T31 Registervård

T31.1 Uppdrag T31.21 Lista uppdrag
T31.2 Anställda T31.22 Lista Anställda
T31.3 Arbetsarter T31.23 Lista Arbetsarter
T31.4 Utläggskoder T31.24 Lista Utläggskoder
T31.5 Gruppbenämningar T31.25 Lista Gruppbenämningar
T31.6 Fakturatexter T31.26 Lista Fakturatexter
T31.7 Pristabell T31.27 Pristabell
T31.8 Normal tidsfördelning T31.28 Normaltidstabell
T31.41 Krosslista

 

I Tidsredovisningens huvudmeny väljer du Registervård för att få nedanstående meny.

 

 

 

Rutinerna beskrivs i den ordning de står upptagna i bilden ovan.

 

 

T31.1 Uppdrag

Tillbaka

 

Vad vi kallar uppdrag är någon form av åtagande som i dagligt tal även kan kallas projekt. Tänk på att kunden måste vara upplagd när du registrerar uppdrag. Upp-drag kan indelas i två nivåer. Vi kallar det huvuduppdrag och underuppdrag.

 

Exempelvis kan en bokföringsbyrå registrera sin klient som huvuduppdrag, 1003.0000, medan varje underuppdrag representerar olika räkenskapsår 1003.9201, 1003.9301. Om underuppdrag används så registrera aldrig timmar på huvuduppdraget utan lägg ut all registrering på underuppdragen.

 

OBS! På tidkortet från de anställda finns arbetsarter som t ex sjukdom, tjänstledighet, kompledighet, semester. Arbetsarter som avser frånvaro får du registrera mot ditt eget företag. Samma sak kan gälla andra ej debiterbara arbetsarter/kostnader. Därför kan du behöva registrera uppdrag med ditt eget företag som kund. Kom då också ihåg att registrera ditt eget företag som kund i kundregistret.

 

 

 

Vid uppläggning av uppdrag skall förutom ovanstående bild även fönsterbilderna <F5> = Sätt koder och <F6> = Faktureringsautomatik registreras. För att förenkla uppläggningsfasen kan du med funktionstangenten <F4> i fältet uppdragsnummer registrera ett grunduppdrag med uppgifter som är gemensamma för olika uppdrag. Uppgifterna från grunduppdraget läggs automatiskt in när du registrerar ett nytt uppdrag.

 

 

Uppdragsnummer                        Använder du både huvuduppdrag och under-uppdrag registrerar du först huvuduppdraget med max 8 siffror, t ex 12345678.0000.

 

                                                     Vid uppläggning av uppdrag kan du med hjälp av funktionstangenten <F5> hämta nästa lediga nummer för uppdrag som följer viss nummerserie.

 

                                                     Använder du inte olika nummerserier kan du för alla uppdrag använda löpnummerserie 1. På så sätt håller systemet reda på nästa lediga nummer.

 

                                                     I fältet uppdragsnummer kan du med funktionstangenten <F6> bläddra fram och studera upplagda uppdrag i nummerordning. Du får följdfrågan om du vill se uppdrag med nästa löpnummer, nästa uppdrag för den ansvarige, uppdrag med nästa kundnummer eller nästa uppdrag i alfabetisk ordning

 

                                                     I EKO2000 kan du registrera egna kommen-tarstexter till olika begrepp. Det gör du med hjälp av funktionstangenten <F7> välj sedan 10, för Uppdrag. Där kan du skriva kommentarer på de olika uppdragen. Texten skrivs ut i menyval T31.21 Utskrift Uppdrag.

 

<1> Uppdragsbenämning            Skriv namn på uppdraget. Du har två rader till ditt förfogande med 25 tecken vardera.

 

<2> Alfasortering                        Skriv ett nytt sorteringsbegrepp för kunden eller acceptera systemets förslag.

 

                                                     Med <F3> kan du sedan gå du till fält 2 = Alfasortering, där du kan söka efter uppdrag med hjälp av sorteringsbegreppet.

 

<3> Kundnummer                       Skriv kundnumret så hämtas namn

       -namn                                    och referens från kundregistret.

       -referens

                                                     Finns kunden inte i kundregistret får du meddelande om detta. Svarar du <J> på frågan om uppläggning tar du en genväg till kundregistret och registrerar din kund. När uppgifterna är registrerade återkommer du till fältet kundnummer. Sådana genvägar finns också ifrån punkt 21 nedan till registret anställda och från punkt 22 till gruppbenäm-ningar.

 

<4> Referens                               Kundreferens hämtas från kundregistret men kan ändras om så önskas. Kundreferens kan skrivas ut på fakturan.

 

<11> Debiteringsbart                  Ange på vilket sätt uppdraget skall debiteras;

 

                                                     <D> = Debiteras extern kund

                                                     <F> = Annat kontor

                                                     <H> = Koncern

                                                     <J> = Internt

                                                     <N> = Ej debiterbart

                                                     <U> = Frånvaro

 

<12> Uppdrags status                 Vid uppläggning av uppdrag är alltid status J, dvs ett aktuellt uppdrag. Efter avslutat uppdrag kan du markera status med;

 

                                                     <A> = avslutat uppdrag som tas bort vid nästa månadskörning.

 

                                                     <B> = avslutat uppdrag som tas bort vid nästa årskörning.

 

                                                     <C> = Avslutat uppdrag som ej tas bort.

 

                                                     OBS!. När ett uppdrag slutfakturerats får det automatiskt kod A, B eller C, beroende på vad som angivits i meny T32.4 fält 13.

                                                    

                                                     S = Aktivt uppdrag men fakturering spärrad.

 

                                                     På uppdragsstatus A, B och C kan tidkorts eller kostnadsregistrering inte ske. Tangent <F5> ger information.

 

<13> Priskategori                       Ange från vilken priskategori uppdragets debiteringspriser skall hämtas.

 

<14> Startdatum                         Ange uppdragets startdatum.

 

<15> Slutdatum                           Ange datum när uppdraget slutförts.

 

<16> Fakturadatum                    Datum för senaste fakturan.

 

<21> Ansvarig person                 Skriv anställningsnumret för den person som är faktureringsansvarig för uppdraget.

 

<22> Uppdragsgrupp                  Skriv gruppnumret för uppdraget. Grupp-benämningen visas automatiskt.

 

<23> Kostnadsställe                    Ange om debitering av detta uppdrag skall redovisas på visst kostnadsställe.

 

<24> Objekt                                Ange om debitering av detta uppdrag skall redovisas på visst objekt.

 

<31> Budget                                Ange budgeterat antal timmar och kronor för uppdraget. Uppdragets budget skrivs sedan ut på debiteringsunderlaget. Genom Budget automatik kan du överföra uppdragets timmar och belopp till budgeten, men naturligtvis måste du då komplettera med anställd och arbetsart.

 

<32> Kvar att arbeta                  I detta fält kan du registrera det antal timmar du beräknar återstår för uppdraget. Resultatet visas i kolumnen Kvar i rapporten Budget-uppföljning.

 

<41> Fast fakturatext                 Här skriver du in en fast fakturatext för detta uppdrag. Ska denna text användas måste du svara med en nolla <0> på frågan Fakturatext under rutinen <F5>=Sätt koder, se nedan.

 

 

Du har nu besvarat första registreringsbilden innehållande fälten 1 - 41. Innan registreringen av uppdraget är klar återstår två fönsterbilder, <F5> = Sätt koder

och <F6> = Fakturaautomatik.

 


<F5> = Sätt koder

 

 

 

Ovan visas fönsterbild för <F5> = Sätt koder

 

Debiteringsunderlag                    Ange på vilket sätt du vill ha debiterings-underlaget listat;

 

                                                     A = Anställd/arbetsart

                                                     T = Arbetsart/Anställd

 

Underuppdrags löpnr på fakt      Ange med <J> eller <N> om underuppdrag skall specificeras på fakturan.

 

Faktura nr                                   Ange kod för den fakturalayout du vill använda. Med <F5> bläddrar du fram olika layouter. <PgUp> och <PgDn> fungerar också. Om du har den önskade layouten på skärmen och godkänner med <Enter> registreras samma nummer i fönsterbilden <F5>. Ett sammandrag över vilka typer av layouter som finns tillgängliga får du genom att i fältet skriva 0 och sedan trycka <F5>. Se bild på följande sida.

 

 

 

Antal tim                                      Ange med <J> eller <N> om fakturerat antal timmar skall skrivas ut på fakturan. Om <J> måste även frågan i Systemparametrar ha besvarats med <J>.

 

Antal utlägg                                 Ange med <J> eller <N> om antalet för utlägg skall skrivas ut på fakturan. Om <J> måste även frågan i Systemparametrar ha besvarats med <J>.

 

Āpris tim                                      Ange om āpris skall skrivas ut på faktura.

 

                                                     OBS! Om 5 st arbetsarter slås samman ut på fakturan kommer det högsta āpriset att skrivas ut. I så fall får du skriva en förklaring med hjälp av Extra textrader.

 

Āpris utlägg                                 Ange om āpris för utlägg skall skrivas ut på fakturan.

 

                                                     OBS! Fakturalayouten måste vara öppnad med kolumner för Antal och Āpris.

 

Samfaktura                                  Gör en faktura av flera uppdrag på samma kund. Ange med <J> om detta uppdrag skall samfaktureras med övriga uppdrag.

 

Fakturatext nummer                   Ange kod, förslagsvis 1 för fast fakturatext, om du använder allmän fakturatext för alla fakturor. Uppläggning av text sker i rutinen Fakturatext.

 

                                                     Ange siffran 0 om du i stället vill ha fast fakturatext för uppdraget.

 

 

<F6> = Faktureringsautomatik

 

 

 

Ovan visas fönsterbild för <F6> = Faktureringsautomatik.

 

Auto.kod N/A/F/S                        Ange på uppdraget om du vill ha:

 

                                                     <N> = Ej automatik

                                                     <A> = A contoautomatik

                                                     <F> = Fastbeloppsautomatik

                                                     <S> = Slutfaktura

 

                                                     Skillnaden på A och F är att F inte ger någon särskild a contotext eller text för Avgår a conto. I stället skrivs arbetsartens benäm-ning ut på fakturan. F är alltså en form av löpande räkning.

 

                                                     Beloppen för A förs mot a contoackumul-atorn, medan F förs mot Sparatackumul-atorn.

                                                    

                                                     Kom ihåg att registrera fakturatext för a contofakturering och avgår a conto

 

Upparbetat minimibelopp            Ange upparbetat minimibelopp för att fak-turering överhuvudtaget skall ske. Minimi-belopp kan även vara noll, då faktureras även lägre belopp än noll t ex kreditfakturor.

 

Fast belopp på faktura                Vill du få ett fast belopp på faktura anger du beloppets storlek.

 

                                                     OBS! Har ett fast belopp angivits tar det över nedanstående frågor om Lägsta resp Högsta belopp.

 

Lägsta belopp på faktura            Ange vad som skall vara lägsta belopp för fakturering, dvs lägsta upparbetade tid som skall faktureras.

 

                                                     Programmet söker efter upparbetade + sparade belopp. Blir då summan lägre än här angivet belopp sker ingen fakturering.

 

Högsta belopp på faktura           Ange vad som skall vara högsta belopp för fakturering, dvs högsta upparbetade tid som skall faktureras.

 

                                                     Programmet söker efter upparbetade + sparade belopp. Blir då summan högre än här angivet belopp faktureras det belopp som anges här.

 

                                                     Exempel:

                                                    

                                                     Registrera minst 1000 och högst 5000 kr. Om upparbetad tid är 700 kr sker ingen fakturering. Om upparbetad tid är 7000 kr faktureras bara 5000 kr.

 

Beloppsavrundning                      Ange belopp för avrundning. Anges kr 100, avrundas fakturabeloppet till jämnt 100-tal kronor och angivet belopp förs mot Sparat-ackumulatorn för arbetsarten.

 

Automatik arbetsart                    Ange arbetsart för den händelse att inga belopp finns upparbetade. Detta gäller för såväl A'conto som Fastbeloppsautomatik.

 

                                                     Kom ihåg att lägga upp arbetsarten med önskad text.

 

Exempel på A contofakturering

 

Låt oss säga att du registrerar tidtransaktioner till ett belopp av 6 400:-. Som vanligt gör du en uppdatering av tidtransarna, tar ut debiteringsunderlag och initierar a contofakturan i rutinen Automatisk fakturainitiering. Därefter kan du studera A contofakturan i den Manuella fakturainitieringen och får en liknade bild som nedan. Högsta belopp har satts till 5000 kr.

 

 

 

Bilden är framtagen med <F5> i rutinen Manuell Fakturainitiering.

 

Nästa bild visar sedan debiteringsunderlaget efter nästa periods registrerade tidtransar. I mellantiden har normala arbetsrutiner utförts, däribland även månadskörning. Vi skall nu slutfakturera.

 

 

 

Innan du har möjlighet att slutfakturera måste Månadskörning ha gjorts sedan senaste A contofakturan skrivits ut. Efter slutfakturering sätts statuskod C på uppdraget, vilket betyder att uppdraget är avslutat, men det tas inte bort. När du slutfakturerar går du till Uppdragsregistrets automatikkoder och ändrar till S = slutfaktura. Därefter gör du automatisk Fakturainitiering. I den manuella initieringen kan du sedan göra eventuella justeringar.

 

OBS! Månadskörning är nödvändig mellan en a contofaktura och en slutfaktura. I den Manuella initieringen kan du även korrigera belopp för en A contofaktura. Detta görs på samma sätt som vid en ändring av en transaktion.

 

Om du avrundar belopp i en A contofaktura går avrundningen till avskrivet. I slutfaktureringen kommer avrundningen automatiskt tillbaka när du återtar till A conto. Om du inte utnyttjar hela fakturabeloppet i en slutfaktura flyttas det outnyttjade beloppet till Avskrivet.

 

 

 

T31.2 Anställda

Tillbaka

 

När du har registrerat normaltid och grupper för anställda har turen kommit till registret för anställda. Innan själva registreringen bör du ta reda på den anställdes självkostnad för att utfallet i statistiken skall bli korrekt. De anställda registreras på sitt anställningsnummer (max 8 siffror). Övriga frågor se bildskärmen nedan. Med <F3>-tangenten kan du bläddra fram nästa anställd. Med <F4>-tangenten kan du lägga upp en grundanställd. Uppgifterna från den grundanställde läggs automatiskt upp när du registrerar en nyanställd.

 

 

 

<1> Anställds namn                     Skriv den anställdes namn, max 25 tecken.

 

<2> Signatur                                Skriv den anställdes signatur, max 6 tecken.

 

<3> Grupp                                   Ange vilken grupp t ex projekt eller avdelning den anställde tillhör, max 3 siffror.

 

<4> Senaste tidrapport               Systemet anger senast registrerat tidkort. Vid uppläggning av anställd går du förbi med <Enter>.

 

<5> Tabellnummer för...             Skriv numret för den normaltidstabell, som gäller för den anställde.

 

<6> Timtaxa debitering               Ange den anställdes timdebitering. Beloppet flyttas automatiskt till första fältet i kolumn 21 Utpris. Pris kan anges med 7 heltal och 2 decimaler.

 

<7> Självkostnad                        Ange den anställdes självkostnad, löne kostnad per timma. Pris kan anges med 7 heltal och 2 decimaler och flyttas automatiskt till första fältet i kolumn 22 Inpris.

 

<8> Kostnadsställe                      Ange om debitering för den anställde skall redovisas på särskilt kostnadsställe.

 

<9> Objekt                                  Ange om debitering för den anställde skall redovisas på visst objekt.

 

<10> Transar till klients...          Funktionen används inte för närvarande.

 

<21> Utpris                                  Det finns möjlighet att på varje anställd registrera 15 olika debiteringsnivåer. Bild-skärmen visar 5 nivåer åt gången.

 

<22> Inpris                                  Det finns möjlighet att på varje anställd registrera 15 olika debiteringsnivåer. Bild-skärmen visar 5 nivåer åt gången.

 

 

 

T31.3 Arbetsarter

Tillbaka

 

Registret för arbetsarter bör vara noga genomtänkt och strukturerat för att under-lätta den praktiska hanteringen. Uppläggning av grupper för arbetsarter kan ske direkt härifrån och beskrivs senare i rutinen Gruppbenämningar.

 

Dessutom har du redan kodat fakturatext för alla arbetsarter, dvs den kod som

skall registreras under punkt 21 nedan.

 

Med <F3>-tangenten bläddrar du fram nästa arbetsart. Med <F4>-tangenten registrerar du en grundarbetsart, vars uppgifter automatiskt läggs in när du registrerar ny arbetsart.

 

 

 

Arbetsarts nr                               Skriv numret för arbetsarten, max 8 siffror.

 

<1> Arbetsartens benämning      Skriv namn för arbetsarten, max 25 tecken.

 

<2> Kort namn                            Arbetsartens benämning förkortad.

 

<3> Gruppkodens nummer         Skriv numret för den grupp som arbetsarten tillhör, max 3 siffror.

 

<11> Debiteringskod                   Ange om arbetsarten är debiterbar <D>, ej debiterbar <N> eller avser frånvarotid <U>.

 

<12> Debiteringspris                   Ange arbetsartens debiteringspris. Beloppet flyttas automatiskt till första fältet i kolumnen 41 Utpris.

 

<13> Självkostnad                      Ange generell självkostnad för arbetsarten. Beloppet flyttas automatiskt till första fältet i kolumn 42 Inpris. Jfr självkostnad för den anställde.

 

<14> Procentsats +/-                   Ange procentsats för täckningsbidrag. Funktionstangenten <F3> ger information om uträkning av täckningsbidraget. Du kan ange såväl påslag som avdrag.

 

                                                     Detaljinformation om procentsats +/- lämnas i rutinen Tidkortsregistrering.

 

<15> Kostnadsställe                    Ange om debitering av denna arbetsart skall

<16> Objekt                                redovisas på särskilt kostnadsställe/objekt.

 

<21> Fakturatextens kodnr        Ange koden för den fakturatext du skrivit i rutinen Fakturatexter.

 

                                                     Information - fakturatexter

 

                                                     Vid uppläggning av uppdrag, <F5> = Sätt koder, skall du ange om arbetsarterna för uppdraget skall slås samman till en gemensam fakturatext.

 

                                                     Exempel: Du vill kanske slå samman arbetsarter som avstämning, periodiseringar och kontoanalyser till att heta Löpande granskning. I så fall får du här ange den gemensamma fakturatextkoden för Löpande granskning. Beloppen för arbetsarterna räknas samman. Om du i stället väljer att inte slå samman fakturatexter anger du den fakturatext som gäller för varje enskild arbetsart.

 

                                                     För att kunna använda den valda fakturatexten måste fakturalayout med fakturatext väljas.

 

<22> Alltid slås ihop ...                Om du på uppdraget valt att inte slå samman fakturatext kan du här göra ett undantag för denna arbetsart genom att svara <J>. Förutsättningen är att du har gemensamma fakturatexter registrerade.

 

<23> Aldrig slås ihop ...              Om du på uppdraget valt att slå samman fakturatexten kan du här göra ett undantag för denna arbetsart genom att svara <N>. Arbetsartens benämning skrivs då ut på fakturan.

 

<31> Transar till klients...          Funktionen används inte för närvarande.

 

<32> Bevakningskod                  Funktionen används inte för närvarande.

 

<41> Utpris                                  Det finns möjlighet att på varje arbetsart registrera 15 olika debiteringsnivåer för ut-pris.

 

<42> Inpris                                  Det finns möjlighet att på varje arbetsart registrera 15 olika debiteringsnivåer för inpris.

 

<51> Momspliktigt 0-4, 9            Ange den momskod som skall gälla för arbetsarten. Tillgängliga koder är 0, 1, 2, 3, 4 och 9.

 

<52 - 59> Konton                        Ange aktuellt konto för arbetsarten.

 

<60> Löneart/Frånvarokod        Om du har automatisk koppling till agDA-lön och vill att arbetsarten skall föras över, anger du här vilken löneart eller frånvarokod som arbetsarten motsvaras av i agDA.

 

<61-62> Antal räknas ut J/N      Antal timmar i T11.1 räknas ut med faktorn, satt i fält 62:

 

                                                     <J> =     Skillnaden mellan två datum       multipliceras med faktorn.

                                                     <D> =Inslaget antal divideras med faktorn.

                                                     <M> =Inslaget antal multipliceras med     faktorn.

                                                     <H>=     Inslaget antal divideras med faktorn     *100.

                                                     <I>= Inslaget antal multipliceras med faktorn     delat med 100.

 

                                                     Har du svarat (J,D,M,H,I) på ovanstående fråga måste du här ange den faktor som skall gälla, t ex 8 tim/dag.

 

 

T31.4 Utläggskoder

Tillbaka

 

Välj rutinen utlägg i menyn för Registervård och lägg upp olika slag av externa utlägg. Det kan exempelvis vara anlitad arbetskraft, materialinköp, transporter osv.

 

Uppläggning av grupper för utlägg kan ske direkt härifrån. Denna uppläggning har beskrivs senare i rutinen Gruppbenämningar. Dessutom skall du ha kodat fakturatext för alla utläggen, dvs den kod som skall registreras under punkt 21 nedan.

 

 

Med <F3> bläddrar du fram nästa utlägg. Med <F4> registrerar du ett grundutlägg.

 

Utläggskod                                  Ange kodnummer, max 8 siffror.

 

<1> Kostnadsbenämning             Skriv benämning för utlägget, max 25 tecken.

 

<2> Kort namn                            Kostnadsbenämning förkortad.

 

<3> Gruppkod nummer              Ange grupptillhörighet, max 3 siffror.

 

<11> Debiteringskod                   Ange med <D> eller <N> om utlägget är debiterbart eller inte.

 

<12> Debiteringspris                   Ange normalpris som skall debiteras kunden. Beloppet läggs automatiskt i kolumn 41 Utpris.

 

                                                     Priser kan givetvis ändras vid utläggs-registreringen. Varierar priset ständigt registrerar du i stället priset direkt i samband med utläggsregistreringen.

 

<13> Självkostnadspris               Ange inköpspris. Beloppet flyttas automatiskt till första fältet i kolumn 42 Inpris.

 

<14> Procent                               Ange procentuellt påslag för täckningsbidrag

 

<15> Kostnadsställe                    Ange om debitering av detta utlägg skall

<16> Objekt nr                            redovisas på särskilt kostnadsställe         

                                                     eller objekt.

 

<21> Fakturatext kodnummer    Ange kodnummer för den text som skall stå på fakturan. Punkterna 21, 22 och 23 följer exakt samma princip som beskrivits för Arbetsarter.

 

<22> Alltid slås ihop ...                Om du valt att på uppdraget inte använda gemensam fakturatext kan du här ange att detta utlägg ändå alltid skall följa faktura-texten.

<23> Aldrig slås ihop ...              Om du valt att på uppdraget använda gemensam fakturatext kan du här ange att detta utlägg inte skall slås ihop till fakturatext utan följa utläggets benämning ut på fakturan.

 

<31> Transar till klients...          Används inte för närvarande.

 

<32> Bevakningskod                  Används inte för närvarande.

 

<41> Utpris                                  Det finns möjlighet att på varje utläggsstyp

<42> Inpris                                  registrera 15 olika priskategorier.

 

<51> Momspliktigt 0-4, 9            Ange den momskod som skall gälla för utlägget.

 

<52 - 59> Konton                        Ange aktuellt konto för utlägget.

 

<61> Antal räknas ut J/N           Svara med <J> om du vill att antal timmar skall räknas ut mellan två datum och med den faktor du anger i nästa fråga, Funktionen kan användas om du t ex hyr en produkt under ett visst tidsintervall.

 

<62> Antalsfaktor 1-99               Har du svarat <J> på ovanstående fråga måste du här ange den faktor som skall gälla, t ex 8 tim/dag. Ovanstående rutin kan även användas i utläggsregistreringen. Du an-vänder då tangenten <F6> i fält 9 = Antal.

 

 

T31.5 Gruppbenämningar

Tillbaka

 

Samla alla  anställda med viss samhörighet under en gemensam grupp och ge gruppen nummer och namn (max 3 resp. 25 tecken). Registrera gruppen före de anställda, eftersom du vid uppläggning av anställda får frågan om grupptillhörighet.

 

Exempelvis kan en bokföringsbyrå registrera grupper för Auktoriserade revisorer, Godkända revisorer, Administrativ personal osv.

 

En annan indelning är t ex olika arbetsgrupper för olika uppdrag (projekt). På så

sätt får du gemensam statistik på hela arbetsgruppen.

 

Om ingen indelning önskas registrerar du alla anställda i en gemensam grupp som helt enkelt kan kallas Anställda.

 

Förutom att gruppindela anställda <A> skall du även gruppindela arbetsarter och utlägg <B>. Grupper för fakturatexter <C> är nödvändigt om du avser att skriva ut fakturatextgrupper på fakturan. Även uppdragen kan indelas i grupptillhörighet för att kunna ta ut listor med urval på uppdragsgrupper.

 

Grupptillhörighet registreras sedan på varje anställd, arbetsart/utlägg, fakturatext och uppdrag.

 

Du registrerar grupper i meny T31.5. Bilden ser du nedan.

 

 

 

<1> Benämning                           Ange gruppens benämning.

 

<2> Momskod                             Ange momskod. (0) är ej momspliktig, (1-4) är momspliktig gruppkod eller (9) är export-försäljning.

 

<3> Fsg konto, ej moms              Konto för ej momspliktig försäljning.

 

<4> Fsg konto, moms                  Konto för momspliktig försäljning.

 

<5> Fsg konto, export                 Konto för exportförsäljning.

 

<6> Fsg annat kontor                 Annat kontors försäljning.

 

<7> Fsg inom koncernen            Försäljning inom koncernen.

 

<8> Fsg internt                            Intern försäljning.

 

<9> Kostnadsställe                      Ange denna gruppkods kostnadsställe.

 

<10> Objekt                                Ange objekt till denna gruppkod.

 

 

T31.6 Fakturatexter

Tillbaka

 

Innan du registrerar arbetsarter och utläggskoder skall de standardtexter som skall användas vid faktureringen skrivas in. Det finns plats för 999 stycken. Till fakturatexten knyter du momskod och konto, men moms och konton bör också knytas till arbetsarter och utlägg. I och med att du kan få fakturautskrift med sammanslagen fakturatext eller benämning för arbetsart/utlägg är det säkrast att du registrerar konton för båda. Då finns alltid möjlighet att växla mellan utskriftsalternativ för olika uppdrag.

 

Använder du starttext på fakturan ger du lämpligen den texten nr 1, text för a contofakturering nr 2 och avgår a conto nr 3.

 

För varje arbetsart/utlägg skriver du den text du vill ha på fakturan. Hanteringen underlättas om du använder samma kodnummer för arbetsarten/utlägget som för fakturatexten, se exempel 1 nedan. Du kan även använda gemensam fakturatext för olika arbetsarter, se exempel 2.

 

Listan för fakturatexter visar både arbetsarter och utlägg.

 

 

 

Fakturatext nummer                   Ange fakturatextens nummer. Som nr 1 skriver du den starttext du vill ha på fakturan.

 

<1> Fakturatext 1 och 2             Skriv fakturatext för arbetsarten eller utlägget. Du har två rader om 50 tecken till förfogande. Utnyttjar du 50 tecken måste fakturalayouten vara "öppnad" för så många tecken. I annat fall kortas fakturatexten av. Se avsnitt T51.15 ändra fakturalayout

 

<2> Grupp/sort nr                       Använder du fakturatextgrupp ut på fakturan anger du här gruppnummer. Fakturatext-gruppen registreras i rutinen Grupp-benämningar menyval T31.5.

 

<3> Momskod  0-4, 9                  Ange den momskod som skall gälla för fakturatexten.

 

<4-9> Försäljningskonto             Ange kontonummer för fakturatexten.

 

 

 

 

Exempel 1

 

Arbetsart                                     Fakturatext

11 Avstämning                               11 Avstämning sociala avgifter, skatter,moms

12 Kontoanalyser                           12 Kontoanalys representation

13 Periodiseringar                          13 Periodiseringar

 

Exempel 2

 

Arbetsart                                     Fakturatext

11 Avstämn sociala avgifter,           10 Löpande granskning skatter,moms m m

12 Kontoanalyser, repr m m           10 Löpande granskning

13 Periodiseringar                          10 Löpande granskning

 

OBS! Om du väljer Fakturatext med sammanslagning, som i exempel 2, kan du ändå specificera arbetsartens benämning genom att undanta en viss arbetsart. Det sker på Arbetsartsnivå och beskrivs i avsnittet Arbetsart, punkt 21, 22 och 23. Samma princip gäller utlägg.

 

Exempel: Arbetsart 11 och 12 slås samman ut på faktura, fakturatextkod 10, medan 13 specificeras dvs undantas på arbetsartsnivå, slås aldrig ihop i punkt 23.

 

Löpande granskning        00000:--

Periodiseringar                0000:--

 

För varje uppdrag väljer du mellan sammanslagen eller inte sammanslagen fak-turatext.

 

 

T31.7 Pristabell

Tillbaka

 

I rutinen Pristabell kan du registrera 15 olika in- och utpriser på varje arbetsart och anställd. Pristyp 1 är kombinationen Anställd - Arbetsart. Priset är alltså beroende på vem av de anställda som utfört arbetet.

 

Du kan också välja att lägga upp 15 olika priser som skall gälla när den anställde utför ett visst uppdrag. Pristyp 2 är kombinationen Uppdrag - Anställd. Priset är alltså beroende på vilket uppdrag den anställd arbetat med.

 

Sista alternativet är att registrera pris per Uppdrag - Arbetsart, pristyp 3. Där sätts priset oberoende av anställd.

 

Underuppdrag kan ej hanteras av Pristabellen.

 

 

 

Pristyp 1-3                                   Välj pristyp 1, 2, eller 3. Beroende på valet får du ange koder för Anställd/Arbetsart, Uppdrag/Anställd eller Uppdrag/Arbetsart.

 

                                                     Registrera därefter in- och utpriser för aktuella priskategorier.

 

 

T31.8 Normal tidsfördelning

Tillbaka

 

Du kan antingen registrera normal arbetstid för varje anställd, varje grupp eller för hela företaget. Normal arbetstid är den totala arbetstiden inklusive semester, sjuk-dom etc. Den registreras per månad och anges i timmar. Se nedan.

 

Budget för normal arbetstid omfattar således arbetsarter som är debiterbara, ej debiterbara och frånvarotid. I rapporten personstatistik redovisas summorna för ovannämnda tre koder. I periodstatistiken jämförs nedlagd tid med normalbudgeten för tid och avvikelser visas.

 

Om du svarar <B> = Normaltid anställd eller <G> = Normaltid grupp i fältet Normaltidstyp får du ytterligare en fråga, Normaltid nr respektive Grupp nr. Du kan således lägga upp olika normaltider för de anställda eller för grupper genom att numrera dem högst 99 st. Det kan t ex gälla hel- eller deltid. Detta nummer anger du sedan på varje anställd i fältet Tabellnr normaltid vid uppläggning i registret för anställda. Lägg förslagsvis upp nr 1 för den normala tiden och registrera antalet timmar för perioderna, t ex 168 tim/månad. Decimaler kan anges.

 

 

 

Funktionstangenten <F3> förflyttar markören ett fält tillbaka och <F4> ett fält framåt. När samtliga perioder är registrerade går markören ner till kommandoraden. Där trycker du <Enter> för att spara, <F4> för att makulera eller ESCape-tangenten för att gå ur rutinen.

 

Normaltidsfördelningen redovisas i listorna Person- och Periodstatistik.

 


T31.21 Lista uppdrag

Tillbaka

 

När du registrerat dina uppdrag är det bra om du tar ut en lista för kontroll. Välj rutinen T31.21, Lista uppdrag, och du får följande skärmbild:

 

 

 

Ange vilken sorteringordn...       När du kommer in i bilden får du på första raden som förslag att listan skall sorteras på <U> = Uppdrag. Vill du ha listan sorterad på detta sätt trycker du bara <Enter>. Du kan också välja annan sorteringsordning, se nedan:

 

                                                     <U>=Uppdrag

                                                     <A>=ansvarigs nummer

                                                     <K>=kundnummer

                                                     <F>=fakturainitierade

                                                     <G>=gruppnummer

                                                     <L>=alfabetiskt nummer

 

Skall vi ändra intervallen...         Här kan du ange intervallen för sorteringen. Trycker du <Enter> behåller du grundinter-vallet, annars väljer du <J> och får upp en ruta där du anger det intervall du vill använda.

 

Ange vilken listtyp                       Här anger du vilken listtyp du vill ha. 1 = Grundlista uppdrag. Ger all grundinfo om det aktuella uppdraget.

 

                                                     2 = Namnlista uppdrag. Ger info om uppdrags- och underuppdragsnummer, sökbegrepp, Benämning 1 och 2, Uppdrags-gruppnummer, kostnadsställe, Priskategori och Debiteringskod.

 

                                                     9 =Kodlista. Ger information om koderna i bland annat <F5>- och <F6>-bilderna i T31.1.

 

Ange om kommentars...              Ange med <J> om du vill att dina kommentarer till resp uppdrag ska med ut på listan.

 

 

T31.22 Lista Anställda

Tillbaka

 

I rutin T31.22 kan du ta ut en lista på de anställda. Du kan välja mellan en komplett lista och en kort lista med bara en rad per anställd.

 

 

T31.23 Lista Arbetsarter

Tillbaka

 

I rutin T31.23 tar du en lista på arbetsarterna. Även denna lista kan du ta ut i komplett eller i kortform.

 

 

T31.24 Lista Utläggskoder

Tillbaka

 

I rutin T31.24 tar du ut en lista på utläggskoderna. Även denna kan du ta ut i komplett eller i kortform.

 

 

 

 

 

T31.25 Lista Gruppbenämningar

Tillbaka

 

I lista Gruppbenämningar, T31.25, kan du ta ut listan på de gruppbenämningar du lagt in. Ange först vilken grupp du vill ha listan på. <A> för anställda, <B> för arbetsarter/utlägg, <C> för Fakturatexter och <D> för Uppdrag. Ange sedan intervallet och till sist om du vill ha komplett eller kort lista.

 

T31.26 Lista Fakturatexter

Tillbaka

 

I rutin T31.26 skriver du ut en lista på de fakturatexter du lagt in i systemet. Även denna kan du ta ut i komplett eller kortform.

 

T31.27 Pristabell

Tillbaka

 

I T31.27 Pristabell får du ut en "Prislista" för internt bruk.

 

Ange först om du vill ha pristabellen efter <1> Anställd/Arbetsart, <2> Anställd/Uppdrag eller <3> Arbetsart/Uppdrag. Ange sedan intervallen för respektive val.

 

T31.28 Normaltidstabell

Tillbaka

 

Lista normaltidtabell, T31.28, ger en lista på de inlagda normaltiderna. Ange intervall av normaltidsnummer och med vilken enhet listan skall redovisas. <M> står för Miljontal, <K> för Tusental, <C> för Hundratal, <T> för Tiotal, <H> för heltal och <D> för decimaler.

 

T31.41 Krosslista

Tillbaka

 

Krosslistan visar vad som ingår i varje gruppbenämning. Du finner krosslistan under menyval T31.41. Det finns en lista över vilka personer som ingår i en viss arbetsgrupp och en lista över vilka arbetsarter som ingår i viss arbetsartsgrupp. Dessutom kan du få en lista över fakturatexter för arbetsarter/utlägg.

 

Anges (1) får man en lista på de olika anställdagrupperna med ingående medar-betare. Anges (2) får man motsvarande lista över arbetsartgrupperna. Anges (3) listas fakturatextkodsgrupper.