O41  Systeminformation

O41.1  Systeminfo priser & rabatter O41.21 Allmänna parametrar bild nr 1
O41.2  Systeminfo reservationskod art O41.22  Allmänna parametrar bild nr 2
O41.3  Systeminfo generell statistik O41.23  Allmänna parametrar bild nr 3
O41.4  Systeminfo orderstatistik
O41.5 Systeminfo grundkonto O41.7  Systeminfo företagsuppgifter

 

 

O41.1  Systeminfo priser & rabatter

Tillbaka

 

Här ställer man in vilken typ av rabatter som systemet skall hantera. Vid leverans och uppstart av systemet är ingen rabatthantering verksam, inställning i denna bild krävs för att få rabatter att utföras.

 

 

 

 

Som framgår av bilden finns 10 st rabattyper varav tre stycken som ger fasta belopp och sju stycken ger en procentuell rabatt. Rabatt beräknas på erhållet utpris från aktuell artikel. I Orderregistreringen finns två stycken rabattfält som här skall tilldelas en rabattyp.

 

 

Används                               Ange J för den rabattyp som skall användas.

 

Rabattnr                               Ange 1 för den rabattyp som skall visas i Orderfält1 och 2 för att visas i Orderfält 2.

 

 


 

O41.2  Systeminfo reservationskod art

Tillbaka

 

Till varje artikel kopplas en reservationskod. Koden som kopplas är enl. nedan  mellan 1 och 9 samt kopplad till ett antal dagar. Internt i systemet finns två fält  för reserverat antal. Ett för det kortsiktiga seendet och ett för det långsiktiga (totala) seendet. Detta innebär att man på artikelnivå kan styra när aktuell artikel skall reserveras kortsiktigt. Den reserveras alltid långsiktigt. Resultatet blir att leveranser som skall ske om sex månader, nästa år osv. inte behöver ligga och störa reserveringen i den närmaste tiden utan kommer upp som reservationer när leveransen i god tid skall behandlas.

 

 

 

 

 

 

Kodnr                                   Denna kod är det som skall knytas dagar till och   är den kod sam anges på artikelnivå (Reservationskod)

 

Dagar                                   Här anges det antal dagar som kopplas till resp. reservationskod.

 

 

O41.3  Systeminfo generell statistik

Tillbaka

 

 

Under denna menypunkt görs aktivering och uppstart av den generella statistiken. Den generella statistiken är en statistik som kan kombinera olika huvudbegrepp så som Kund och Artikel. I grundstatistiken typ Kundstatistik och Artikelstatistik saknas denna kombinationsmöjlighet. Genom att markera den kombination som önskas startar statistikuppsamlingen i samband med nästa Fakturauppdatering.

 

 

 

 

 

Statistik nr                           Identifiering av de statistik-register eller statistik kolumner som kan skapas.

 

Statistikbegrepp                   Här anges önskad kombination av de ovan angivna statistikbegrepp för resp. statistiknummer eller kolumn.

 

Statistiktyp                           Här anges vilken information som statistiken skall innehålla. Informationen är uppdelad i typer,        <S> = sålt i kr, <B> = bruttovinst, <R> rabatt och <A> = antal.    <M> = mixad statistik innebär att samtliga typer samlas upp som statistik.

 

Startmånad                          Här anges startmånad för hur statistiken skall presenteras på listorna. Normalt anges 1 för löpande 12 månader Jan till Dec. Vid brutet räkenskapsår anges då den första månaden. Denna uppdelning på listorna i månader och år gäller samtliga statistiktyper utom de statistiknummer som angivits som Mixad. De andra begreppen fördelar statistiken i resp månad enl. fakturadatum. Den Mixade statistiktypen kräver manuellt period-byte för att periodskifte skall ske.

 

 

Utskrift av statistik

 

Utskrift av statistiklistor görs under O25  Statistik / budget.

 

 

Period byte

 

Periodbyte görs under O25.1 för de statistiknummer som är angivna som Mixade.

 

Periodbyte år görs automatiskt, statistiken är separerad på Års-filer och överför statistiktransaktioner beroende på innehållet till rätt År (Fakturadatum).

För ev. justeringar av statistiken finns ändring och justeringsrutin att tillgå under A98 Menyn ( Krävs behörighet för att köra).

 

 

 

O41.4  Systeminfo orderstatistik

Tillbaka

 

 

Grundläggande information

 

Under denna menypunkt aktiveras orderstatistiken. Genom att ange kombinationer av ett antal valbara begrepp sparas information under ett statistikbegrepp och ett statistiknummer. Orderstatistiken kan hålla 12 olika statistiker uppdaterade. En statistik kan innehålla två begrepp, angivna i en sorteringsordning och bära informationen om sålt antal, bruttovinst, rabatt eller antal som enskilda belopp eller summor. Används denna angivelse erhålles en årssammanställd och månadsfördelad utskrift. Alternativt kan samtlig information erhållas genom att ange "M" (mixad statistik) under statistiktyp. Utskriften ger då sammanställt innevarande period och ackumulerat.

 

Orderstatistiken uppdateras vid utleveranskvittering och fakturainitiering. Statistikfilerna innehåller således alla avslutade order. Vid utskrift av orderstatistiken kombineras data från statistik och aktuell orderstock där ordervärden styrs till resp. period baserad på orderdatum.

 

Utskriften av orderstatistiken gör under meny O25.32

 

 

 

 

<1>  Statistiknummer          12 kolumner som representerar var sin statistik-utskrift. Vid registrering och aktivering anges kolumnummer.

 

        Sorteringsbegrepp       På rad 1 anges det högsta sorteringsbegreppet under tidigare vald statistikkolumn. Här anges den siffra som motsvarar önskat statistikbegrepp. Ovan är 4 angivet och som svarar mot kundfältet Distrikt.

                                             På rad 2 anges ev. nästa statistikbegrepp. 2 finns här registrerad och svarar mot Kundnummer.

 

        Deltotal mån                Endast relevant vid utskrifter över flera år.

 

        Deltotal kvartal            Ger deltotaler per kvartal. Ej på mixad statistik

 

        Statistiktyper               Här anges vilken typ av information som önskas enl. den uppräkning som framgår av bilden. Ovan angivet S ger en lista i sålt kronor per kund och månad med deltotaler per kvartal. Sluttotalen ger totalt upparbetad statistik inkl. inneliggande och fördelad orderstock.


 

O41.5 Systeminfo grundkonto

Tillbaka

 

Här anges generella kontonummersättningar och som inte anges på något annat ställe. Vid nyregistrering eller ändring av kontonummer görs i de flesta fall kontroll mot redovisningens kontoplan.

 

 

 

 

<1> Öresavr                            Öresavrundningskonto.

<2>     -"-     exp                       Öresavrundningskonto export.

<3> Kontant                             Kontantbetalningskonto, används av kontant-faktureingen och kassarutinen som betalkonto.

 

<4> Varukostnad                     Varukostnadskonto.

<5> Varulager                         Varulagerkonto, används av rutinen "manuella uttag" vid uttag ur varulagret. Om funktionen "kontering av varukostnad och lager" är angiven konteras även försäljning av lagerförda artiklar och motkonteras varukostnadskontot.

 

 

 

 

        Nedanstående kontoangivelser 6 - 9 används av lageruttagsrutinen "Manuella uttag" och syftar till att underlätta registrering, kostnads-uppföljning och bevakning. Uppgifterna erhålles på logglista manuella uttag.

 

<6> Order i arb                       Order i arbete, ange kontonummer för produkter i arbete som tas ut ur lagret och inte finns med som lageruttag på annat ställe.

<7> Kassation                          Kassation, konto för kassation.

<8> Returer                             Returer, konto för returer och kreditering.

<9> Internuttag                       Internuttag, konto för internuttag från lagret.

 

 

<21> Kst kontering öresavr    Anges med Ja eller Nej och utför kostnads-ställekontering även på öresavrundningskontot om kostnadsställe används och J angivits här.

 

<22> Kst kontering moms       Anges med Ja eller Nej och utför kostnads-ställekontering även på momskonto om kostnadsställe används och J angivits här.

 

 

         Nedanstående punkter avser enbart kontering av artiklar som har priser innehållande moms och är markerade med "I" för inkl. moms och omkontering.

 

<25> Kontoändring moms1            Anges med konto i förekommande fall.

                                                         Ersätter normalt momskonto med angivet.

<26> Kontoändring moms2            Anges med konto i förekommande fall.

                                                         Ersätter normalt momskonto med angivet.

<27> Kontoändring moms3            Anges med konto i förekommande fall.

                                                         Ersätter normalt momskonto med angivet.

 

<30> Kontering lämn. rabatter       Anges med Ja eller Nej om kontering skall utföras på lämnade rabatter.

<31> Konto lämnade rabatter        Anges med kontonummer för lämnade rabatter om kontering skall utföras.

<32> Momsavdrag på rabatter      Anges med Ja eller Nej om den lämnade rabatten på beloppet som innehåller moms skall räknas bort och konteras.

 

O41.7  Systeminfo företagsuppgifter

Tillbaka

 

Här anges inställningar som är företagsunika och enbart används i Order, Lager, Faktureringsmodulerna.

 

 

 

 

 

<10> Avs. ort                           Här anges Avsändningsort och avser det egna företagets avsändningsort som bla. skrivs på Fraktsedlar och adresskort.

 

<11> Godsadr.nr                     Godsadressnummer, även benämnt GAN. Anges för det egna företaget och används på vissa fraktdokument.

 

<12> Pallreg.nr                       Pallregistreringsnummer kan skrivas ut från detta register om man tillhör någon pallpool.

 

<13> Fraktbet                         Detta fält är inte i drift utan är en förberedelse för en senare uppdatering och kommer att behandla fraktdebiteringen.

 

 

O41.21 Allmänna parametrar bild nr 1

Tillbaka

 

 

Nummerserier

 

Här anges nummerserier för resp. rutin som används i systemet. Rekommenderat är att använda någon typ av inledande identifiering av nummerserien för att underlätta spårbarhet och vidare hanteringen i organisationen.

 

Angivet serienummer kommer att används av systemet som nästa nummer.

 

Lagerort och godsmärke skall inte anges om systemet inte skall hantera lagerorter eller att hanteringen inte är känd. Vid användning av Lagerortshantering är det viktigt att register och funktioner är noggrant genomgångna och att hanteringen i systemet är känd innan användning.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 1.  Lagerort                                Lagerort, namn på huvudlagerort.

 

 2.  Godsmärke                            Godsmärke, textnummer anges för gods-märkestext.

 

 5.  Intern nr          900000000      Internnummer, används internt av systemet och skall anges enl. anvisningar på bilden.

 

 6.  Order nr                700001      Ordernummerserie.

 

 8.  Fakturanr              940001     Fakturanummerserie, här angivet med årsprifix.

 

 9.  Kreditnr                 893001     Kreditfakturanummer.

 

10. Offert nr                600001      Offertnummer, används av offertsystemet.

 

 

12. Best.nr 1                410001     Beställningsnummer, används av beställ- ningsrutinen.

13. Best.nr 2                420001     Beställningsnummer

14. Best.nr 3                430001     Beställningsnummer

 

15. Lag.ut nr               310001      Lageruttagsnummer,

16. Inlev. nr                320001       Inleveransnummer, identifiering av in-leveranserna.

 

17. Kontantnota nr      210001     Kontantnota, används av Kassarutinens kontantdokument.

 

18. Kvittonummer       220001      Kontantkvittonummer används av Kassa-rutinens kvittoutskrift.

 

19. Kassakundnr              xxx      Kassakundnummer, används av Kassa-rutinen som kontantkundnummer med passande inställningar.

 

 

O41.22  Allmänna parametrar bild nr 2

Tillbaka

 

 

Grundinställningar

 

 

 

 

        Atikelkontrollnivå

 

5      <I>ngen kontroll.  Ktrl <F>öre.  Ktrl <E>fter.  <B>åde före/efter:                 I

6      <I>ngen kontroll.  Ktrl <F>öre.  Ktrl <E>fter.  <B>åde före/efter:                 F

7      <I>ngen kontroll.  Ktrl <F>öre.  Ktrl <E>fter.  <B>åde före/efter:                 E

8      <I>ngen kontroll.  Ktrl <F>öre.  Ktrl <E>fter.  <B>åde före/efter:                 B

        Kontrollnivånummer anges på artikeln och styr i vilken omfattning vissa registreringsrutiner kommer att visa lagerinformationen fysiskt saldo, reserverat, beställt antal etc.

 

        Restorder

 

10    Får restorder överhuvudtaget förekomma i systemet  J/N                :     J

        Denna inställning styr om systemet skall restbehandla Order som inte är komplett levererade och innehar rest.

 

 

 

11    Skall bruttovinst beräknas med FIFU-metoden (inlev.nödvändigt):        N

        Inställningen anger vilken metod som skall ligga till grund för beräkning av TB, TG och bruttovinst. Görs inte inleveranser konsekvens skall inte FIFU-metoden användas. Anges N kommer beräkningen att utföras enl. nedan:

        Systemet letar efter kostnaderna i följande ordning Inpris, Kalkylpris eller Medelinpris. Saknas kostnad beräknas försäljningen som full vinst.

 

          Säljare

 

12    Skall du kunna registrera in flera säljare per orderrad/huvud          :       J

        Systemet medger flera säljare per Order med fördelning.

 

        Kostnadsställe / Objekt / Säljare,

 

13    Ange prioritet för Kost <K>und, <L>ev.adr, <S>älj, Lager<O>rt:       SKLO

14    Ange prioritet för Obj  <K>und, <L>ev.adr, <S>älj, Lager<O>rt:        SKLO

15    Ange prioritet för Sälj  <K>und, <L>ev.adr,            Lager<O>rt:  KLO

        Angivelse av den ordning som systemet kommer att hämta resp. parameter.

 

        Logglista

 

16    Deltot logglista inlev ( ange ant. tecken i art.nr vi bryter på)           :       3

        Möjlighet att få en deltotalssumma som kommer att bryta på artikelnummer. I detta fallet kommer tre lika tecken i artikelnummer ge en deltotal.

 

          Frågefönster

 

17      Kod för utseende av frågerad i order-offert-fakt-best.rad          :         0

 

          Kostnadskontering

 

18      Skall varukostnad och lager konteras (J/N)                               :         N

O41.23  Allmänna parametrar bild nr 3

Tillbaka

 

Grundinställningar

 

Denna bild hanterar olika typer av inställningar för funktioner och rutiner. Dessa parametrar gäller för alla som använder dessa funktioner och rutiner. Denna bild bör vara behörighetssäkrad eftersom parametrarna styr systemets agerande och resultat.

 

 

<1> Periodstatistik (J/N)         Här anges med Ja eller Nej om Periodstatistiken O26 skall startas upp och fortsättningsvis skapas.

 

<2> Frågesystem (J/N/A)        Denna parameter styr vad systemet skall fråga vid uppläggning och registrering.

                                                 Anges <J>a kommer det att stå Ja som standard när systemet fråga om man skall lägga upp ett värde som saknas och vid <Enter> sker uthopp till uppläggningen.

 

 

 

 

 

                                                 Anges <N>ej kommer det att stå N som standard när systemet fråga om man skall lägga upp ett värde som saknas och vid <Enter> återgår rutinen till fältet. Önskas uppläggning måste J anges för uppläggning.

 

                                                 Anges <A>ldrig kommer systemet inte att lillåta uppläggning. Detta hanteras på behörighetsnivå.