O17  Lagerhantering

O17.1  Definiera inventeringskod O17.21  Utskrift inventeringsunderlag
O17.2  Skapa inventeringsunderlag O17.22  Utskrift differenslista
O17.3  Registrering inventerat saldo O17.23  Utskrift prel prislista
O17.4  Godkänn inventering O17.25  Lagervärdering
O17.10  Definiera prel.prislistekod O17.26  Lagerlista
O17.11  Skapa preliminär prislista O17.27  Lagerstatistik
O17.12  Genomgång prel. prislista
O17.13  Godkänn prel. prislista
O17.18  Periodavslut artiklar O17.19  Årsavslut artiklar

 

 

O17.1  Definiera inventeringskod

Tillbaka

 

Innan start av inventering registreras och definieras en inventeringskod som möjliggör att flera inventeringsunderlag kan skapas och att flera personer kan skapa underlag samtidigt. Som användare får man dock själv hålla reda på så att samma artiklar inte förekommer på samma inventeringsunderlag. Rådigt är också att ingen lagerreservering eller lagerbokning sker under tiden inventeringen pågår. Detta gäller fr.o.m skapandet av inventeringsunderlaget fram till att differanslistan är godkänd.

 

 

 

 

 

       Förslagskod                  Någon typ av tydlig identifiering

 

<1> Benämning                    Förklarande benämning på inventeringsunderlaget.

 

<2> Sort                               Sorteringsidentitet.

 


 

 

O17.2  Skapa inventeringsunderlag

Tillbaka

 

Här startar den verkliga inventeringen och rådigt är att all reservering och lagerbokning upphör för den del av artiklarna som här selekteras ut för inven-tering. Flera inventeringsunderlag kan genereras på olika delar av lagret och flera personer kan skapa underlag. Tillhörigheten av inventeringsunderlagen sker med hjälp av förslagskoden/identifikationskoden. Observera att vid generering av ett ytterligare inventeringsunderlag på samma identifikationskod lägger över den tidigare skapade. Observera även att som användare får man själv tillse att inte samma artikel finns med på flera inventeringsunderlag.

 

Själva inventeringen börjar med skapandet av ett inventeringsunderlag och identifiering av det samma. Vid skapandet selekteras aktuella artiklar ut som skrivs ut på inventeringsunderlaget. Efter genomgång av underlaget registreras inventerat saldo och differanslista skrivs ut. Efter genomgång av differanslistan och ett ev. godkännande av differanslistan avslutar inventeringen.

 

 

 

 

 

Identifikationskod                Inventeringskod/förslagskod, identifiering av förslaget. Endast ett pågående inventerings-underlag åt gången tillåts. Genereras ett nytt skrivs tidigare genererar över.

 

Artikelnivå                           Systemet lagrar artikelsaldo på flera nivåer och måste anges på de saldonivåer som används.

                                             <  > Artikelnivå

                                             <L> Lagerortsnivå.

                                             <F> Färg & kvalitetsnivå

Lagerort                               Önskas inventering av viss lagerort anges den i detta fält.

 

Nedanstående fält handhar utselekteringen av artiklar för inventering. Här anges från och med viss kod, till och med viss kod. Sorteringfältet som finns i slutet av varje rad anges med 1, för första sorteringsbegreppet, 2, andra osv. 0 anger ingen sortering på detta begrepp. Denna sorteringsordning är den som listutskriften av inventeringsunderlaget får och registreringsbilden för inventerat saldo följer.

 

Artikelnummer                     OBS! hur selekteringen av artikelnummer sker. Gör noggrann kontroll av vad utselekteringen skapar innan inventeringen startar.

Varugrupp                            Varugrupp är ett bra begrepp att dela upp inven-teringen på

Lag.plats                              Lagerplats, selekterar på fältet lagerplats på artikeln.

Inv.datum                             Inventeringsdatum, vid godkännande av inven-teringen sätts datum på artikeln som kan användas för att fånga rätt artiklar. Detta innebär också att det går att använda sig av en typ av rullande inventering.

Utpris                                   Används för att i kombination med någon annat fält fånga artiklar som har ett värde mellan de båda utpriserna.


 

 

O17.3  Registrering inventerat saldo.

Tillbaka

 

Efter att den fysiska inventeringen är genomförd görs registrering av inventerat saldo per artikel i denna rutin. Rutinen hanteras med return, pil-upp och pil-ner samt sida upp och ner ( PgUp/PgDn). För införande av ny rad används F5 eller registreras i slutet på sista sidan. Här tillåts också införande i flera omgångar. Efter registrering i denna rutin skrivs differanslista ut för kontroll och analys.

 

 

 

 

 

Registrering av antal måste göras på samtliga artiklar. Ett minussaldo innebär en brist i laret från en försäljning eller ett lageruttag och måste anges med minusantal om lagret skall vara oförändrat.

 

Differens listan som skrivs ut efter registreringen visar på skillnaden mellan inventera / registrerat antal och systemets antal. Det är då av stor vikt att registreringen sker på ett korrekt sätt så att antalet blir riktigt. Differenslistan innehåller två noteringfält för antal där det första fältet är tänkt för notering av antal från lagerplatsen och det andra fältet för notering av antal från order i arbete.

 

 

 

 

 

 

                                             Bof.saldo.    Inv.saldo.   Difflista

 

         Visas i systemet en brist i antal och bristen skall vara kvar ange enl nedan.

 

Ex.                                        1.00-             1.00-           0.00

 

         Angivelse av en förändring av brist i lagret ger följande resultat.

 

Ex.                                        1.00-             0.00            1.00

 

         Angivelse av en förändring av brist i lagret ger följande resultat.

 

Ex.                                        1.00-             1.00            2.00

 

 

Vid senare godkännande av inventeringen och uppdatering av systemet är det differensen, skillnaden som uppdaterar artikelns antal. Detta innebär att om det skett förändringar av lagret efter att inventeringsunderlaget skapades och fram till uppdatering (godkännande) körs är det det som för stunden är inneliggande antal på artikeln som uppdateras med differensen. Systemet klarar av att hantera ett lager som rör sig under inventering. För att kunna följa upp en uppdatering och godkännande av ett inventeringsunderlag som har artiklar som har rört sig måste en artikellista med antal köras ut innan och efter.

 

 

 

Inv.underlagskod                 Aktuellt inventeringsunderlag anges med inventeringskoden / förslagskoden.

 

Start                                     Blankt anger början av inventeringsunderlaget, startvärde artikel anges för att slippa bläddra fram till önskad artikel.

 

ESC                                      Esc avslutar registreringen och sparar registrerade saldo.

 

 

 

O17.4  Godkänn inventering

Tillbaka

 

I denna rutin görs godkännande av inventeringen utfört för aktuellt inventerings-underlag och som här anges. Rutinen kommer att uppdatera det fysiska lagret med gjorda saldoregistreringar och förutsätter att det fysiska saldot ej har uppdaterats mellan skapandet av inventeringsunderlaget och fram till att denna rutin blir utförd. I samband med detta tas inventeringsunderlaget och differanslistan bort.

 

Innan denna rutin startas upp måste differanslistan skrivas ut om den inte tidigare skrivits ut i ett exemplar som kan vara den officiella differanslista som i vissa fall skall ligga som underlag till bokslut.

 

 

 

 

 

 

O17.10  Definiera prel.prislistekod

Tillbaka

 

Denna prislistekod har i syfte att identifiera möjliggöra för flera personer att arbeta samtidigt eller att en uppdelning kan göras på skilda varugruppsområden där arbete kan utföras samtidigt. Den unika prislistekoden identifierar den preliminära prislistan och det fortsatta arbetet med den till godkännande och uppdatering.

 

 

 

 

 

 

 

       Prel. priskod                 Ange prislistekod för identifiering av den preli-minära prislistan. Startas en ytterligare generering på samma identitet skrivs den befintliga över.

 

<1> Benämning                    Benämning på prislistekoden i förtydligad form.

 

<2> Sort                               Används vid utsortering av registrerade koder.

 

 

 

 

O17.11  Skapa preliminär prislista

Tillbaka

 

Den allmänna gången för prisändringar är att det skapas en preliminär prislista. Utskrift och genomgång av Prislistan görs så att allt ser riktigt ut samt ev. införande av ändringar och justeringar. Efter att den preliminära prislistan är godkänd ligger nu prislistan för godkännande och uppdatering i systemet. Denna preliminära prislista ligger kvar och kan planerat införas i systemet. En förutsättning är dock att inte prislistekoden utnyttjas en ytterligare gång då den nya kommer att skriva över den befintlig prislistan. Vid införande av de nya priserna görs detta under menypunkten O17.13 "Godkänn prel. prislista". Rutinen utför förändringarna samt tar bort underlaget "preliminär prislista" på prislistekoden. Prisändringar som utförs i denna rutin förändrar enbart aktuella register och påverkar inte inneliggande order eller skapade fakturor.

 

Det finns två möjligheter att skapa underlag för prisändring. I denna rutin skapas med automatik en preliminär prislista som skall ligga till grund för prisändringen. Under rutinen "Genomgång prel. prislista" finns möjlighet att helt manuellt skapa underlag som sedan godkännes och uppdateras på samma sätt.

 

Noter att det finns en avrundningskod för både in- och utpris kopplad till varje artikel. Denna kod hanterar avrundningen av de priser som prisändras med automatik.

 

Tre olika <G> grundpriser som kan påverkas :

 

Kalkylpris      Om ett kalkylpris finns har man möjlighet att procentuellt eller med fast belopp förändra detta.

                       Helt nytt kalkylpris kan skapas genom att utgå ifrån befintligt inpris samt dra två stycken leverantörsrabatter från aktuellt inpris samtidigt som två stycken procentuella pålägg kan tillföras.

 

Inpris             Aktuellt inpris kan förändras procentuellt eller med ett belopp.

 

Utpris             Befintligt utpris kan förändras procentuellt eller med ett belopp.

                       Nytt utpris kan skapas från kalkylpriset samt med två procent pålägg samt ett fast pålägg i aktuell valuta.

                       Nytt utpris kan skapas genom att skapa nytt kalkylpris och addera skillnaden mellan gammalt och nytt kalkyl-pris till befintligt utpris

 

 

På föregående sida visades de tre priser som kan påverkas. Dessa priser, utpris och kalkylpris är de priser som ligger direkt på artikeln och inpris som ligger på artikel / leverantörsposten.

 

Förutom valuta har man även möjlighet att arbeta med de priser som ev. ligger i rabattsystemet. Dessa priser är :

 

Artikel                            Antal- priser <A>

Kund/Artikel                   Antal- priser <K>

Kundkategori/Artikel       Antal- priser <T>

 

 

Vid start av genereringen att skapa en preliminär prislista anges selekterings-villkor samt sorteringsordning på prislistan.

 

 

 

 

 

<1> Identifikationskod        Identitet för identifiering av den preliminära prislistan.

 

       Valutakod                     Lämnas blank, anges eller hämta in för önskad valuta.

 

 

 

 

<2> Prisändring utifrån       <G> Grundpriser, Kalkylpris, Inpris, Utpris.

                                             <A> Rabattpriser: Artikel-antal-pris.

                                             <K> Rabattpriser: Kund-Artikel-Antal-pris.

                                             <T> Rabattpriser: Kundkategori-Art.-Antal-pris.

 

<3> Selektering                   Fr.o.m. - T.o.m, urval ur artikelregistret på fälten leverantörsnummer, artikelnummer, varugrupp och prisdatum. I den tredje kolumnen anges sorterings-ordning. Sortering anges med 0 för ingen sortering, 1 för första/högsta begrepp, 2 för nästa osv.

 

<4> Kalkylpris                     Ändra, ange Ja eller Nej för ändring.

                                             %Ändr. procenttal anges vid procentändring.

                                             Ändr.Kr. anges för beloppsändring.

                                             Lev.rabatt, möjlighet att ange två stycken leverantörsrabatter.

                                             Pålägg, möjlighet att ange två stycken påläggs-procentsatser.

 

<5> Inpris                            Ändra, ange Ja eller Nej för ändring.

                                             %Ändr. Procenttal anges vid procentuell ändring.

                                             Ändr.Kr. anges för beloppsändring.

 

<6> Utpris                            Ändra, ange Ja eller Nej för ändring.

                                             %Ändr. procenttal anges vid procentändring.

                                             Ändr.Kr. anges för beloppsändring.

                                             Pålägg, möjlighet att skapa helt nytt utpris genom att använda kalkylpriset och ange två stycken procentuella pålägg och ett fast procentpåslag.

                                             N, anges med Ja om alternativet med att nytt utpris skapas av resultatet från att ett nytt kalkylpris skapas och skillnaden mellan gammalt och nytt kalkylpris adderas till det nya utpriset.


 

 

O17.12  Genomgång prel. prislista

Tillbaka

 

Efter att den preliminära prislistan är skapad finns prislistan för utskrift samt för behandling i denna rutin. Här kan manuella justeringar eller ändringar utföras och kommer då att ligga till grund för prisuppdateringen. Efter att den preliminära prislistan är accepterad kvarstår endast godkännandet och uppdateringen av priserna.

 

I rutinen används pil-upp och pil-ner, samt sida upp och sida ner (PgUp / PgDn) för att behandla den preliminära prislistan.

 

 

 

 

 

 

Prel. prislistkod                   Identifieringen av den preliminära prislistan.

 

Start                                     Blankt ger start på första artikeln, här kan ett artikelnummer eller en inledande del av ett artikelnummer anges för att erhålla snabbhopp till önskad artikel.

 

ESC                                      Avslutar rutinen och behåller införda ändringar.

 

 

O17.13  Godkänn prel. prislista

Tillbaka

 

Denna rutin hämtar upp prisändringen på den aktuella prel. prislistkoden och genomför prisuppdateringen efter att rutinen startats upp. Prisuppdateringen som skall utföras kan förberedas och ligga och vänta i denna situation på att rutinen skall startas på inneliggande prislistekoder. Notera dock att om prislistekoden används ytterligare en gång tas tidigare genererad prislista bort.

 

 

 

 

 

 

O17.18  Periodavslut artiklar

Tillbaka

 

Under denna rutin utförs periodavslut på artikelinformationen Sålt kronor, Sålt antal, TB, Rabatter och Inlevererat antal som lagras per period. Periodavslut innebär att periodens saldon nollas och ny period startas. Informationen förs kontinuerligt per år och ackumulerat som då innebär att årssaldon innehåller avslutade perioder.

 

Artikel informationen uppdateras vid fakturauppdateringen och innebär att rutinen skall köras när periodens fakturering är klar och innan nästa period skall påbörjas. Systemet innehåller ingen egen styrning av perioder utan det är upp till var organisation att bestämma. Denna rutin verkställer periodbytet direkt.

 

Systemet visar med datum när föregående periodbyte utfördes.

 

Det är viktigt att de utskrifter som man använder i sin uppföljning och rapportering skrivs ut innan periodbytet genomförs. Informationen går inte att återskapa efter ett periodbyte.

 

O17.19  Årsavslut artiklar

Tillbaka

 

Denna rutin genomför årsbyte av artikelinformationen Sålt kronor, Sålt antal, TB, Rabatter och Inlevererat antal som lagras per period och ackumulerat per år.

 

Rutinen flyttar över årets saldon på artiklarna till föregående år och iordningställer ett nytt år genom att nolla uppgifterna.

 

Artikel informationen uppdateras vid fakturauppdateringen och innebär att rutinen skall köras när årets fakturering är klar och innan nästa skall påbörjas. Systemet innehåller ingen egen styrning av perioder utan det är upp till var organisation att bestämma. Denna rutin verkställer årsbytet direkt vid körning.

 

Systemet visar med datum när föregående årsbyte utfördes.

 

Det är viktigt att de utskrifter som man använder i sin uppföljning och rapportering skrivs ut innan årsbytet genomförs. Informationen går inte att återskapa efter ett årsbyte.

 

 

 

O17.21  Utskrift inventeringsunderlag

Tillbaka

 

Inventeringsunderlaget är den listan som man fysiskt antecknar inventerat antal på och som ligger till grund för registrering av inventerat saldo per artikel. Genom att ange sin inventeringsunderlagskod som man arbetat med under denna rutin kommer önskad inventeringslista ut.

 

 

 

O17.22  Utskrift differenslista

Tillbaka

 

Differenslistan är den lista som visar på skillnaden mellan inventerat antal och systemets antal på artiklarna. När felstansningar och felinventeringar är eliminerade kan det i vissa fall ställas krav på att denna lista skall arkiveras.

 

 

 

 

Rutinen erbjuder tre varianter av listor, en lista med enbart antal, en med antal och belopp samt en lista med enbart en totalsumma per inventeringsunderlag.

 

Ange Samtliga eller Enstaka innbär att samtliga inneliggande inventeringsinderlag kan skivas ut eller ett enstaka. Anges med S alt. E.

 

 

 

O17.23  Utskrift prel prislista

Tillbaka

 

Denna lista är ett arbetsunderlag som innehåller den nya prislista som kommer att råda om prislistan godkännes och uppdateras.

 

 

 

 

O17.25  Lagervärdering

Tillbaka

 

 

Grundläggande information

 

Denna utskriftsrutin ger lagervärderingslistor utifrån aktuellt fysiskt lagerantal alt. disponibelt lagerantal. Listorna visar uträknade belopp baserat på registrerade priser och vald typ av lagersaldo, fysiskt eller disponibelt saldo.

 

Rutinen erbjuder ett flertal möjligheter till selektering av önskade artikelintervall, artikelgruppsintervall och leverantörer samt listval med dessa sorteringsordningar.

 

Används Lagerortshanteringen och anges lagerortsuppdelning vid utskriften kommer lagervärderingslistan att uppdelas och sidbrytas per lagerort.

 

Dessa listor är i första hand framtagna för uppföljning och bevakning av inneliggande varuvärden på delar och segment ur lagret eller ev. lagerorter. Listorna komletterar då ev. egna framställda lagerrapporter.

 

 

 

 

Listval                       Här görs val av lista med sorteringsordning

 

Artikelnummer         Dessa tre fält handhar utselekteringen av artiklarna.

Varugrupp                Passeras fälten med enbart RETURN kommer samtliga

Leverantör                artiklar att komma med på listan.

 

Lager/Totalnivå        Anges med L för Lagerortsuppdelning alt. T för totalnivå. Totalnivå innebär att samtliga artiklar och det totala antalet av en viss artikel kommer att räknas med inkl. antalet av samma artikel placerade på andra lagerorter.

 

Lagerort                   Selektering av lagerorter.

 

Fysiskt/Disp              Anges med F för värdering med Fysiskt saldo alt. D för Disponibelt saldo. Disponibelt saldo är det antal i lager som är kvar efter Order och Fakturareserverat antal.

                                  Brister eller noll i antal kommer inte med på dessa listor.

 

Detalj/Totalnivå       Anges T för Totalnivå visas endast totalsumma för selekterat urval eller totalsummor för resp. lagerort.

 

Inkl. A-pris J/N         Anges J för inkl. A-pris skrivs en extra rad ut per artikel som visar registrerade A-priser.

 

 

 

O17.26  Lagerlista

Tillbaka

 

Nedan visas beställningsbilden för uttag av Lagerlista.

Listans utseende är påverkningsbart via rapportgeneratorn under menypunkt O40 Rapporter & Dokument.

 

 

 

 

<2> Spooler nr                     Avser formatnummer, lämnas blank.

 

 

<12> Listkommentar           Godkännes med Return alt. ändras eller kompletteras. Kommer ut som listrubrik.

 

        Begrepp                        Selekteringsbegrepp, används eller förändras via "utskrift av listan" <N> och F5 sökning. Ett antal fler kriteria kan anges och visas enl. kommentar-text längst ner på bilden.

 

 

 

O17.27  Lagerstatistik

Tillbaka

 

 

Nedan visas beställningsbilden för uttag av Lagerstatistik.

Listans utseende är påverkningsbar via rapportgeneratorn under menypunkt O40 Rapporter & Dokument.

 

 

 

 

<2> Spooler nr                     Avser formatnummer, anges blankt.

 

<13> Endast art. med.         Här anges Ja eller Nej om endast artiklar med saldo skall komma med på listan.

 

<12> Listkommentar           Godkännes med Return alt. ändras eller kompletteras. Kommer ut som listrubrik.

 

        Begrepp                        Selekteringsbegrepp, används eller förändras via "utskrift av listan" <N> och F5 sökning. Ett antal fler kriteria kan anges och visas enl. kommentar-text längst ner på bilden.