ändras även anges.
O15.21 Beställningar |
Tillbaka |
Grundläggande information
Utskriften och dokumentet Beställning eller Beställningsorder skapas via direktbeställningsrutinen O15.7 och har en registrerad beställning som underlag. Dokumentet är ett underlag för leverantören att förkasta eller bekräfta den affärs-händelse som framgår av beställningstext och villkor på dokumentet.
Utskrift <E>j tidigare Används E kommer automatiskt alla dokument som inte tidigare är utskrivna att skrivas ut. Passera fälten ovan med standardvärden.
<T>idigare utskrivna Anges T måste någon angivelse göras ovan för att begränsa utskriften till önskad lev eller beställning.
Lev.nr Leverantörsnummer, ett intervall kan anges. OBS använd "." punkt efter angivelsen.
Id.nr Idnummer avser i detta fall Beställningsnummer, ett intervall kan här anges. OBS använd "." punkt efter beställningsnr så behövs ingen blankning.
Om dokumentet
Vid leverans av systemet finns två mallar med i ett standardutförande av dokumentet. Ett för 10 tecken per tum och ett för 12 tecken per tum. Utskriften är anpassad till ett standarddokument som kan erhållas via ett antal leverantörer.
Utseendet är påverkningsbart via rapportgeneratorn O40.3 och heter BES. Mallarna heter m-BES10 och m-BES12. Innan ändring av dokumentet rekommenderas en genomgång av rapportgeneratorn i manualen och en kopiering av orginal-dokumentet.
Fälten i systemet är oftast väl tilltagna och innehåller fler antal tecken än som kommer att användas. Fälten i dokumenten är därför formaterade och dimensionerade för normalbruk. Här kan det vara behov av en egen anpassning.
På nästa sida visas en Beställning i 12 teckens utförande.
Grundläggande för dokumentinnehållet är att det skall vara enkelt för säljare och köpare att referera till affärsinnehållet och att ordergivningen är tydlig.
- Possition visas för att underlätta en dialog mellan beställare och leverantör.
- Både leverantörens och beställarens artikelnummer har här valts att visas.
- Enhet skrivs ut efter antalsfältet.
- En ev. rabatt visas under A-prisfältet.
- Godset anmodas märkas med kundordernummer.
- Leveranstiden skrivs här ut med veckonummer och dag, kan även skrivas ut i normalt datumformat.
- Leveransdatum kan även skrivas ut per artikelrad.
- Komplettering av artikeltexten har införts vid registreringen.
- Textrader har förtydligat informationen gällande montering.
O15.26 Bristlista |
Tillbaka |
Grundläggande information
Under denna rutin finns möjlighet att fånga de lagerbrister som uppstått. Rutinen arbetar dels mot beställningspunkt och dels mot disponibelt antal och lagersaldo. Selektering och sorteringsmöjligheter erbjuds med urval på lagerort.
<1> Listval Ange val av lista, ref till siffran framför resp. beskrivning och lista.
<2> Selektering Kan anges med Fr.o.m. och T.o.m. under enstaka rubrik eller i önskad kombination.
<3> Sortering Avser sorteringsordningen på de artiklar som kommer att skrivas ut. Anges med siffran framför resp. sorteringsbegrepp.
<4> Lagerort Vid utskrift av bristlista kan man välja att få den utskriven på viss lagerort eller på totalnivå (blankt).
O15.27 Beställningsprognos. |
Tillbaka |
Grundläggande information
Denna rutin skriver ut ett veckofördelat beställningsunderlag som visar inneliggande Orderbokningar och skapade Beställningar samt ett rullande lagersaldo per Artikel.
<1> Listval Angivelse av ovanstående utskrifts val.
<2> Lev.datum start Ange med ÅÅMMDD startdatum för underlaget.
<3> Beställningsradtyp Ange alltid 1 i detta fält (Fältet kommer att ändras)
<4> Brytnings veckodag Ange den veckodag som underlaget skall starta sin beräkning på, för Måndag, anges 1, för Tisdag, anges 2 osv.
Utskriften visar Artikel för Artikel, inneliggande Orderreservationer och inneliggande Beställningar. Listan är indelad i 10 veckokolumner med startvecka enl angivelsen på bilden.
O15.31 Inköp & beställningstyp |
Tillbaka |
Grundläggande information
Inköp och beställningstyper registreras i detta register och anges på artikelns Leverantörspost som indirekt styr beställningssystemet. Under denna rutin upprättas via en Inköp & beställningstyp ett reglemente för hur företagets beställningar skall initieras. Genom att gå igenom hur man vill att lagerpåfyllnaden skall ske i förhållande till servicegrad, strategi och kostnader får man ett antal parametrar som kan vidarebearbetas i detta register.
Inköp & beställningstyp anges som en alfanumerisk sträng och samlar ett antal fält som ligger till grund för skapande av beställningar. Som överordnat kriteria finns fem stycken sätt att behandla inköpen och beställningarna, kallat beställningssystem.
1. Beställning sker när fysiskt lagersaldo understiger beställningspunkten vid aktuellt datum.
2. Beställning sker när fysiskt lagersaldo understiger beställningspunkten vid aktuellt datum + framförhållningstid.
3. Beställning sker när fysiskt lagersaldo understiger beställningspunkten vid aktuellt datum + ledtid.
4. Beställning sker när disponibelt saldo understiger beställningspunkten vid aktuellt datum.
5. Direktbeställning, beställningsförslag skapas direkt från lagd order.
Förtydligande av begrepp
Beräknad förbrukning = i order - inkommande beställningar.
Ledtid (i dagar) = inköpstid + leveranstid + uppackningstid.
Inköp / besttyp En angivelse i ett alfanumeriskt fält att anges på resp. artikel under artikelns leverantörspost.
<1> Benämning Namnförtydligande av inköp & beställningstypen.
<2> Best.system Beställningssystem enl. sida ett bestående av fem olika sätt att styra beställningarna.
<3> Lagerort Vid användning av lagerort är fältet verksamt och indikerar om lagerorten skall generera självständiga beställningar.
<4> Kvant.kod I Inköpskvantitetskod I, en angivelse enl. nedan:
1. Registrerad inköpskvantitet.
2. Registrerad inköpskvantitet + bräknad för-brukning under framförhållningstiden.
3. Registrerad inköpskvantitet + beräknad förbrukning under ledtiden.
<5> Kvant.kod II Inköpskvantitetskod II, en angivelse enl. nedan:
1. Om fysiskt lagersaldo understiger noll sker ingen nolluppfyllnad.
2. Nolluppfyllnad sker.
3. Uppfyllnad till beställningspunkt sker.
<7> Framförh.tid Framförhållningstid, ett valfritt antal dagar. (används endast i beställningsrutinen)
<8> Best.rad typ Normalt 1 och anger vilken inmatningsbild som skall anslutas till i direktbeställningsrutinen. Fältet refererar till registret under O15.34.
O15.32 Beställningsförslagskod |
Tillbaka |
Grundläggande information
Beställningsförslagskoden märker skapade beställningsförslag och har varje användare sin egen kod separeras de olika användarnas skapade beställningar från varandra.
Förslagskod Användarens eller avdelningens egen kod.
<1> Benämning Förtydligande av förslagskoden.
<2> Sort Ger sorteringsordning på bilden.
O15.33 Beställningshuvudtyp |
Tillbaka |
Grundläggande information
En kodsättning som anger bildnummer som är ansluten till beställningsrutinen. Angiven vid leverans och ändras normal inte.
Best.huvudtyp Kodnummer.
<1> Benämning Förtydligande av beställningshuvud.
<2> Sort Ger sorteringsordning på bilden.
O15.34 Beställningsradtyp |
Tillbaka |
Grundläggande information
Standardinställd vid leverans och anger vilken registreringsbild som används vid registrering av inköp och beställningsrader i direktbeställningsrutinen.
Registreringstyp Nummer på bildtypen.
<1> Benämning Förtydligande av registreringstypen.
<2> Sort Ger sorteringsordning på denna bild.