O53 Avtalsfakturering

O53.1  Avtalsregistrering O53.21  Avtalslista
O53.2  Tilläggsdebitering Avtal O53.22  Avtalsintäkter
O53.11  Fakturainit. Kontrollista
O53.12  Fakturainitiering
O53.13  Fakturainit. Logglista

 

 

Grundläggande information.

 

Avtalsfaktureringen handhar återkommande fakturering av registrerade avtal. Avtalen kan vara av typen abonnemang, avgifter, uthyrning, service, underhållstjänster etc. Beroende på önskade faktureringsintervall kan avtalen anges att faktureras per Månad, Kvartal, Halvår, Helår eller påföras nästa fakturering. Avtalen kan även under perioden påföras debiteringar manuellt eller via automatinläsningar. Avtalen kan innehålla olika periodfaktureringar som aktiveras via rutinen fakturainitiering under avtalsrutinerna.

 

Fasta rubrikrader kan införas med önskade uppgifter för resp avtalstyp och fakturering. Avtalen kan separeras och faktureras per avtalstyp.

 

Avtalen registreras med Artikelrader och eller Textrader. Textrader kan påföras antal och belopp om så önskas. Ev. lageravbokningar eller artikelsavräkningar utförs vid fakturainitieringen som också handhar överföringen till fakturering.

 

Efter utskrift av fakturor körs fakturauppdateringen som uppdaterar utskrivna fakturor till kundreskontran, uppdaterar statitikregistren och ev historikregister om denna rutinen är installerad.

 

 

Avtalsfaktureringen är en tillvalsmodul till EKO2000 och kräver minst Fakture-ringsmodulen och kundreskontramodulen för att uppnå riktig driftmiljö. Rutinen förräntar systemets samtliga i driftsatta register samt möjliggör utlänsk-fakturering med valutahantering och utlänsk texthantering.

 

Rutinen är uppbyggd och arbetar på liknande sätt som övriga EKO2000 produkter och hanteras enl EKO2000 standard. På liknande sätt går det att påverka antalet bilder och själva innehållet i avtalsregistreringsbilderna. Som följd av detta kommer inte beskrivningen helt att följa det driftsatta systemet. Avtalsregistreringen kan styras på fältnivå och ges möjlighet till att ange vilka fält som skall visas (dock vissa fasta), om markören skall stanna på fältet och om ev fast information skall införas på vissa fält.

 

 

 

O53  Rutinöversikt

 

 

 

 

 

O53.1  Avtalsregistrering

Tillbaka

 

 

Avtalsregistreringen öppnas med angivelse av Avtalsnummer.

 

Nytt Avtal              Ange avtalnummer, avtalsnummer är ett alfanumeriskt fält som ger stora möjligheter att identifiera olika avtalstyper.

 

Ändring/Tillägg    Avtalnummer anges eller sökes och befintligt avtal läses in och öppnas för ändring eller tillägg.

 

Fråga Avtal           Alt-F3, aktiverar frågesystemet och ger i kombination med 2 eller 4 sökning på Kund alt. på avtalsnummer.

 

 

 

 

Avsluta                  <ESC> avbryter pågående registrering.

 

Makulera Avtal    <F4> makulerar och återställer ev. reservationer på aktuellt avtal.

 

Nästa bild              <RETURN> ger bildbyte till detaljradsregistreringen.

                              <F5> till en ev. tredje sidan. Här endast två sidor.

 

 

< 1> Knr                   Kundnummer, anges alt. sökes och hämtas in. Kund-informationen hämtas in och ger grundsättningarna. Uppgifterna kan ändras för enskildt Avtal.

 

< 2> Ref                    Referens, kundens referens. Registerstyrt fält.

 

< 4> Datum               Skapandedatum för avtalet.

 

< 5> Levd                  Leveransdag, skrivs enl. formatet år, veckonr, dag-nummer. Leveransdatum ÅÅMMDD finns även skapat.

 

< 6> Avtdat               Avtalsdatum, skapandedatum, informationsfält.

 

< 7> Uppdat              Uppläggningsdatum, informationsfält.

 

< 9> Avsdat              Avslutsdatum, informationsfält.

 

<10> Levadr             Leveransadress, registerkod anges eller sökes, adress hämtas in samt går att skriva över.

 

<14> Vårref              Vår referens, vårt eget företags referens.

 

<27> Kosts               Kostnadställe, visas eller anges vid användning.

 

<28> Objekt             Objekt, visas eller anges beroende på användning.

 

<40> Betvil               Betalningsvillkor, angivelsen från kundregistret hämtas in och visas, går att ändra.

 

<43> Momsk            Momskod, angiven momskod satt på aktuell kund, styr över artiklar med angivelse K som momskod.

 

<47> Samfak            Samlingsfaktureringskod, anger om samfakt. skall ske.

 

<48> Språkk            Språkkod, angiven på aktuell kund. Styr register och dokumenttexter för särbehandling av utländsk kund.

 

<52> Valtyp              Valutatyp, angiven för aktuell kund som fakturering och betalningsvaluta.

 

 

 

Efter registrering av informationen på Avtalshuvudet förflyttas man till Avtals-radsbilden för registrering av detaljrader. Det finns två typer av Avtalrader, Artikelrader och Textrader. På nästa sida beskrivs fälten för artikelrads-inmatningen. Bildväxling mellan de olika bilderna kan göras under pågående registrering och frågesystemet är aktivt med såväl registerfrågor som externa rutinfrågor.

 

 

 

Page up / Page down           Bläddring, upp och ner bland Avtalsraderna.

 

Home                                    Första fem Avtalsraderna visas.

 

End                                       Sista fem Avtalsrader visas.

 

ESC                                      Avslutar, pågående aktivitet.

 

 

På samma sätt som avtalshuvudbilden kan styras på fältnivå kan denna artikel-registreringsbild anges vad som skall visas och hur markören skall anges. Ovidkommande fält skall utelämnas från bilden och lämna plats för vesäntlig information. Notera att vid registrering hämtas information in till avtalen och ändras inte om kunder eller artiklar ändras i resp. register, avtalen ligger fasta.

 

 

 

      Radnr      Radnummer, identifierar Avtalraderna med 5tals-intervall. Genom att trycka <F3> under artikel-nummer, flyttas markören till radnummerfältet och ger möjlighet att infoga nya rader mellan befintliga samt att hämta in önskad rad.

 

      Artnr        Artikelnummer, anges eller sökes och hämtas in via Alt-F3.

 

<3> Pris         Pris, aktuellt utpris för angiven artikel.

 

<4> Rab        Rabatt, visas eller anges.

 

<6> Best        Beställt, ange antalet artiklar som är avtalat.

 

<7> Lev         Lev, anger vad som kommer att debiteras, går att ändra.

 

<9> Ben         Benämning, artikelbenämning, går att ändra eller komplettera med avtalsunik text.

 

<10> Levd     Leveransdatum på artikelradsnivå.

 

<19> Fmån    Faktureringsmånader, (ej i bruk) visar med Ja alt Nej faktureingsstatus för aktuell Artikelrad. J anger fakturerad månad.

 

<21> Sdat      Startdatum, (ej i bruk) anger när avtalsraden skall startas att avtalsfaktureras.

 

<22> Fdat      Nästa Faktureringsperiod, anges med fullständigt datum ÅÅMMDD. Fakturainitieringen söker på År och Månad. Faktureringsperioden uppdateras med automatik.

 

<23> Adat     Avslutsdatum, (ej i bruk) anges vid behov och kommer att exkludera avtalsraden vid uppnådd datum. Raderna läggs overksamma.

 

<24> Ikod      Intervallkod, styr med vilket intervall avtalsraden skall faktureras. 0 = alltid med, 1 = År, 2 = Halvår, 3 = Kvartal och 4 = Månad.

 

 

 

 

 

<25> Fkod     Faktureringskod, aktiverar olika typer av automatiska faktureringssätt. Koder enl. beskrivning nedan.

                       001 - 099 = Transaktionsposter.

                       101 - 199 = Balansposter mot transaktionsposterna 001 - 099.

                       201 - 299 = Automatinläsningsposter.

 

<26> Kto               Konto.

 

<27> Kost             Kostnadsställe.

 

<28> Obj               Objekt.

 

<29> Nr11            Fält för 11 Kod, fält som lagrar påfört antal att användas enl. Faktureringskoden.

 

 

Beskrivning av Faktureringskoden

 

         Fkod     Operation        Beskrivning

 

         001       Registrering       Manuell påföring av antal <29> och period <??>.

                       Fakturainit.        Radsumman summeras till varugrupp = 0.

                                               Raden faktureras och antal nollställes <29>.

                                               Periodfältet <??> ökas med 1.

                                               Rader med noll i antal <??> faktureras ej.

 

         002       Registrering       Manuell påföring av antal <29> och period <??>.

                       Fakturainit.        Radsumman summeras till varugrupp enl. artikel.

                                               Raden faktureras och antal nollställes <29>.

                                               Periodfältet <??> ökas med 1.

                                               Rader med noll i antal <??> faktureras ej.

 

         003       Registrering       Manuell påföring.

                       Fakturainit.        Raden faktureras och antal nollställes <29>.

                                               Periodfältet <??> ökas med 1.

                                               Rader med noll i antal <??> faktureras ej.

 

         005       Registrering       Manuell påföring.

                       Fakturainit.        Raden faktureras och tas bort från avtalet.

                                               Rader med noll i antal <??> faktureras ej.

 

 

        101   Registrering       Balanspost registreras om funktionen önskas.

                 Fakturainit.        Jämför radbeloppet <??> med summan varugrupp 0

                                          Differansen skrivs ut till fakturan med antal 1.

                                          Efter initiering nollställs radpris och summa.

                                          Period <??> ökas med 1.

 

        103   Registrering       Balanspost registreras om funktionen önskas.

                 Fakturainit.        Jämför radbeloppet <??> med summan varugrupp 0

                                          Är diff. positiv skrivs beloppet ut med antal 1.

                                          Efter initiering nollställs radpris och summa.

                                          Period <??> ökas med 1.

 

        111   Registrering       Balanspost registreras om funktionen önskas.

                 Fakturainit.        Jämför radbeloppet <??> med summan varugrupp 0

                                          Differansen skrivs ut till fakturan med antal 1.

                                          Efter initiering nollställs summan ej radpris.

                                          Period <??> ökas med 1.

 

        113   Registrering       Balanspost registreras om funktionen önskas.

                 Fakturainit.        Jämför radbeloppet <??> med summan varugrupp 0

                                          Är diff. positiv skrivs beloppet ut med antal 1.

                                          Efter initiering nollställs summan ej radpris.

                                          Period <??> ökas med 1.

 

        211   Registrering       Automatinläsningstransaktioner påförs.

                 Fakturainit.        Överförs till Faktureringen efter fakturainitieringen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Här behandlas Textregistrering och möjligheterna runt systemets texthantering.

 

 

 

 

 

Textregistreringen anropas med F6.

 

Fördefinierade textnummer anropas och styr hur många rader, längden på raderna, vissa fasta texter etc. Textregistreringen tillåter ren fritextregistering samt registrering av text med belopp och antal. Detta ger bra möjligheter att hantera tjänsteförsäljning och försäljning av ej lagerförda artiklar eller kundunika artiklar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

<2> Txt:                Text, ange text eller textnr, fältet är ett register-fält och söker registrerade texter. Utelämnas text-massan på angivet textnr, går det att registrera fritext direkt i avtalsregistreringen.

 

<3> Pris                Pris, utpris på registrerad text. A-pris som senare beräknas med beställt antal, ev. rabatt och ger radtotal längst ner på sidan.

 

<4> Rab1              Rabatt, anges ev.

 

<6> Best                Beställt antal, anges.

 

<43> Moms           Momskod, hämtas från aktuellt textnummer. Är momskod=K, överrids momskoden av Kundens momskod. Moms 0-3, där 0= momsfritt, 1 = högsta momsen, osv.

 

<26> Kto               Kontonummer, anges.

 

<37> Inp1             Inpris1, inpris Svensk valuta..

 

<10> Levd             Leveransdag, anges. Tomslag + eller - antal dagar ger automatiskt leveransdag.

 

 

Efter registrering av detaljraderna återstår kontroll och ev. registrering av avtalsunik information. Kundinformationen från kundregistret hämtades in vid början av registreringen och visar de standarduppgifter som finns registrerad på kunden.

 

Efter registrering av den information och de uppgifter som skall vara med på avtalet bekräftas nu avtalet med return och rutinen avslutas.

 

Det går nu att öppna avtalet igen för komplettering eller ändring, ange avtalsnummer och trycka return.

 

För kontroll av avtal och utfakturering finns ett antal avtalslistor som redovisar inneliggande och aktiva avtalrader samt kommande fakturering.

 


 

O53.2  Tilläggsdebitering Avtal

Tillbaka

 

Under denna rutin hanteras tilläggsdebiteringar och påföringar på avtal. Avtalsrader som är markerade för manuell påföring visas i denna rutin. Efter fakturainitieringen nollställs de manuell påförda antalen och iordningställs för nästa periods fakturering. De fasta avtalsraderna visas inte i rutin, enbart de avtalsrader som är angivna att behandlas för påföring.

 

 

Radnr                    Radnummer, artikelradens radnummer på avtalet.

 

Art-nr                    Artikelnummer.

 

Benämning            Artikelbenämningen.

 

Fdat                       Faktureringsperiod, styr periodtillhörigheten vid faktura-initieringen. Motsvara fält <22> Fdat i avtalsregistreringen.

 

Kod                       Faktureringskod, visar typ av påföringsrad och anger styrning av hur raden kommer att vidarehanteras.

Antal                     Antalet som påförs aktuell artikel.

Pris                        Pris på aktuell artikel.

 

 

O53.11  Fakturainit. Kontrollista

Tillbaka

 

Denna rutin används i syfte att göra en kontroll av hela eller delar av avtals-stocken inför faktureringen. Rutinbeställningen är identisk med Faktura-initieringen vilket gör att man innan fakturainitiering kan skriva en identiskt beställning som skapar ett underlag & kontrollista som motsvarar hela kommande faktureringen.

 

 

 

 

 

<1> Faktureringstyp    Return ger alla avtal som skall Faktureras. Selekering av vissa typer av avtal anges med resp. nummer.

 

<2> Period                    Angivelse av önskad faktureingsperiod. Anges med år, månad enl. formatet ÅÅMM.

 

<3> Minimibelopp        Angivelse av ett ev. minimibelopp som exkluderar avtal som vars totalbelopp understiger detta minimibeloppet.

 

<4> Kundkategori        En ev. angivelse som enbart selekterar ut avtal tillhörande kunder med angiven kundkategori.

 


 

 

O53.12  Fakturainitiering

Tillbaka

 

Under denna rutin sker överföringen och fakturainitieringen av avtal till fakturautskriftsrutinen. Fakturainitierade avtal kommer efter denna körning att betraktas som fakturerade och avtalen placeras under fakturautskriftsrutinen i väntan på utskrift. Efter utskrift av Fakturorna under O12.21 körs på normalt sätt uppdatering och utskrift av journaler och bokföringsorder.

 

 

 

 

<1> Faktureringstyp    Return ger alla avtal som skall Faktureras. Selektering av vissa typer av avtal anges med resp. nummer.

 

<2> Period                    Angivelse av önskad faktureingsperiod. Anges med år, månad enl. formatet ÅÅMM.

 

<3> Minimibelopp        Angivelse av ett ev. minimibelopp som exkluderar avtal vars totalbelopp understiger detta minimibelopp.

 

<4> Kundkategori        En ev. angivelse som enbart selekterar ut avtal tillhörande kunder med angiven kundkategori.

 

 

O53.13  Fakturainit. Logglista

Tillbaka

 

Under denna menypunkt gör uttag av en logglista som skapas i samband med fakturainitieringen. Logglista visar vad som har fakturainitierats från och med senaste nollställningen. Rutinen anvisar fråga och funktion för nollställning av logglistan. Vid nollställning går inte logglistan att återskapa. Nollställs inte logglistan byggs lista på med data från fakturainitierade avtal.

 

 

 

 

 


 

 

O53.21  Avtalslista

Tillbaka

 

 

 

 

 

 

 

<1> Listval                Val av listutskrift, ange siffran framför önskad utskrift.

 

<2> Kundnummer    Ange intervall eller godkänn lägsta och högsta.

 

<3> Artikelnummer  Ange ett artikelnummer intervall eller godkänn lägsta och högsta artikelnummer.

 

<4> Period                Ange period för att fånga nästkommande eller önskade periodavtal.

 

 

 

 

 


 

O53.22  Avtalsintäkter

Tillbaka