O41 Systeminformation
O41.1 Systeminfo priser & rabatter |
Tillbaka |
Här ställer man in vilken typ av rabatter som systemet skall hantera. Vid leverans och uppstart av systemet är ingen rabatthantering verksam, inställning i denna bild krävs för att få rabatter att utföras.
Som framgår av bilden finns 10 st rabattyper varav tre stycken som ger fasta belopp och sju stycken ger en procentuell rabatt. Rabatt beräknas på erhållet utpris från aktuell artikel. I Orderregistreringen finns två stycken rabattfält som här skall tilldelas en rabattyp.
Används Ange J för den rabattyp som skall användas.
Rabattnr Ange 1 för den rabattyp som skall visas i Orderfält1 och 2 för att visas i Orderfält 2.
O41.2 Systeminfo reservationskod art |
Tillbaka |
Till varje artikel kopplas en reservationskod. Koden som kopplas är enl. nedan mellan 1 och 9 samt kopplad till ett antal dagar. Internt i systemet finns två fält för reserverat antal. Ett för det kortsiktiga seendet och ett för det långsiktiga (totala) seendet. Detta innebär att man på artikelnivå kan styra när aktuell artikel skall reserveras kortsiktigt. Den reserveras alltid långsiktigt. Resultatet blir att leveranser som skall ske om sex månader, nästa år osv. inte behöver ligga och störa reserveringen i den närmaste tiden utan kommer upp som reservationer när leveransen i god tid skall behandlas.
Kodnr Denna kod är det som skall knytas dagar till och är den kod sam anges på artikelnivå (Reservationskod)
Dagar Här anges det antal dagar som kopplas till resp. reservationskod.
O41.3 Systeminfo generell statistik |
Tillbaka |
Under denna menypunkt görs aktivering och uppstart av den generella statistiken. Den generella statistiken är en statistik som kan kombinera olika huvudbegrepp så som Kund och Artikel. I grundstatistiken typ Kundstatistik och Artikelstatistik saknas denna kombinationsmöjlighet. Genom att markera den kombination som önskas startar statistikuppsamlingen i samband med nästa Fakturauppdatering.
Statistik nr Identifiering av de statistik-register eller statistik kolumner som kan skapas.
Statistikbegrepp Här anges önskad kombination av de ovan angivna statistikbegrepp för resp. statistiknummer eller kolumn.
Statistiktyp Här anges vilken information som statistiken skall innehålla. Informationen är uppdelad i typer, <S> = sålt i kr, <B> = bruttovinst, <R> rabatt och <A> = antal. <M> = mixad statistik innebär att samtliga typer samlas upp som statistik.
Startmånad Här anges startmånad för hur statistiken skall presenteras på listorna. Normalt anges 1 för löpande 12 månader Jan till Dec. Vid brutet räkenskapsår anges då den första månaden. Denna uppdelning på listorna i månader och år gäller samtliga statistiktyper utom de statistiknummer som angivits som Mixad. De andra begreppen fördelar statistiken i resp månad enl. fakturadatum. Den Mixade statistiktypen kräver manuellt period-byte för att periodskifte skall ske.
Utskrift av statistik
Utskrift av statistiklistor görs under O25 Statistik / budget.
Period byte
Periodbyte görs under O25.1 för de statistiknummer som är angivna som Mixade.
Periodbyte år görs automatiskt, statistiken är separerad på Års-filer och överför statistiktransaktioner beroende på innehållet till rätt År (Fakturadatum).
För ev. justeringar av statistiken finns ändring och justeringsrutin att tillgå under A98 Menyn ( Krävs behörighet för att köra).
O41.4 Systeminfo orderstatistik |
Tillbaka |
Grundläggande information
Under denna menypunkt aktiveras orderstatistiken. Genom att ange kombinationer av ett antal valbara begrepp sparas information under ett statistikbegrepp och ett statistiknummer. Orderstatistiken kan hålla 12 olika statistiker uppdaterade. En statistik kan innehålla två begrepp, angivna i en sorteringsordning och bära informationen om sålt antal, bruttovinst, rabatt eller antal som enskilda belopp eller summor. Används denna angivelse erhålles en årssammanställd och månadsfördelad utskrift. Alternativt kan samtlig information erhållas genom att ange "M" (mixad statistik) under statistiktyp. Utskriften ger då sammanställt innevarande period och ackumulerat.
Orderstatistiken uppdateras vid utleveranskvittering och fakturainitiering. Statistikfilerna innehåller således alla avslutade order. Vid utskrift av orderstatistiken kombineras data från statistik och aktuell orderstock där ordervärden styrs till resp. period baserad på orderdatum.
Utskriften av orderstatistiken gör under meny O25.32
<1> Statistiknummer 12 kolumner som representerar var sin statistik-utskrift. Vid registrering och aktivering anges kolumnummer.
Sorteringsbegrepp På rad 1 anges det högsta sorteringsbegreppet under tidigare vald statistikkolumn. Här anges den siffra som motsvarar önskat statistikbegrepp. Ovan är 4 angivet och som svarar mot kundfältet Distrikt.
På rad 2 anges ev. nästa statistikbegrepp. 2 finns här registrerad och svarar mot Kundnummer.
Deltotal mån Endast relevant vid utskrifter över flera år.
Deltotal kvartal Ger deltotaler per kvartal. Ej på mixad statistik
Statistiktyper Här anges vilken typ av information som önskas enl. den uppräkning som framgår av bilden. Ovan angivet S ger en lista i sålt kronor per kund och månad med deltotaler per kvartal. Sluttotalen ger totalt upparbetad statistik inkl. inneliggande och fördelad orderstock.
O41.5 Systeminfo grundkonto |
Tillbaka |
Här anges generella kontonummersättningar och som inte anges på något annat ställe. Vid nyregistrering eller ändring av kontonummer görs i de flesta fall kontroll mot redovisningens kontoplan.
<1> Öresavr Öresavrundningskonto.
<2> -"- exp Öresavrundningskonto export.
<3> Kontant Kontantbetalningskonto, används av kontant-faktureingen och kassarutinen som betalkonto.
<4> Varukostnad Varukostnadskonto.
<5> Varulager Varulagerkonto, används av rutinen "manuella uttag" vid uttag ur varulagret. Om funktionen "kontering av varukostnad och lager" är angiven konteras även försäljning av lagerförda artiklar och motkonteras varukostnadskontot.
Nedanstående kontoangivelser 6 - 9 används av lageruttagsrutinen "Manuella uttag" och syftar till att underlätta registrering, kostnads-uppföljning och bevakning. Uppgifterna erhålles på logglista manuella uttag.
<6> Order i arb Order i arbete, ange kontonummer för produkter i arbete som tas ut ur lagret och inte finns med som lageruttag på annat ställe.
<7> Kassation Kassation, konto för kassation.
<8> Returer Returer, konto för returer och kreditering.
<9> Internuttag Internuttag, konto för internuttag från lagret.
<21> Kst kontering öresavr Anges med Ja eller Nej och utför kostnads-ställekontering även på öresavrundningskontot om kostnadsställe används och J angivits här.
<22> Kst kontering moms Anges med Ja eller Nej och utför kostnads-ställekontering även på momskonto om kostnadsställe används och J angivits här.
Nedanstående punkter avser enbart kontering av artiklar som har priser innehållande moms och är markerade med "I" för inkl. moms och omkontering.
<25> Kontoändring moms1 Anges med konto i förekommande fall.
Ersätter normalt momskonto med angivet.
<26> Kontoändring moms2 Anges med konto i förekommande fall.
Ersätter normalt momskonto med angivet.
<27> Kontoändring moms3 Anges med konto i förekommande fall.
Ersätter normalt momskonto med angivet.
<30> Kontering lämn. rabatter Anges med Ja eller Nej om kontering skall utföras på lämnade rabatter.
<31> Konto lämnade rabatter Anges med kontonummer för lämnade rabatter om kontering skall utföras.
<32> Momsavdrag på rabatter Anges med Ja eller Nej om den lämnade rabatten på beloppet som innehåller moms skall räknas bort och konteras.
O41.7 Systeminfo företagsuppgifter |
Tillbaka |
Här anges inställningar som är företagsunika och enbart används i Order, Lager, Faktureringsmodulerna.
<10> Avs. ort Här anges Avsändningsort och avser det egna företagets avsändningsort som bla. skrivs på Fraktsedlar och adresskort.
<11> Godsadr.nr Godsadressnummer, även benämnt GAN. Anges för det egna företaget och används på vissa fraktdokument.
<12> Pallreg.nr Pallregistreringsnummer kan skrivas ut från detta register om man tillhör någon pallpool.
<13> Fraktbet Detta fält är inte i drift utan är en förberedelse för en senare uppdatering och kommer att behandla fraktdebiteringen.
O41.21 Allmänna parametrar bild nr 1 |
Tillbaka |
Nummerserier
Här anges nummerserier för resp. rutin som används i systemet. Rekommenderat är att använda någon typ av inledande identifiering av nummerserien för att underlätta spårbarhet och vidare hanteringen i organisationen.
Angivet serienummer kommer att används av systemet som nästa nummer.
Lagerort och godsmärke skall inte anges om systemet inte skall hantera lagerorter eller att hanteringen inte är känd. Vid användning av Lagerortshantering är det viktigt att register och funktioner är noggrant genomgångna och att hanteringen i systemet är känd innan användning.
1. Lagerort Lagerort, namn på huvudlagerort.
2. Godsmärke Godsmärke, textnummer anges för gods-märkestext.
5. Intern nr 900000000 Internnummer, används internt av systemet och skall anges enl. anvisningar på bilden.
6. Order nr 700001 Ordernummerserie.
8. Fakturanr 940001 Fakturanummerserie, här angivet med årsprifix.
9. Kreditnr 893001 Kreditfakturanummer.
10. Offert nr 600001 Offertnummer, används av offertsystemet.
12. Best.nr 1 410001 Beställningsnummer, används av beställ- ningsrutinen.
13. Best.nr 2 420001 Beställningsnummer
14. Best.nr 3 430001 Beställningsnummer
15. Lag.ut nr 310001 Lageruttagsnummer,
16. Inlev. nr 320001 Inleveransnummer, identifiering av in-leveranserna.
17. Kontantnota nr 210001 Kontantnota, används av Kassarutinens kontantdokument.
18. Kvittonummer 220001 Kontantkvittonummer används av Kassa-rutinens kvittoutskrift.
19. Kassakundnr xxx Kassakundnummer, används av Kassa-rutinen som kontantkundnummer med passande inställningar.
O41.22 Allmänna parametrar bild nr 2 |
Tillbaka |
Grundinställningar
Atikelkontrollnivå
5 <I>ngen kontroll. Ktrl <F>öre. Ktrl <E>fter. <B>åde före/efter: I
6 <I>ngen kontroll. Ktrl <F>öre. Ktrl <E>fter. <B>åde före/efter: F
7 <I>ngen kontroll. Ktrl <F>öre. Ktrl <E>fter. <B>åde före/efter: E
8 <I>ngen kontroll. Ktrl <F>öre. Ktrl <E>fter. <B>åde före/efter: B
Kontrollnivånummer anges på artikeln och styr i vilken omfattning vissa registreringsrutiner kommer att visa lagerinformationen fysiskt saldo, reserverat, beställt antal etc.
Restorder
10 Får restorder överhuvudtaget förekomma i systemet J/N : J
Denna inställning styr om systemet skall restbehandla Order som inte är komplett levererade och innehar rest.
11 Skall bruttovinst beräknas med FIFU-metoden (inlev.nödvändigt): N
Inställningen anger vilken metod som skall ligga till grund för beräkning av TB, TG och bruttovinst. Görs inte inleveranser konsekvens skall inte FIFU-metoden användas. Anges N kommer beräkningen att utföras enl. nedan:
Systemet letar efter kostnaderna i följande ordning Inpris, Kalkylpris eller Medelinpris. Saknas kostnad beräknas försäljningen som full vinst.
Säljare
12 Skall du kunna registrera in flera säljare per orderrad/huvud : J
Systemet medger flera säljare per Order med fördelning.
Kostnadsställe / Objekt / Säljare,
13 Ange prioritet för Kost <K>und, <L>ev.adr, <S>älj, Lager<O>rt: SKLO
14 Ange prioritet för Obj <K>und, <L>ev.adr, <S>älj, Lager<O>rt: SKLO
15 Ange prioritet för Sälj <K>und, <L>ev.adr, Lager<O>rt: KLO
Angivelse av den ordning som systemet kommer att hämta resp. parameter.
Logglista
16 Deltot logglista inlev ( ange ant. tecken i art.nr vi bryter på) : 3
Möjlighet att få en deltotalssumma som kommer att bryta på artikelnummer. I detta fallet kommer tre lika tecken i artikelnummer ge en deltotal.
Frågefönster
17 Kod för utseende av frågerad i order-offert-fakt-best.rad : 0
Kostnadskontering
18 Skall varukostnad och lager konteras (J/N) : N
O41.23 Allmänna parametrar bild nr 3 |
Tillbaka |
Grundinställningar
Denna bild hanterar olika typer av inställningar för funktioner och rutiner. Dessa parametrar gäller för alla som använder dessa funktioner och rutiner. Denna bild bör vara behörighetssäkrad eftersom parametrarna styr systemets agerande och resultat.
<1> Periodstatistik (J/N) Här anges med Ja eller Nej om Periodstatistiken O26 skall startas upp och fortsättningsvis skapas.
<2> Frågesystem (J/N/A) Denna parameter styr vad systemet skall fråga vid uppläggning och registrering.
Anges <J>a kommer det att stå Ja som standard när systemet fråga om man skall lägga upp ett värde som saknas och vid <Enter> sker uthopp till uppläggningen.
Anges <N>ej kommer det att stå N som standard när systemet fråga om man skall lägga upp ett värde som saknas och vid <Enter> återgår rutinen till fältet. Önskas uppläggning måste J anges för uppläggning.
Anges <A>ldrig kommer systemet inte att lillåta uppläggning. Detta hanteras på behörighetsnivå.