T31 Registervård
I Tidsredovisningens huvudmeny väljer du Registervård för att få nedanstående meny.
Rutinerna beskrivs i den ordning de står upptagna i bilden ovan.
T31.1 Uppdrag |
Tillbaka |
Vad vi kallar uppdrag är någon form av åtagande som i dagligt tal även kan kallas projekt. Tänk på att kunden måste vara upplagd när du registrerar uppdrag. Upp-drag kan indelas i två nivåer. Vi kallar det huvuduppdrag och underuppdrag.
Exempelvis kan en bokföringsbyrå registrera sin klient som huvuduppdrag, 1003.0000, medan varje underuppdrag representerar olika räkenskapsår 1003.9201, 1003.9301. Om underuppdrag används så registrera aldrig timmar på huvuduppdraget utan lägg ut all registrering på underuppdragen.
OBS! På tidkortet från de anställda finns arbetsarter som t ex sjukdom, tjänstledighet, kompledighet, semester. Arbetsarter som avser frånvaro får du registrera mot ditt eget företag. Samma sak kan gälla andra ej debiterbara arbetsarter/kostnader. Därför kan du behöva registrera uppdrag med ditt eget företag som kund. Kom då också ihåg att registrera ditt eget företag som kund i kundregistret.
Vid uppläggning av uppdrag skall förutom ovanstående bild även fönsterbilderna <F5> = Sätt koder och <F6> = Faktureringsautomatik registreras. För att förenkla uppläggningsfasen kan du med funktionstangenten <F4> i fältet uppdragsnummer registrera ett grunduppdrag med uppgifter som är gemensamma för olika uppdrag. Uppgifterna från grunduppdraget läggs automatiskt in när du registrerar ett nytt uppdrag.
Uppdragsnummer Använder du både huvuduppdrag och under-uppdrag registrerar du först huvuduppdraget med max 8 siffror, t ex 12345678.0000.
Vid uppläggning av uppdrag kan du med hjälp av funktionstangenten <F5> hämta nästa lediga nummer för uppdrag som följer viss nummerserie.
Använder du inte olika nummerserier kan du för alla uppdrag använda löpnummerserie 1. På så sätt håller systemet reda på nästa lediga nummer.
I fältet uppdragsnummer kan du med funktionstangenten <F6> bläddra fram och studera upplagda uppdrag i nummerordning. Du får följdfrågan om du vill se uppdrag med nästa löpnummer, nästa uppdrag för den ansvarige, uppdrag med nästa kundnummer eller nästa uppdrag i alfabetisk ordning
I EKO2000 kan du registrera egna kommen-tarstexter till olika begrepp. Det gör du med hjälp av funktionstangenten <F7> välj sedan 10, för Uppdrag. Där kan du skriva kommentarer på de olika uppdragen. Texten skrivs ut i menyval T31.21 Utskrift Uppdrag.
<1> Uppdragsbenämning Skriv namn på uppdraget. Du har två rader till ditt förfogande med 25 tecken vardera.
<2> Alfasortering Skriv ett nytt sorteringsbegrepp för kunden eller acceptera systemets förslag.
Med <F3> kan du sedan gå du till fält 2 = Alfasortering, där du kan söka efter uppdrag med hjälp av sorteringsbegreppet.
<3> Kundnummer Skriv kundnumret så hämtas namn
-namn och referens från kundregistret.
-referens
Finns kunden inte i kundregistret får du meddelande om detta. Svarar du <J> på frågan om uppläggning tar du en genväg till kundregistret och registrerar din kund. När uppgifterna är registrerade återkommer du till fältet kundnummer. Sådana genvägar finns också ifrån punkt 21 nedan till registret anställda och från punkt 22 till gruppbenäm-ningar.
<4> Referens Kundreferens hämtas från kundregistret men kan ändras om så önskas. Kundreferens kan skrivas ut på fakturan.
<11> Debiteringsbart Ange på vilket sätt uppdraget skall debiteras;
<D> = Debiteras extern kund
<F> = Annat kontor
<H> = Koncern
<J> = Internt
<N> = Ej debiterbart
<U> = Frånvaro
<12> Uppdrags status Vid uppläggning av uppdrag är alltid status J, dvs ett aktuellt uppdrag. Efter avslutat uppdrag kan du markera status med;
<A> = avslutat uppdrag som tas bort vid nästa månadskörning.
<B> = avslutat uppdrag som tas bort vid nästa årskörning.
<C> = Avslutat uppdrag som ej tas bort.
OBS!. När ett uppdrag slutfakturerats får det automatiskt kod A, B eller C, beroende på vad som angivits i meny T32.4 fält 13.
S = Aktivt uppdrag men fakturering spärrad.
På uppdragsstatus A, B och C kan tidkorts eller kostnadsregistrering inte ske. Tangent <F5> ger information.
<13> Priskategori Ange från vilken priskategori uppdragets debiteringspriser skall hämtas.
<14> Startdatum Ange uppdragets startdatum.
<15> Slutdatum Ange datum när uppdraget slutförts.
<16> Fakturadatum Datum för senaste fakturan.
<21> Ansvarig person Skriv anställningsnumret för den person som är faktureringsansvarig för uppdraget.
<22> Uppdragsgrupp Skriv gruppnumret för uppdraget. Grupp-benämningen visas automatiskt.
<23> Kostnadsställe Ange om debitering av detta uppdrag skall redovisas på visst kostnadsställe.
<24> Objekt Ange om debitering av detta uppdrag skall redovisas på visst objekt.
<31> Budget Ange budgeterat antal timmar och kronor för uppdraget. Uppdragets budget skrivs sedan ut på debiteringsunderlaget. Genom Budget automatik kan du överföra uppdragets timmar och belopp till budgeten, men naturligtvis måste du då komplettera med anställd och arbetsart.
<32> Kvar att arbeta I detta fält kan du registrera det antal timmar du beräknar återstår för uppdraget. Resultatet visas i kolumnen Kvar i rapporten Budget-uppföljning.
<41> Fast fakturatext Här skriver du in en fast fakturatext för detta uppdrag. Ska denna text användas måste du svara med en nolla <0> på frågan Fakturatext under rutinen <F5>=Sätt koder, se nedan.
Du har nu besvarat första registreringsbilden innehållande fälten 1 - 41. Innan registreringen av uppdraget är klar återstår två fönsterbilder, <F5> = Sätt koder
och <F6> = Fakturaautomatik.
<F5> = Sätt koder
Ovan visas fönsterbild för <F5> = Sätt koder
Debiteringsunderlag Ange på vilket sätt du vill ha debiterings-underlaget listat;
A = Anställd/arbetsart
T = Arbetsart/Anställd
Underuppdrags löpnr på fakt Ange med <J> eller <N> om underuppdrag skall specificeras på fakturan.
Faktura nr Ange kod för den fakturalayout du vill använda. Med <F5> bläddrar du fram olika layouter. <PgUp> och <PgDn> fungerar också. Om du har den önskade layouten på skärmen och godkänner med <Enter> registreras samma nummer i fönsterbilden <F5>. Ett sammandrag över vilka typer av layouter som finns tillgängliga får du genom att i fältet skriva 0 och sedan trycka <F5>. Se bild på följande sida.
Antal tim Ange med <J> eller <N> om fakturerat antal timmar skall skrivas ut på fakturan. Om <J> måste även frågan i Systemparametrar ha besvarats med <J>.
Antal utlägg Ange med <J> eller <N> om antalet för utlägg skall skrivas ut på fakturan. Om <J> måste även frågan i Systemparametrar ha besvarats med <J>.
Āpris tim Ange om āpris skall skrivas ut på faktura.
OBS! Om 5 st arbetsarter slås samman ut på fakturan kommer det högsta āpriset att skrivas ut. I så fall får du skriva en förklaring med hjälp av Extra textrader.
Āpris utlägg Ange om āpris för utlägg skall skrivas ut på fakturan.
OBS! Fakturalayouten måste vara öppnad med kolumner för Antal och Āpris.
Samfaktura Gör en faktura av flera uppdrag på samma kund. Ange med <J> om detta uppdrag skall samfaktureras med övriga uppdrag.
Fakturatext nummer Ange kod, förslagsvis 1 för fast fakturatext, om du använder allmän fakturatext för alla fakturor. Uppläggning av text sker i rutinen Fakturatext.
Ange siffran 0 om du i stället vill ha fast fakturatext för uppdraget.
<F6> = Faktureringsautomatik
Ovan visas fönsterbild för <F6> = Faktureringsautomatik.
Auto.kod N/A/F/S Ange på uppdraget om du vill ha:
<N> = Ej automatik
<A> = A contoautomatik
<F> = Fastbeloppsautomatik
<S> = Slutfaktura
Skillnaden på A och F är att F inte ger någon särskild a contotext eller text för Avgår a conto. I stället skrivs arbetsartens benäm-ning ut på fakturan. F är alltså en form av löpande räkning.
Beloppen för A förs mot a contoackumul-atorn, medan F förs mot Sparatackumul-atorn.
Kom ihåg att registrera fakturatext för a contofakturering och avgår a conto
Upparbetat minimibelopp Ange upparbetat minimibelopp för att fak-turering överhuvudtaget skall ske. Minimi-belopp kan även vara noll, då faktureras även lägre belopp än noll t ex kreditfakturor.
Fast belopp på faktura Vill du få ett fast belopp på faktura anger du beloppets storlek.
OBS! Har ett fast belopp angivits tar det över nedanstående frågor om Lägsta resp Högsta belopp.
Lägsta belopp på faktura Ange vad som skall vara lägsta belopp för fakturering, dvs lägsta upparbetade tid som skall faktureras.
Programmet söker efter upparbetade + sparade belopp. Blir då summan lägre än här angivet belopp sker ingen fakturering.
Högsta belopp på faktura Ange vad som skall vara högsta belopp för fakturering, dvs högsta upparbetade tid som skall faktureras.
Programmet söker efter upparbetade + sparade belopp. Blir då summan högre än här angivet belopp faktureras det belopp som anges här.
Exempel:
Registrera minst 1000 och högst 5000 kr. Om upparbetad tid är 700 kr sker ingen fakturering. Om upparbetad tid är 7000 kr faktureras bara 5000 kr.
Beloppsavrundning Ange belopp för avrundning. Anges kr 100, avrundas fakturabeloppet till jämnt 100-tal kronor och angivet belopp förs mot Sparat-ackumulatorn för arbetsarten.
Automatik arbetsart Ange arbetsart för den händelse att inga belopp finns upparbetade. Detta gäller för såväl A'conto som Fastbeloppsautomatik.
Kom ihåg att lägga upp arbetsarten med önskad text.
Exempel på A contofakturering
Låt oss säga att du registrerar tidtransaktioner till ett belopp av 6 400:-. Som vanligt gör du en uppdatering av tidtransarna, tar ut debiteringsunderlag och initierar a contofakturan i rutinen Automatisk fakturainitiering. Därefter kan du studera A contofakturan i den Manuella fakturainitieringen och får en liknade bild som nedan. Högsta belopp har satts till 5000 kr.
Bilden är framtagen med <F5> i rutinen Manuell Fakturainitiering.
Nästa bild visar sedan debiteringsunderlaget efter nästa periods registrerade tidtransar. I mellantiden har normala arbetsrutiner utförts, däribland även månadskörning. Vi skall nu slutfakturera.
Innan du har möjlighet att slutfakturera måste Månadskörning ha gjorts sedan senaste A contofakturan skrivits ut. Efter slutfakturering sätts statuskod C på uppdraget, vilket betyder att uppdraget är avslutat, men det tas inte bort. När du slutfakturerar går du till Uppdragsregistrets automatikkoder och ändrar till S = slutfaktura. Därefter gör du automatisk Fakturainitiering. I den manuella initieringen kan du sedan göra eventuella justeringar.
OBS! Månadskörning är nödvändig mellan en a contofaktura och en slutfaktura. I den Manuella initieringen kan du även korrigera belopp för en A contofaktura. Detta görs på samma sätt som vid en ändring av en transaktion.
Om du avrundar belopp i en A contofaktura går avrundningen till avskrivet. I slutfaktureringen kommer avrundningen automatiskt tillbaka när du återtar till A conto. Om du inte utnyttjar hela fakturabeloppet i en slutfaktura flyttas det outnyttjade beloppet till Avskrivet.
T31.2 Anställda |
Tillbaka |
När du har registrerat normaltid och grupper för anställda har turen kommit till registret för anställda. Innan själva registreringen bör du ta reda på den anställdes självkostnad för att utfallet i statistiken skall bli korrekt. De anställda registreras på sitt anställningsnummer (max 8 siffror). Övriga frågor se bildskärmen nedan. Med <F3>-tangenten kan du bläddra fram nästa anställd. Med <F4>-tangenten kan du lägga upp en grundanställd. Uppgifterna från den grundanställde läggs automatiskt upp när du registrerar en nyanställd.
<1> Anställds namn Skriv den anställdes namn, max 25 tecken.
<2> Signatur Skriv den anställdes signatur, max 6 tecken.
<3> Grupp Ange vilken grupp t ex projekt eller avdelning den anställde tillhör, max 3 siffror.
<4> Senaste tidrapport Systemet anger senast registrerat tidkort. Vid uppläggning av anställd går du förbi med <Enter>.
<5> Tabellnummer för... Skriv numret för den normaltidstabell, som gäller för den anställde.
<6> Timtaxa debitering Ange den anställdes timdebitering. Beloppet flyttas automatiskt till första fältet i kolumn 21 Utpris. Pris kan anges med 7 heltal och 2 decimaler.
<7> Självkostnad Ange den anställdes självkostnad, löne kostnad per timma. Pris kan anges med 7 heltal och 2 decimaler och flyttas automatiskt till första fältet i kolumn 22 Inpris.
<8> Kostnadsställe Ange om debitering för den anställde skall redovisas på särskilt kostnadsställe.
<9> Objekt Ange om debitering för den anställde skall redovisas på visst objekt.
<10> Transar till klients... Funktionen används inte för närvarande.
<21> Utpris Det finns möjlighet att på varje anställd registrera 15 olika debiteringsnivåer. Bild-skärmen visar 5 nivåer åt gången.
<22> Inpris Det finns möjlighet att på varje anställd registrera 15 olika debiteringsnivåer. Bild-skärmen visar 5 nivåer åt gången.
T31.3 Arbetsarter |
Tillbaka |
Registret för arbetsarter bör vara noga genomtänkt och strukturerat för att under-lätta den praktiska hanteringen. Uppläggning av grupper för arbetsarter kan ske direkt härifrån och beskrivs senare i rutinen Gruppbenämningar.
Dessutom har du redan kodat fakturatext för alla arbetsarter, dvs den kod som
skall registreras under punkt 21 nedan.
Med <F3>-tangenten bläddrar du fram nästa arbetsart. Med <F4>-tangenten registrerar du en grundarbetsart, vars uppgifter automatiskt läggs in när du registrerar ny arbetsart.
Arbetsarts nr Skriv numret för arbetsarten, max 8 siffror.
<1> Arbetsartens benämning Skriv namn för arbetsarten, max 25 tecken.
<2> Kort namn Arbetsartens benämning förkortad.
<3> Gruppkodens nummer Skriv numret för den grupp som arbetsarten tillhör, max 3 siffror.
<11> Debiteringskod Ange om arbetsarten är debiterbar <D>, ej debiterbar <N> eller avser frånvarotid <U>.
<12> Debiteringspris Ange arbetsartens debiteringspris. Beloppet flyttas automatiskt till första fältet i kolumnen 41 Utpris.
<13> Självkostnad Ange generell självkostnad för arbetsarten. Beloppet flyttas automatiskt till första fältet i kolumn 42 Inpris. Jfr självkostnad för den anställde.
<14> Procentsats +/- Ange procentsats för täckningsbidrag. Funktionstangenten <F3> ger information om uträkning av täckningsbidraget. Du kan ange såväl påslag som avdrag.
Detaljinformation om procentsats +/- lämnas i rutinen Tidkortsregistrering.
<15> Kostnadsställe Ange om debitering av denna arbetsart skall
<16> Objekt redovisas på särskilt kostnadsställe/objekt.
<21> Fakturatextens kodnr Ange koden för den fakturatext du skrivit i rutinen Fakturatexter.
Information - fakturatexter
Vid uppläggning av uppdrag, <F5> = Sätt koder, skall du ange om arbetsarterna för uppdraget skall slås samman till en gemensam fakturatext.
Exempel: Du vill kanske slå samman arbetsarter som avstämning, periodiseringar och kontoanalyser till att heta Löpande granskning. I så fall får du här ange den gemensamma fakturatextkoden för Löpande granskning. Beloppen för arbetsarterna räknas samman. Om du i stället väljer att inte slå samman fakturatexter anger du den fakturatext som gäller för varje enskild arbetsart.
För att kunna använda den valda fakturatexten måste fakturalayout med fakturatext väljas.
<22> Alltid slås ihop ... Om du på uppdraget valt att inte slå samman fakturatext kan du här göra ett undantag för denna arbetsart genom att svara <J>. Förutsättningen är att du har gemensamma fakturatexter registrerade.
<23> Aldrig slås ihop ... Om du på uppdraget valt att slå samman fakturatexten kan du här göra ett undantag för denna arbetsart genom att svara <N>. Arbetsartens benämning skrivs då ut på fakturan.
<31> Transar till klients... Funktionen används inte för närvarande.
<32> Bevakningskod Funktionen används inte för närvarande.
<41> Utpris Det finns möjlighet att på varje arbetsart registrera 15 olika debiteringsnivåer för ut-pris.
<42> Inpris Det finns möjlighet att på varje arbetsart registrera 15 olika debiteringsnivåer för inpris.
<51> Momspliktigt 0-4, 9 Ange den momskod som skall gälla för arbetsarten. Tillgängliga koder är 0, 1, 2, 3, 4 och 9.
<52 - 59> Konton Ange aktuellt konto för arbetsarten.
<60> Löneart/Frånvarokod Om du har automatisk koppling till agDA-lön och vill att arbetsarten skall föras över, anger du här vilken löneart eller frånvarokod som arbetsarten motsvaras av i agDA.
<61-62> Antal räknas ut J/N Antal timmar i T11.1 räknas ut med faktorn, satt i fält 62:
<J> = Skillnaden mellan två datum multipliceras med faktorn.
<D> =Inslaget antal divideras med faktorn.
<M> =Inslaget antal multipliceras med faktorn.
<H>= Inslaget antal divideras med faktorn *100.
<I>= Inslaget antal multipliceras med faktorn delat med 100.
Har du svarat (J,D,M,H,I) på ovanstående fråga måste du här ange den faktor som skall gälla, t ex 8 tim/dag.
T31.4 Utläggskoder |
Tillbaka |
Välj rutinen utlägg i menyn för Registervård och lägg upp olika slag av externa utlägg. Det kan exempelvis vara anlitad arbetskraft, materialinköp, transporter osv.
Uppläggning av grupper för utlägg kan ske direkt härifrån. Denna uppläggning har beskrivs senare i rutinen Gruppbenämningar. Dessutom skall du ha kodat fakturatext för alla utläggen, dvs den kod som skall registreras under punkt 21 nedan.
Med <F3> bläddrar du fram nästa utlägg. Med <F4> registrerar du ett grundutlägg.
Utläggskod Ange kodnummer, max 8 siffror.
<1> Kostnadsbenämning Skriv benämning för utlägget, max 25 tecken.
<2> Kort namn Kostnadsbenämning förkortad.
<3> Gruppkod nummer Ange grupptillhörighet, max 3 siffror.
<11> Debiteringskod Ange med <D> eller <N> om utlägget är debiterbart eller inte.
<12> Debiteringspris Ange normalpris som skall debiteras kunden. Beloppet läggs automatiskt i kolumn 41 Utpris.
Priser kan givetvis ändras vid utläggs-registreringen. Varierar priset ständigt registrerar du i stället priset direkt i samband med utläggsregistreringen.
<13> Självkostnadspris Ange inköpspris. Beloppet flyttas automatiskt till första fältet i kolumn 42 Inpris.
<14> Procent Ange procentuellt påslag för täckningsbidrag
<15> Kostnadsställe Ange om debitering av detta utlägg skall
<16> Objekt nr redovisas på särskilt kostnadsställe
eller objekt.
<21> Fakturatext kodnummer Ange kodnummer för den text som skall stå på fakturan. Punkterna 21, 22 och 23 följer exakt samma princip som beskrivits för Arbetsarter.
<22> Alltid slås ihop ... Om du valt att på uppdraget inte använda gemensam fakturatext kan du här ange att detta utlägg ändå alltid skall följa faktura-texten.
<23> Aldrig slås ihop ... Om du valt att på uppdraget använda gemensam fakturatext kan du här ange att detta utlägg inte skall slås ihop till fakturatext utan följa utläggets benämning ut på fakturan.
<31> Transar till klients... Används inte för närvarande.
<32> Bevakningskod Används inte för närvarande.
<41> Utpris Det finns möjlighet att på varje utläggsstyp
<42> Inpris registrera 15 olika priskategorier.
<51> Momspliktigt 0-4, 9 Ange den momskod som skall gälla för utlägget.
<52 - 59> Konton Ange aktuellt konto för utlägget.
<61> Antal räknas ut J/N Svara med <J> om du vill att antal timmar skall räknas ut mellan två datum och med den faktor du anger i nästa fråga, Funktionen kan användas om du t ex hyr en produkt under ett visst tidsintervall.
<62> Antalsfaktor 1-99 Har du svarat <J> på ovanstående fråga måste du här ange den faktor som skall gälla, t ex 8 tim/dag. Ovanstående rutin kan även användas i utläggsregistreringen. Du an-vänder då tangenten <F6> i fält 9 = Antal.
T31.5 Gruppbenämningar |
Tillbaka |
Samla alla anställda med viss samhörighet under en gemensam grupp och ge gruppen nummer och namn (max 3 resp. 25 tecken). Registrera gruppen före de anställda, eftersom du vid uppläggning av anställda får frågan om grupptillhörighet.
Exempelvis kan en bokföringsbyrå registrera grupper för Auktoriserade revisorer, Godkända revisorer, Administrativ personal osv.
En annan indelning är t ex olika arbetsgrupper för olika uppdrag (projekt). På så
sätt får du gemensam statistik på hela arbetsgruppen.
Om ingen indelning önskas registrerar du alla anställda i en gemensam grupp som helt enkelt kan kallas Anställda.
Förutom att gruppindela anställda <A> skall du även gruppindela arbetsarter och utlägg <B>. Grupper för fakturatexter <C> är nödvändigt om du avser att skriva ut fakturatextgrupper på fakturan. Även uppdragen kan indelas i grupptillhörighet för att kunna ta ut listor med urval på uppdragsgrupper.
Grupptillhörighet registreras sedan på varje anställd, arbetsart/utlägg, fakturatext och uppdrag.
Du registrerar grupper i meny T31.5. Bilden ser du nedan.
<1> Benämning Ange gruppens benämning.
<2> Momskod Ange momskod. (0) är ej momspliktig, (1-4) är momspliktig gruppkod eller (9) är export-försäljning.
<3> Fsg konto, ej moms Konto för ej momspliktig försäljning.
<4> Fsg konto, moms Konto för momspliktig försäljning.
<5> Fsg konto, export Konto för exportförsäljning.
<6> Fsg annat kontor Annat kontors försäljning.
<7> Fsg inom koncernen Försäljning inom koncernen.
<8> Fsg internt Intern försäljning.
<9> Kostnadsställe Ange denna gruppkods kostnadsställe.
<10> Objekt Ange objekt till denna gruppkod.
T31.6 Fakturatexter |
Tillbaka |
Innan du registrerar arbetsarter och utläggskoder skall de standardtexter som skall användas vid faktureringen skrivas in. Det finns plats för 999 stycken. Till fakturatexten knyter du momskod och konto, men moms och konton bör också knytas till arbetsarter och utlägg. I och med att du kan få fakturautskrift med sammanslagen fakturatext eller benämning för arbetsart/utlägg är det säkrast att du registrerar konton för båda. Då finns alltid möjlighet att växla mellan utskriftsalternativ för olika uppdrag.
Använder du starttext på fakturan ger du lämpligen den texten nr 1, text för a contofakturering nr 2 och avgår a conto nr 3.
För varje arbetsart/utlägg skriver du den text du vill ha på fakturan. Hanteringen underlättas om du använder samma kodnummer för arbetsarten/utlägget som för fakturatexten, se exempel 1 nedan. Du kan även använda gemensam fakturatext för olika arbetsarter, se exempel 2.
Listan för fakturatexter visar både arbetsarter och utlägg.
Fakturatext nummer Ange fakturatextens nummer. Som nr 1 skriver du den starttext du vill ha på fakturan.
<1> Fakturatext 1 och 2 Skriv fakturatext för arbetsarten eller utlägget. Du har två rader om 50 tecken till förfogande. Utnyttjar du 50 tecken måste fakturalayouten vara "öppnad" för så många tecken. I annat fall kortas fakturatexten av. Se avsnitt T51.15 ändra fakturalayout
<2> Grupp/sort nr Använder du fakturatextgrupp ut på fakturan anger du här gruppnummer. Fakturatext-gruppen registreras i rutinen Grupp-benämningar menyval T31.5.
<3> Momskod 0-4, 9 Ange den momskod som skall gälla för fakturatexten.
<4-9> Försäljningskonto Ange kontonummer för fakturatexten.
Exempel 1
Arbetsart Fakturatext
11 Avstämning 11 Avstämning sociala avgifter, skatter,moms
12 Kontoanalyser 12 Kontoanalys representation
13 Periodiseringar 13 Periodiseringar
Exempel 2
Arbetsart Fakturatext
11 Avstämn sociala avgifter, 10 Löpande granskning skatter,moms m m
12 Kontoanalyser, repr m m 10 Löpande granskning
13 Periodiseringar 10 Löpande granskning
OBS! Om du väljer Fakturatext med sammanslagning, som i exempel 2, kan du ändå specificera arbetsartens benämning genom att undanta en viss arbetsart. Det sker på Arbetsartsnivå och beskrivs i avsnittet Arbetsart, punkt 21, 22 och 23. Samma princip gäller utlägg.
Exempel: Arbetsart 11 och 12 slås samman ut på faktura, fakturatextkod 10, medan 13 specificeras dvs undantas på arbetsartsnivå, slås aldrig ihop i punkt 23.
Löpande granskning 00000:--
Periodiseringar 0000:--
För varje uppdrag väljer du mellan sammanslagen eller inte sammanslagen fak-turatext.
T31.7 Pristabell |
Tillbaka |
I rutinen Pristabell kan du registrera 15 olika in- och utpriser på varje arbetsart och anställd. Pristyp 1 är kombinationen Anställd - Arbetsart. Priset är alltså beroende på vem av de anställda som utfört arbetet.
Du kan också välja att lägga upp 15 olika priser som skall gälla när den anställde utför ett visst uppdrag. Pristyp 2 är kombinationen Uppdrag - Anställd. Priset är alltså beroende på vilket uppdrag den anställd arbetat med.
Sista alternativet är att registrera pris per Uppdrag - Arbetsart, pristyp 3. Där sätts priset oberoende av anställd.
Underuppdrag kan ej hanteras av Pristabellen.
Pristyp 1-3 Välj pristyp 1, 2, eller 3. Beroende på valet får du ange koder för Anställd/Arbetsart, Uppdrag/Anställd eller Uppdrag/Arbetsart.
Registrera därefter in- och utpriser för aktuella priskategorier.
T31.8 Normal tidsfördelning |
Tillbaka |
Du kan antingen registrera normal arbetstid för varje anställd, varje grupp eller för hela företaget. Normal arbetstid är den totala arbetstiden inklusive semester, sjuk-dom etc. Den registreras per månad och anges i timmar. Se nedan.
Budget för normal arbetstid omfattar således arbetsarter som är debiterbara, ej debiterbara och frånvarotid. I rapporten personstatistik redovisas summorna för ovannämnda tre koder. I periodstatistiken jämförs nedlagd tid med normalbudgeten för tid och avvikelser visas.
Om du svarar <B> = Normaltid anställd eller <G> = Normaltid grupp i fältet Normaltidstyp får du ytterligare en fråga, Normaltid nr respektive Grupp nr. Du kan således lägga upp olika normaltider för de anställda eller för grupper genom att numrera dem högst 99 st. Det kan t ex gälla hel- eller deltid. Detta nummer anger du sedan på varje anställd i fältet Tabellnr normaltid vid uppläggning i registret för anställda. Lägg förslagsvis upp nr 1 för den normala tiden och registrera antalet timmar för perioderna, t ex 168 tim/månad. Decimaler kan anges.
Funktionstangenten <F3> förflyttar markören ett fält tillbaka och <F4> ett fält framåt. När samtliga perioder är registrerade går markören ner till kommandoraden. Där trycker du <Enter> för att spara, <F4> för att makulera eller ESCape-tangenten för att gå ur rutinen.
Normaltidsfördelningen redovisas i listorna Person- och Periodstatistik.
T31.21 Lista uppdrag |
Tillbaka |
När du registrerat dina uppdrag är det bra om du tar ut en lista för kontroll. Välj rutinen T31.21, Lista uppdrag, och du får följande skärmbild:
Ange vilken sorteringordn... När du kommer in i bilden får du på första raden som förslag att listan skall sorteras på <U> = Uppdrag. Vill du ha listan sorterad på detta sätt trycker du bara <Enter>. Du kan också välja annan sorteringsordning, se nedan:
<U>=Uppdrag
<A>=ansvarigs nummer
<K>=kundnummer
<F>=fakturainitierade
<G>=gruppnummer
<L>=alfabetiskt nummer
Skall vi ändra intervallen... Här kan du ange intervallen för sorteringen. Trycker du <Enter> behåller du grundinter-vallet, annars väljer du <J> och får upp en ruta där du anger det intervall du vill använda.
Ange vilken listtyp Här anger du vilken listtyp du vill ha. 1 = Grundlista uppdrag. Ger all grundinfo om det aktuella uppdraget.
2 = Namnlista uppdrag. Ger info om uppdrags- och underuppdragsnummer, sökbegrepp, Benämning 1 och 2, Uppdrags-gruppnummer, kostnadsställe, Priskategori och Debiteringskod.
9 =Kodlista. Ger information om koderna i bland annat <F5>- och <F6>-bilderna i T31.1.
Ange om kommentars... Ange med <J> om du vill att dina kommentarer till resp uppdrag ska med ut på listan.
T31.22 Lista Anställda |
Tillbaka |
I rutin T31.22 kan du ta ut en lista på de anställda. Du kan välja mellan en komplett lista och en kort lista med bara en rad per anställd.
T31.23 Lista Arbetsarter |
Tillbaka |
I rutin T31.23 tar du en lista på arbetsarterna. Även denna lista kan du ta ut i komplett eller i kortform.
T31.24 Lista Utläggskoder |
Tillbaka |
I rutin T31.24 tar du ut en lista på utläggskoderna. Även denna kan du ta ut i komplett eller i kortform.
T31.25 Lista Gruppbenämningar |
Tillbaka |
I lista Gruppbenämningar, T31.25, kan du ta ut listan på de gruppbenämningar du lagt in. Ange först vilken grupp du vill ha listan på. <A> för anställda, <B> för arbetsarter/utlägg, <C> för Fakturatexter och <D> för Uppdrag. Ange sedan intervallet och till sist om du vill ha komplett eller kort lista.
T31.26 Lista Fakturatexter |
Tillbaka |
I rutin T31.26 skriver du ut en lista på de fakturatexter du lagt in i systemet. Även denna kan du ta ut i komplett eller kortform.
T31.27 Pristabell |
Tillbaka |
I T31.27 Pristabell får du ut en "Prislista" för internt bruk.
Ange först om du vill ha pristabellen efter <1> Anställd/Arbetsart, <2> Anställd/Uppdrag eller <3> Arbetsart/Uppdrag. Ange sedan intervallen för respektive val.
T31.28 Normaltidstabell |
Tillbaka |
Lista normaltidtabell, T31.28, ger en lista på de inlagda normaltiderna. Ange intervall av normaltidsnummer och med vilken enhet listan skall redovisas. <M> står för Miljontal, <K> för Tusental, <C> för Hundratal, <T> för Tiotal, <H> för heltal och <D> för decimaler.
T31.41 Krosslista |
Tillbaka |
Krosslistan visar vad som ingår i varje gruppbenämning. Du finner krosslistan under menyval T31.41. Det finns en lista över vilka personer som ingår i en viss arbetsgrupp och en lista över vilka arbetsarter som ingår i viss arbetsartsgrupp. Dessutom kan du få en lista över fakturatexter för arbetsarter/utlägg.
Anges (1) får man en lista på de olika anställdagrupperna med ingående medar-betare. Anges (2) får man motsvarande lista över arbetsartgrupperna. Anges (3) listas fakturatextkodsgrupper.