O16 Inleveranser (ett moment)

O16.1  Inleverans via beställning O16.21 Logglista inleveranser
O16.2 Inleverans utan beställning O16.22 Nollställning logglista
O16.3  Manuella uttag O16.23  Logglista manuella uttag
O16.5  Prel.inleverans (utan beställning) O16.24  Nollställning logglista
O16.6  Prel.inleverans (med beställning)
O16.8  Definitiv inleverans O16.15  Inleveranshistorik

 

 

O16.1  Inleverans via beställning

Tillbaka

 

Denna rutin hanterar inleverans av tidigare registrerade beställningar. Genom att söka eller ange beställningsnummer visas beställningen. Tryck <Enter> efter att första sidan av beställningen visats och bildbyte sker till sidan två där detaljraderna visas. Stämmer antal med vad som inlevereras lämnas bilden utan åtgärd.

 

Skall delleveranser anges, hämtas aktuell rad ner och ändring görs av levererat antal. Efter godkännande av raden kommer raden och hela beställningen att hanteras som en delleverans och restbeställning.

 

Avropsbeställning / inleverans.

 

Vid beställningsregistrering finns möjlighet att ange Avrop. Fältet <37> Avrop innebär att samtliga artiklar som beställs anges med aoutomatik 0, noll i levererat antal. Vid inleverans medför detta att samtliga inleverans-rader måste plockas ner och anges med antal. Inleveransrutinen kan även denna sättas upp med fält <37> Avrop och möjliggör då att förändring av levererat antal kan ske med aoutomatik.

 

Rutinen gör direkt-uppdatering av Lagret gällande lagersaldo och inlevererat-antal. Görs förändring av inpriset i denna rutin uppdateras medelinpriset, artikelns inpris förblir oförändrat. Inleveransnummer åsätts samtliga inleverans-transaktioner och uppdaterar en logglista över registrerade inleveranser. Logglistan innehåller även transaktioner från övriga inleveransrutiner. Logglistan nollställes efter godkännande av ansvarig.

 

Samtliga transaktioner kommer även att överföras till inleveranshistoriken och ger där direktinformation om inleveranser.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Best.nr                    Beställningsnummer, anges eller erhålles via frågerutinen <Alt-F3> som visar inneliggande beställningar

 

 

 

 

<ESC>                                 Avsluta, Avslutar pågående inleverans och behåller registrerade förändringar.

 

<RETURN>                         Godkänner, bild för bild och ställer frågan om inleveransen skall startas upp J/N.

                                            J, innebär total inleverans av beställingen eller inleverans av angivet antal. Är det en total inleverans förbrukas beställningen och lagersaldo och statistik uppdateras.

                                             Vid delleverans och angivelse av mindre antal än beställt antal uppdateras lagersaldo och statistik samt beställningen ligger kvar tills slutleverans skett.

                                             N, innebär, att ingen inleverans sker och att beställningen behåller registrerade förändringar.

 

<F5>                                     Byte huvud, bildbyte i inleveransrutinen.

 

 

 

<F6>                                     Art.rader, byter till artikelradsbilden för kontroll eller delleveransmarkering.

 

<F3>                                     Art.raden, förflyttar markören till radnummer och möjlighet att hämta in artikelrad, nummer.

 

 

<F3>                                     Ej synligt, erbjuder visuell inspektion av ej synliga fält i beställnigen.

 

<F4>                                     Makulering, borttag av beställning som inte kommer att inlevereras eller restleverans som inte kommer att levereras.

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

O16.2 Inleverans utan beställning

Tillbaka

 

 

Under denna menypunkt hanteras registrering av direkta inleveranser på Artikelnivå och med blandade Leverantörer. Rutinen gör direktuppdatering av lagersaldo och inlevererat antal mot Lagret. Görs förändring av inpriset i denna rutin uppdateras medelinpriset, och artikelns inpris kan förändras om man anger Ja på fråga från systemet. En kostnad går även att tillföra inleveransen genom att ange en totalkostnad som divideras med antalet inlevererade artiklar och räknar ut ett nytt inpris. Valet finns här om systemet skall uppdatera inpriset.

 

Inleveransnummer åsätts samtliga inleveranstransaktioner och uppdatering sker av en logglista över samtliga inleveranser. Logglistan innehåller även transaktioner från övriga inleveransrutiner. Logglistan nollställes i en efterföljande rutin och det är av stor vikt att nollsltällningen godkännande av berörda.

 

ID-nr Inleveransnummer, erhålles automatiskt från systemet. Nummerserien hämtas från O41.21.

 

Löpnr                                   Intern löpnummerserie, används ej.

 

 

 

 

Artnr                                    Artikelnummer, anges eller hämtas via frågesystemet.

 

<1> Levnr                            Leverantörsnummer, anges eller hämtas via frågesystemet.

 

<2> Lagerort                       Anges bara om systemet är uppsatt att hantera lagerorter. Fältet kan i så fall ej lämnas blankt. Om inget annat anges föreslår systemet huvudlagerorten.

 

<3>Valuta                            Return ger valuta via Leverantören, anges vid behov.

 

<4> Kurs                              Aktiveras vid angivelse av ulänsk valuta.

 

<5> Inpris                            Inpris i aktuell valuta och kurs.

 

<6> Inpris                            Befintligt inpris föreslås, godkännes eller ändras. Vid nytt inpris görs omräkning av medelinpris. På bilden visas valuta och i vilken enhet inpriset avser.

 

<7> Antal                             Ange antal att inleverera.

 

<8> +Kost                            Här kan en tillkommande kostnad registreras med totalbeloppet för denna inleverans. Rutinen dividerar kostnaden med antalet och skapar en A-priskostnad som tillförs inpriset och skapar ett nytt inpris. Rutinen frågar om inpriset skall ny-uppdateras.

 

 


 

O16.3  Manuella uttag

Tillbaka

 

 

Grundläggande information

 

Denna rutin möjliggör manuella lageruttag med direktuppdatering av lager och statistik. Rutinen tillåter märkning och kontering per lageruttag. Samtliga lageruttag sparas och samlas upp på en lagerlogglista samt sammanställs på en efterföljande konteringslista.

 

Manuella lageruttag används för att hantera lagerförändringar som inte är direkta försäljningar. Dessa lagerförändringar kan vara kassation, returer, tillverknings-uttag, demoutrustningar, varuprover etc. Upprättas det ett litet reglemente för hur uttagen skall registreras kan kontosättningar anges under O41.5 och underlätta konteringen runt uttagen.

 

Då manuella lageruttag har utförts är det viktigt att vid en ev. senare försäljning av en redan uttagen artikel tillse att inte lagret avbokas dubbellt.

 

 

Registrering av manuella lageruttag

 

I denna bild görs registrering av de manuella uttagen. Uttagen behandlar artikel för artikel och tillåter ingen upphämtning av ett redan registrerat uttag. Rättningar och ändringar utförs med registrering av en ny transaktion och behövlig text registrering.

 

 

 

Art.nr                    Artikelnummer, artikel för lageruttag. Artikelinformationen läses in visas i resp. fält. Artikeltyp visas och hämtar in lagerkonto, visas inom parantesen. Ej lagerförda artiklar "E" hämtar in konto ref. till samma rubrik. Se angivelser O41.5

 

L-ort:                     Om lagerortshantering används måste lagerort anges. Systemet föreslår automatiskt huvudlagerorten.

 

<1> Antal              Angivelse om hur många av den aktuell artikel som uttaget avser. Notera att fältet enhet i bilden visar i vilken enhet artikeln lagerhålls. Vid rättning eller förändringar av antal hanteras negativt antal som innebär en återföring.

 

<2> Text               Notering, text avseende aktuellt lageruttag. Texten visas på logglistan.

 

 

 

 

              < >           Här kan snabbhjälp med konteringen erhållas genom att ange en bokstav för resp. förkortning och kontering i O41.5.

                              O = Order                    Order i arbete

                              K = Kassation     Kassation.

                              R = Returer        Returer.

                              I = Intern            Internuttag

                              Blankt godkännes och erbjuder egen kontoangivelse eller en automatkontering på ett observationskonto.

 

<3> Ordernr         Ordernummer, angivelsen resulterar i ett texfält på logglistan.

 

<4> Signatur         Signatur, anges, söker efter signatur i sorteringsfältet i användarregistret och visar ev registrerat namn.

 

<5> Konto             Kontonummer, anges vid behov.

 

<6> Kst                 Kostadsställe, anges vid behov.

 

<7> Obj                 Objekt, anges vid behov.

 

<8> A-pris             A-pris, styckpris används eller anges. Priset visas på logglistan och används i konteringslistan och anger lageruttagets kostnad.

 

 


 

 

O16 Inleveranser (två moment)

 

Detta inleveranssystem som är en tillvalsrutin erbjuder inleveranser i två steg eller två moment. Det första momentet behandlar den rent fysiska inleveransen och benämns preliminär inleverans. Moment två behandlar inleveransen mot leverantörsfaktura och kostnad. Detta moment benämns definitiv inleverans.

 

Det första momentet preliminär inleverans delas upp i två olika rutiner. En rutin behandlar inleveranser som har beställts via EKO2000:s beställningssystem och en rutin som behandlar inleveranser utan föregående beställningsregistrering. Nedan startar beskrivningen av inleveransrutinen utan föregående beställning.

 

 

 

O16.5  Prel.inleverans (utan beställning)

Tillbaka

 

 

Rutinen möjliggör en förregistrering av inleveranser för senare definitivbokning av kostnad och uträkning av medelinpris och ev. fifupris. Under denna rutin registreras enbart artiklar för inleverans som inte finns registrerade under någon beställning i EKO2000. Rutinen utför vid inleverans direktuppdatering av antal mot lagersaldot. Kreditering eller förändring av lagersaldot kan även göras via inleverans med negativt antal. Till hjälp för adminstration av inleveranserna samlas samtliga inleveranstransaktioner upp och finns att skrivas ut under menypunkten "Logglista prel.inleveranser". Nollställning av denna logglista bör ske i samråd med personal som ansvarar för Leverantörsreskontrahanteringen och lagerkonteringen.

 

För att undvika att registrering görs av inleveranser på felaktiga ställen så att dubbelföring uppträder rekommenderas en strikt användning av beställnings-märkning som samtliga leverantörer anmodas följa. Märks samtliga leveranser med Beställningsnummer att hamna under Ert Ordernummer, Er Beställning eller Godsmärke underlättas ankomstkontrollen och efterföljande hantering. Denna beställningsmärkning gäller speciellt vid telefonbeställningar och då ingen beställning registrerats i systemet.

 

 

 

 

 

Registreringsbild för preliminära inleveranser.

 

 

 

 

 

 

ENTER                                Registrering, av ny rad, ny inleverans.

 

ESC                                      Avslutar rutinen och uppdaterar aktuell registrering.

 

F3                                         Ändring via Enter och F3 placeras markören efter fältet Löpnr och möjlighet att ange en inleveransrad för ändring.

 

F4                                         Makulering, kan utföras på önskad inleverans. Inleveransen hämtas med F3 och löpnummer, placeras i registreringsbilden och makuleras med F4.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

       Artnr                             Artikelnummer, anges eller hämtas via frågesystemet.

 

                                             Lagerort, Färg, Kvalitet och Storlek används endast om funktionerna är aktiverade.

 

<1> Antal                             Ange antal att inleverera. Uppträder kassation eller reklamationer skall inte detta antal ingå i det inlevererade antalet.

 

<3> Datum                           Anges automatiskt med dagens datum från systemet men går att ändra. Används leverantörsbedömmningssystem är det av stor vikt att man på företaget bestämmer om datum skall avse godsmottagningsdag eller inregistreringsdag.

 

<4> Levnr                            Leverantörsnummer, hämtas från artikelns leverantörspost och visar huvudleverantör. Fältet går att ändra.

 

<5> Kasserat                       Här anges det antal som inte inleveras och som är felaktiga på något sätt.

 

<6> Anmärkning                  Anmärkning kring inleveransen som kan underlätta för efterföljande administration.

 

<7> Lagerplats                    Visar aktuell lagerplats för resp. artikel. Ändring till ny Lagerplats kan göras. Ändringen utförs direkt även i artikelregistret.

 

 

 

 


 

 

O16.6  Prel.inleverans (med beställning)

Tillbaka

 

 

Under denna rutin görs inleveranser med beställning som grund. Detta innebär att en tidigare registrerad beställning används och förutsätts i stort vara identisk med vad som skall levereras in till lagret. Vid inleverans anges beställningen som skall utnyttjas och ett inleveransnummer anges. Rutinen föreslår användning av beställningsnummer som inleveransnummer. Skall inleveransen i sin helhet inlevereras startas uppdateringen med ESC. Har delleverans erhållits måste aktuell rad plockas ner i behandlingsrutan och anges med rätt antal för inleveransen. Vid avslutad registrering uppdateras aktuellt lagersaldo och rutinen håller inleveransen tills dess slutleveransen och slutfakturan registreras.

 

Vid slutregistreringen i nästa av den definitiva inleveransen uppdateras medelinpriset och ev fifupris. Artikelns inpris förblir oförändrat.

 

 

 

 

 

ESC                       Avslutar rutinen och uppdaterar aktuell registrering.

 

F5                          Ändring inleveransnummer.

 

 

 

 

 

       Recnr                            Är radnummer, visas aktuellt radnummer som behandlas.

 

       Artnr                             Artikelnummer, visas aktuellt artikelnummer under bearbetning.

 

                                             Färg, Kvalitet och Storlek används endast om funktionerna är aktiverade.

 

<1> Best                               Visar grundbeställt antal och visar vad som är kvar att inleverera.

 

<2> In nu                              Föreslår alternativt anges vad som levereras in. Visar även tidigare inlevererat antal.

 

<3> Datum                           Datum för inleveransen.

 

<4> Levnr                            Leverantörsnummer och namn visas.

 

<5> Lagerort                       Anges eller erhålles om lagerort används.

 

<6> Kasserat                       Här anges ev kassation och anges i antal. Detta antal skall inte ingå i inlevererat antal.

 

<7> Anmärkn                       Anmärkning kring inleveransen som kan underlätta efterföljande administration.

 

<8> L-plats                           Visar aktuell lagerplats för resp. artikel. Ändring till ny Lagerplats kan göras. Ändringen utförs direkt även i artikelregistret.

 

<9> Inlevtyp                         Här anges om inleveransen skall betraktas som Slutlevererad eller som en Delleverans.

 

 

 

 

 

 

 

O16.8  Definitiv inleverans

Tillbaka

 

 

Under denna rutin görs kontroll och jämförelse mellan införda inleveranser och mottagna leverantörsfakturor. Rutinen underlättar detta genom att koppla leverantörsfakturor och inleveranser. Efter att denna koppling är genomförd och det totala antalet är registrerat markeras inleveranserna som slutbehandlade och inleveranstransaktionerna är förbrukade och kan rensas bort. I samband med denna kopplingsfas används det befintliga inpriset eller anges ett nytt inpris som medför ev förändring av medelinpris eller fifupris. Det finns en lång rad lösningar för att uppnå en bra organisation kring denna kontroll. Grundläggande är dock att leverantörsfakturan måste vara ankomstregistrerad och blivit åsatt ett ankomstnummer (löpnr) samt att denna rutin får vara en del av attesthanteringen och konteringen.

 

Alla inleveranstransaktioner sparas och kan skrivas ut på lista under O25 Logglista prel. inleveranser. Denna listan kan nollställas att ge en avgränsad del av inleveranserna att följa upp. Ett bra sätt kan vara att bryta en gång per vecka.

Personalen som sköter inleveranserna bör dock göra en utskrift var dag för att tahand om ev felaktigheter.

 

Utskriften under O27 "Utskrift prel. inleveranser" ger möjlighet till en komplett genomgång av alla inneliggande inleveranser. Kan i vissa fall underlätta arbetet med att koppla leverantörsfakturor till inleveranser.

 

Efter att kopplingen är genomförd och att rätta priser är införda finns en lista som verifierar händelserna, O28 "Logglista def. inleveranser". Även denna lista kan nollställas och brytas periodvis för att få bra avstämningsmöjlighet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Registreringsbild för definitiv inleverans.

 

 

 

 

Löpnr             Löpnummer, ankomstnummer som leverantörs-fakturan åsatts. Anges och är nu den faktura som skall kopplas till en eller flera inleveranser.

 

Inl.nr              Inleveransnummer. Här anges eller sökes ett inleveransnummer att koppla till leverantörsfakturan. Inleveransnummer från serien under O41.22 erhålles vid inleverans utan beställning som grund. Skall koppling göras av inleveranser som skett utan föregående beställningsregistrering anges 0 (noll) och rutinen listar upp samtliga inneliggande, okopplade inleveranser för val av önskad inleverans. Skall inleverans göras av tidigare gjord beställning används inleveransnummer som angavs eller som erhölls och som motsvarar beställningsnumret, går att sökas via Alt F3.

 

Efter att löpnummer och inleveransnummer angivits hamnar inleveransen i rutan med beteckningen "Preliminära inleveranser". Genom att trycka Enter plockas inleveransraden ner till inmatningsfälten och ev ändringar eller godkännade görs.

Efter godkännande placeras inleveransen i rutan "Definitiva inleveranser". Inleveransen är nu behandlad och uppdatering sker av inlevererat och omräkning av medelinpris.

 

 

 

       Artnr                             Artikelnummer, visas.

 

<1> Radnr                            Radnummer, avser radnummer i högerrutan definitiva inleveranser. Anges med 1 om det är första inleveransen.

 

<2> Inpris                            Inpris, utlänskt inpris, markören styrs automatiskt till detta fält om leverantören har valuta angiven.

 

<3> Inpris                            Inpris, i Svensk eller annan hemmavaluta.

 

<4> Fakt ant                        Fakturerat antal, här anges det fakturerade antalet mot inlevererat antal (In: xxx). Är fakturans antal större än inlevererat antal anges inlevererat antal.

 

<5> Kasserat                       Kassation kan här anges som kommentar till åtgärd.

 

<6> Rabatt                           Rabatt, kan anges och anges i kronor.l

 

<7> Anmärkning                  Kan anges och skrivs ut på vissa listor.

 

 

O16.15  Inleveranshistorik

Tillbaka

 

 

Grundläggande information.

 

Inleveranshistoriken är en sökrutin som möjliggör sökning mot ett inleverans-register där alla inleveranser finns lagrade. Sökning kan utföras i denna rutin på, enskild Artikelnummer, enskild Leverantör eller kombinationen Artikel/ Leverantör.

 

 

Bildbyte till delbild med ytterligare information görs med pil-höger och återgång med pil-vänster. I delbild två, under kolumn Typ, visas ett <I> om det vid inventering uppstått en differens.

 

 

 

 

O16.21 Logglista inleveranser

Tillbaka

 

 

Här görs utskrift av logglistan över definitiva inleveranser. Både inleveranser via beställningar och inleveranser utan beställningar loggas under denna rutin. Listan kan med fördel användas för att stämma av inleveranserna mot inkommande Leverantörsfakturor. Utskriften erbjuder sortering på Inleverans-nummer/beställningsnummer, Artikelnummer eller på Leverantörsnummer.

 

 

Logglistan innehåller följande information:

 

 

Inlevnr   Artikelnr   Leverantör   Datum   Antal   Enhet   Lagerort   Inpris   Kurs  Valuta   Inpris

Bestnr    Benämning

 

 

O16.22 Nollställning logglista

Tillbaka

 

 

Logglistan över inleveranserna nollställes/avslutas efter uppstart av denna rutin och kan inte återskapas. Viktigt är att det tas beslut om när denna körning skall köras och vilka list-varianter som skall vara uttagna innan nollställning sker.

 

 

 

 

 

 

O16.23  Logglista manuella uttag

Tillbaka

 

 

Grundläggande information

 

Denna logglista ger en sammanställning i kronologisk ordning över de manuella lageruttag som gjorts fr.o.m. senaste nollställning. Rutinen ger även en sammanställd konteringslista till hjälp för lagerhanteringen.

 

 

 

 

 

O16.24  Nollställning logglista

Tillbaka

 

 

Grundläggande information

 

Denna rutin nollställer logglistan inkl. konteringslistan på manuella lageruttag. Rutinen gör en intern kontroll av att listan är uttagen innan den kan nollställas. Rutinen nollställer och makulerar all information om lageruttagen och listan kan ej återskapas. Det skapas ingen ytterligare lista i samband med denna rutin.